Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Koppar + dieslar = sant..???
2018-12-24 11:45:49
Koppar + dieslar = sant..???    
bosse_jansson
Skicka mail
På min hårddisk hittade jag ett foto, som nu har några år på nacken, föreställande klubbkompisen Claes Florén, körande sin hembyggda diesel.

Det väckte minnet av en diskussion/fundering som vi hade, och som inte riktigt ledde till någon klar slutsats:

För att åstadkomma en något "tajtare" inpassning av motkolven, lät Claes FÖRKOPPRA den, på elektrolytisk väg.  Eftersom toleranserna är enormt små, fungerade detta, och motkolven blev "lagom" trög.....MEN, även något mer hände...som en bieffekt blev motorn påtagligt mer lättstartad...!

Detta fick oss att fundera på om själva kopparn (som även motkolvens undersida förstås var belagd med) kan påverka bränsleblandningens lättantändlighet genom någon katalytisk process som möjligen kan ha en positiv inverkan...?

Detta stannade som en ren fundering, tills Enyas 4-taktsdiesel presenterades.
Den är försedd med något som liknar ett glödstift, men detta "stift" är i själva verket en bit koppar, som ligger exponerad mot förbränningsutrymmet...!
Koppar...igen...!
Det satte fart på de gamla funderingarna, men längre har vi inte kommit.

Kan koppar fungera som "ignition improver" för dieslar, på katalytisk väg...?
Någon som vet mer om detta....? 




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-12-24 12:42:37 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-24 13:06:12
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Cox
Skicka mail
Det kan nog ha med värmekapaciteten att göra. Kopparen behåller värmen bättre och detta hjälper till med antändningen.

/Kör så det ryker!

2018-12-24 14:20:21
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Det kan nog ha med värmekapaciteten att göra. Kopparen behåller värmen bättre och detta hjälper till med antändningen.

Hur får du till det?
Aluminium 897
Koppar    385
Järn      449
allt i Joule/kgK

En eloxering (får man väl anta) ger väl bara någon/ra my vilket knappast kan orsaka någon större "kapacitet" i sammanhanget ?

Det skulle vara intressant att veta om kopparhinnan förbrukades men det kräver nog mer än rimligt noggranna mätningar för att bevisa.
Flyg lågt nära och sakta

2018-12-24 15:29:15
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Cox
Skicka mail
Det är inte den specifika värmekapacitet som man bör kika på utan den per volymsenhet. Men det kan nog vara så att den är ganska så lik för alla metaller vid förhöjd temperatur, dvs ca 3R oberoende av materialet.

Det är väl inte en eloxering som gjordes utan en elektroplätering, men visst blir även det en väldigt liten volym.

Får leta lite i mina gömmor och se om jag hittar någon referens.
Nu blir det Julmat :)

/Kör så det ryker!

2018-12-25 12:53:28
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
flygrc
Skicka mail
Logiken för mig är att energin behålls bättre i förbränningsrummet med koppar.
Alu leder värme bättre än koppar. Per volym, enligt Cox, så håller koppar mer energi.(värmetröghet)
Med denna logiken, om detta är orsaken, så skulle en motkolv i järn vara bättre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_v%C3%A4rmekapacitet
http://wiki.math.se/wikis/forberedandefysik/index.php/Tabellen_%C3%B6ver_specifika_v%C3%A4rmekapaciteter

Att tänka på, i sammanhanget, så bildas det normalt ett sotskikt direkt i motorn som gör att metallen på motkolven inte borde ha någon betydelse.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2018-12-25 23:11:45
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Gee_Bee
Skicka mail
Med tanke på frekvensen av antalet förbränning så tror jag varken specifik värmekapacitet eller värmeledningstalet är något som är avgörande.

Den absolut enklaste förklaringen är att motorn blev tätare och därför också tände bättre.
Den katalytiska effekten är intressant, men jag är inte kemist nog att varken bekräfta eller avfärda teorin.

En tredje aspekt är antalet kärnbildningspunkter för förbränningen. En diesel är som bekant en kompressiontändningsmotor, vid ett visst temperatur och tryck så självantänder gaserna inne i cylindern, men termodynamiken är inte hela sanningen i detta, det finns även kinnetik och det gör att tändning sker senare än vad termodynamiken anser att det skall ske.
Hur sent? Det beror på antalet "störningar" som kan initiera tändning. Det kan vara ett glödstift, en sotflaga eller tom en ojämnhet i ytan.
En eloxering eller annan ytbeläggning kan vid första anblicken se tät ut, men under mikrosåpet kan det se helt annorlunda ut.

Bara en teori...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-12-26 07:38:53
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
pgrts
Skicka mail
4-taktdieslar är ju intressant av flera aspekter.
- Dieslar brukar dra mindre bänsle än metanolarna
- 4-takt brukar dra mindre än 2-takt
Nu är ju Enyas motorer tämligen dyra så det lär knappast bli annat än att läsa om.
Någon hade konverterat en genom att sätta i en längre vevstake och höjt kompressionen. Läser man annat så verkar Enyas diesel inte ha så hög kompression...
Det man ser på bilder är väl att glödstiftet bytts ut mot en plugg. Är denna i koppar? Är den justerbar så att man med den kan ändra kompressionen lite? Någon som har detaljfakta?

Som skrivs här över så är tätheten viktig för en diesel (och så klart även för en glödstiftsmotor). Min erfarenhet är att dieslar inte är mera svåra att starta än glödstiftsmotorer - men att bränslekvaliteten kan vara nog så känslig och diesel som avdunstat bara någon procent eter kan vara i princip värdelös att starta med.

Flyg lågt nära och sakta

2018-12-26 08:18:39
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
bosse_jansson
Skicka mail
Enya 4-taktsdieslar är "fixed compression-dieslar", i likhet med Drone och ett flertal andra motorer från förr....dvs kompressionen är inte på något sätt justerbar på mekanisk väg.
Val av rätt bränslerecept torde vara kritiskt....

Och den där glödstiftsliknande saken innehåller tydligen en "kopparplutt" och ingenting annat.

En ägare av en sådan motor skrev SÅ HÄR



Och så snappade jag upp följande text:
-------------------------------------------------
>> Even earlier-80s perhaps?..there was a thing called the 'GadJet' that "would let you run any glow engine as a diesel" -which was a screw in replacement for a glowplug with a copper core......very similar to the Enya device described by Jack Hiner just above. If memory serves-the 'gad-jet' was patented and pushed with a lot of advertising hype-but never caught on....I gather it did work...again after a fashion-but was by no means as fool proof and reliable as the advertising claimed.
So there is at least some commercial historical precedent for copper seemingly having some beneficial effect in diesels......but I am not aware of any published systematic research into it.... >>
-------------------------------------------------

Hmmm....ser ut som om diskussionen kan pågå länge...
Spännande, hursomhelst....och KANSKE vi också lär oss något i slutändan......vilket ju aldrig kan vara fel...


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-12-26 09:05:25 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-26 09:30:34
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
StaffanA
Skicka mail
Lite mer om ENYA Diesels:

ENYA Diesels från ENYA Japan

ENYA Direct

Model Engine News

Steve Webb Models England

Det var ett tag sedan de fanns i handeln..och då var priset drygt 4000:-

2018-12-26 11:57:02
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Gasman
Skicka mail
The secret revealed...

https://www.youtube.com/watch?v=TWF0-jIdU-0

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-26 12:09:27
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
StaffanA
Skicka mail
Intressant !!

2018-12-27 15:45:43
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
bosse_jansson
Skicka mail
Spännande...!....tack Mange...!
Kanske inte det "slutliga beviset", men det pekar i alla fall mot att vårt spånande inte helt saknar substans....
Här finns säkert mer att lära...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-27 16:24:18
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
pgrts
Skicka mail
Synd att man inte har någon Enya 36 4-taktare liggande....
Lite reservdelar - cylinderhuvud, kolv med cylinder och vevstake hade nog räckt för att konvertera. runt 500 spänn plus frakt/moms ?
http://www.enya-engine.com/P_list/P_listSS25DAL_E.html

Glöd
Throttle
TN121F Muffler
M534C Scavenging
OHV Bearing  4BB
P.C  AL-CHRO
Displacement 5.89 cc
Weight 355 g
Bore 21.0 mm
Power 0.6 HP
Stroke 17.0 mm
Revo. range 2,500~13,000 rpm

Diesel
Throttle TN121FD
Muffler M534C
Scavenging OHV
Bearing 4BB P.C
AL-CHRO
Displacement 5.89 cc
Weight 403 g
Bore 21.0 mm
Power 0.6 HP
Stroke 17.0 mm
Revo. range 1,800~9,000 rpm

Men var hittar man en detaljbild på kopparpluggen?
Flyg lågt nära och sakta

2018-12-27 16:34:54
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Jag har en gammal ENYA .61:a med gängpaj i toppen.
Kan det vara nåt att bygga om??


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-12-27 16:35:12
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Men var hittar man en detaljbild på kopparpluggen?

Har ännu inte lyckats hitta en adekvat beskrivning av den.
T.o.m "självaste" Adrian Duncan beskriver den som en "dummy", men det rimmar illa med "ögonvittnesbeskrivningar" från ägare, som nämner "kopparplutten"....
Enya har säkert inte lagt resurser på denna "plutt" för ros skull...

Ja, vi väntar på en uttömmande, tillförlitlig beskrivning, och helst direkt "från hästens mun"....



--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-27 16:54:55
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Jag har en gammal ENYA .61:a med gängpaj i toppen.
Kan det vara nåt att bygga om??


Det vore ju ett spännande experiment.
Att gänga in en överdimensionerad, massiv kopparplugg, och helt enkelt testa...

Men då är ju toppen nästan "lagad"...bara att borra och gänga ett glödstiftshål i mitten, så är ju motorn återställd som glödare...




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-12-27 17:15:37
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Jag har en gammal ENYA .61:a med gängpaj i toppen.
Kan det vara nåt att bygga om??

Helt klart ett projekt för Evert :-)
Det gäller bara att se till att han inte i farten konverterar den till linmotor med fast venturi ;-)

En förutsättning är förstås att den har rimligt bra kompression och inte är allt för otät. Det är lite lustigt att man bara hittar 36-an som dieselvariant på Enyas sidor.
Jag har för mig att "Dieselmaffian/RC-maffian" på sin tid konverterade en 10cc 4-taktare till Diesel. Det går kanske att nå Packo för kommentarer?
Det borde finnas en tråd på något forum kan jag tänka mig.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/25324-Skam-den-som-ger-sig-%21?highlight=4-takt
*** Redigerat av pgrts klockan 2018-12-27 17:34:44 ***
Flyg lågt nära och sakta

2018-12-28 21:57:37
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Patrik, fick du nåt MMS på moroten??


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-12-29 22:01:15
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
 
Citat från: Thomas Berggren
Jag har en gammal ENYA .61:a med gängpaj i toppen.
Kan det vara nåt att bygga om??


Det vore ju ett spännande experiment.
Att gänga in en överdimensionerad, massiv kopparplugg, och helt enkelt testa...

Men då är ju toppen nästan "lagad"...bara att borra och gänga ett glödstiftshål i mitten, så är ju motorn återställd som glödare...




.


Processen kräver, som visas i filmen, skaplig temperatur för att starta. Sedan tycks den vara exotermisk, dvs lämnar överskottsvärme. Då bör kopparen inte vara alltför massiv och svåruppvärmd. Snarare en spiral som i ett glödstift...

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-12-31 15:23:44
RE: Koppar + dieslar = sant..???    
Summit
Skicka mail
Glödstiften fungerar på samma sätt, fast det är en katalytisk reaktion mellan platina och metanol.