Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.
2018-11-08 09:53:41
Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
airfoil
Skicka mail
Byggabstinensen slog till. Idén att elkonvertera Bo Gårdstads SK78 har funnits länge nu. Dags att planera/ räkna/ testa.


Så här ser den ut idag med en OS 40SF placerad i nosen för syns skull.Egentligen vill jag ha gul kropp och röd vinge/stabbe, som Roboten jag hade på 1960-talet.
Men vingen är så fint klädd i blått så jag ändrar bara på kroppen - tror jag (!)



En drivlina som bara ligger i lådan och väntar på att få flyga. Motorn är en Plettenberg 300/30/A3 och satt i nosen på en elseglare som vägde 3,2 kg. Finns lite att tänka på här. Deanskontakt-nja vad blir det för ström i detta? och en 4-cellsack. Kanske kräver större propeller än vad som går att få dit. 5 eller t.o.m 6 celler kan ju bli ett krav


Flygvikten kan hamna kring 2,2 kg vilket betyder att jag vill kräma in åtminstone 460 watt, helst mer. Det ska mätas och testas framöver.


Fortsättning följer....

2018-11-08 10:47:46
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
StaffanA
Skicka mail
Kanske kan det behövas ett paket med krut i. För ett antal år sedan skapade Bosse Gårdstad SK2000E, som han angav 1400g vikt på..

SK2000E på Bosse Gårdstads sida

Man tager vad man haver, såklart


2018-11-11 02:16:47
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
Pontus Claesson
Skicka mail
Schulze f18.61k tycker jag mig utläsa. 
Det klarar max 5s LiPo vill jag minnas!
Motorn ifråga ska inte plågas med mer än 40A.
Klarar nog 50A kortvarigt men verkningsgraden
faller snabbt så inte mycket mer effekt ut.
Men dryga 700 W är ju inte illa i 2,2 kg trainer :-)
Lycka till!