Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Bra eller dåligt råd ?
2018-11-02 17:00:05
Bra eller dåligt råd ?    
Lars2
Skicka mail
Hej alla ! Har en Hotliner som är svårflugen vid låga farter, viker sig åt endera hållet och rakt ner i backen. Har fått rådet att bygga en lite större stabbe 2 cm på cordan och 2 cm på bredden, kan detta kanske fungera? Tacksam för synpunkter. / Lars Je.

2018-11-02 17:33:38
RE: Bra eller dåligt råd ?    
StaffanA
Skicka mail
Tyngdpunkten ??

2018-11-02 17:59:49
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars2
Skicka mail
Snarare lite framom där den skall vara. / Lars Je.

2018-11-02 18:18:02
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Gasman
Skicka mail
Skev vinge? (omvänd wash-out)

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-11-02 20:29:46
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars2
Skicka mail
Om vingen är skev borde den inte flyga spikrakt  vid fullgas / Lars Je.

2018-11-02 21:11:54
RE: Bra eller dåligt råd ?    
pernstig
Skicka mail
Inte för att jag är någon expert på hotliners men de brukar väl ha hög vingbelastning och därmed följande dåliga lågfartsegenskaper? Vissa behöver riktiga spjutkastare för att få dem i luften.

2018-11-02 21:13:53
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars2
Skicka mail
Om vingen är skev borde den inte flyga spikrakt  vid fullgas / Lars Je.

2018-11-02 22:28:50
RE: Bra eller dåligt råd ?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
Inte för att jag är någon expert på hotliners men de brukar väl ha hög vingbelastning och därmed följande dåliga lågfartsegenskaper? Vissa behöver riktiga spjutkastare för att få dem i luften.



Ja, förutsatt att allt är hyfsat rakt och tyngdpunkten inte är för långt bak, tror jag på teorin om hög vingbelastning.....kärran är helt enkelt en aning tung, och därmed fartkrävande....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-02 22:34:30
RE: Bra eller dåligt råd ?    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: Lars2
Om vingen är skev borde den inte flyga spikrakt  vid fullgas / Lars Je.


Jo......om varje vinghalva är lika skev. Kolla upp Manges tips en gång till. Omvänd washout kan verkligen ställa till det. Fråga mig inte hur jag vet...

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-03 00:00:05
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: Lars2
Har fått rådet att bygga en lite större stabbe 2 cm på cordan och 2 cm på bredden, kan detta kanske fungera? Tacksam för synpunkter. / Lars Je.


Hej Lars!

Tror inte det hjälper att modifiera stabben eftersom det är vingen som inte bär. Jag har en hotliner/pylon-kärra med samma symtom som din.
Spännvidd 115 cm, korda 15 cm, vingyta 17 dm2, vikt 1200g, vingbelastning 70g/dm2.
Jag är säker på att den lilla kordan är orsaken till att vingarna inte bär vid låg fart. Man kan också säga att jag har problemet eftersom jag inte är spjutkastare. Under vintern kanske jag tar mig tid att bygga en bredare vinge, korda 18 cm i st.f. 15 cm.

Vilka mått har din hotliner?
Lars

2018-11-03 01:15:32
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Pontus Claesson
Skicka mail
Fäll upp båda skevroderna ett par millimeter så klipper den inte.

2018-11-03 07:41:55
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Cox
Skicka mail
Tror inte att en större korda hjälper så mycket här, kanske tvärtom, om vingen kommer att ha samma tjocklek....

Det som krävs för att fördröja stallning är väl en tjockare profil och en trubbigare framkant?

Enklast är väl att testa med skevrodren (kan läggas på en switch på radion, om det är separata servon)

Den kubiska vingbelastningen för 1200g och 17dm^2 hamnar kring 17, där är nog grundorsaken.



/Kör så det ryker!

2018-11-03 15:22:07
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Electric Mike
micke@hedlunds.net
Ställ in neutralläget på skev så att BÅDA skevrodren pekar ca 2mm uppåt så får du samma effekt som en skränkt vinge dvs den slutar klippa eftersom vingspetsarna, på grund av sin (med skevrodren lite uppställda) mindre anfallsvinkel relativt vingroten, fortfarande flyger när mittdelen på vingen stallar - detta gör stall lite mindre elak så den förhoppningsvis sjunker med låg nos men ligger rätt på vingarna
"Riktiga flygplan har en propeller"

2018-11-03 17:35:05
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: Cox

Det som krävs för att fördröja stallning är väl en tjockare profil och en trubbigare framkant?




Lärde mig för många år sen att en trubbigare framkant skall ge en mjukare stall.
Kubiska vingbelastningen = 17 är högt. Tack Cox! Måste man räkna med att få det i en liten pylon racer? Vingprofilens tjocklek ingår inte i kubiska vingbelastningen men kordan gör det genom att spännvidd och vingyta ingår i formeln.

En lösning på "spjutkastarproblemet" kan alltså vara att fälla upp skevrodren en aning i starten. De blir då spoilerons som man kan fälla upp mera vid landningen. Utan spoilerons hasar min lilla hotliner >30 m på kortklippt gräs efter sättningen. Vid hög fart går den tunna vingprofilen som den skall genom luften.

Det skulle vara intressant att läsa vilka mått och vikt Lars Je's hotliner har.

Lars N

2018-11-03 19:11:46
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Lars2
Skicka mail
Jag skall meddela detta om ca en vecka, var tvungen att ge mig ut på ett jobb, återkommer / Lars Je.

2018-11-03 19:35:26
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Gee_Bee
Skicka mail
Är det i start eller landning som kärran är besvärlig?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-11-03 20:45:54
RE: Bra eller dåligt råd ?    
stflyer
Skicka mail
Om tyngdpunkten är ok, kärran rak etc så kan det vara värt att prova med turbulator på yttre delen av vingen. Strömningen blir turbulent istället för lamniär och följer vingen bättre vid hög anfallsvinkel. Den släpper inte vingen så abrupt. Det kostar en aning toppfart och några ören att prova.
Sätt en smal remsa (5 mm) vävtejp på yttre halvan av vingen , några cm in från framkanten. Ibland kan man behöva två lager av vävtejp (eller limma fast en nylontråd). Om det funkar så blir kärran märkbart snällare. Man kan sen prova att minska och flytta tejpremsan bakåt. Se bara till att det är lika på båda vinghalvorna annars kan det bli otrevlig spinn.
Jag har provat detta på flera elaka kärror med bra resultat. Den värsta var en Multiplexkärra som hette Dingo. Vingen var smal som fan, spetskordan var nog bara 7 cm, rotkordan 15. Men den var tung och hade inte skevroder. Men rätt snabb. Elak i landning i vanliga fall och hopplös på hög höjd. Landningarna i alperna blev i bästa fall ankomster. Med tejpen blev det helt ok, nästan snäll till och med. Jag höll på att flyga bort den både 29 och 30e juni 2002 i fruktansvärd termik på Schönjoch i Österrike. Men det är en annan historia (kul att skriva flygdagbok) Min gamla hemsida
Stefan Tholin
www.slattlandamfk.com

2018-11-04 19:09:53
RE: Bra eller dåligt råd ?    
Petrik
Skicka mail
En hotliner skall inte flygas sakta
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC