Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Volta !
2018-10-31 17:50:47
Volta !    
Tombo
Skicka mail
Är det någon här som vet var man kan hitta ritning till Volta, en ganska gammal liten elkärra, eller kan fixa en kopia åt mig, har letat men inte hittat på nätet. Skulle bli en kul liten kärra med moderna grejer, istället för mabuschi 540 och 6-cells Nicad paket. vet du var man kan hitta den på nätet, så ge mig länken är du snäll.

2018-10-31 18:13:02
RE: Volta !    
Gasman
Skicka mail
Är det den här?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-10-31 21:22:52
RE: Volta !    
Tombo
Skicka mail
Jajamensan! Den är det, tack för länken !!

2018-10-31 21:29:41
RE: Volta !    
Cox
Skicka mail
Är det samma som den som var med i Allt om Hobby?



/Kör så det ryker!

2018-10-31 21:34:48
RE: Volta !    
Tombo
Skicka mail
Stämmer helt  !

2018-10-31 22:25:55
RE: Volta !    
pgrts
Skicka mail
Fick så klart direkt Gert Zaar-vibbar.
http://modellflygnytt.se/gamla/1984/Modellflygnytt_1984-5.pdf#page=4
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-01 08:40:56
RE: Volta !    
kay.krut
Skicka mail
Kul kärra när det begav sig. Det är för övrigt undertecknad som flyger modellen på omslagsbilden. Fotot tagit av konstruktören Gert Zaar och platsen är Husiefältet, Malmö Radioflygsällskaps gamla fält.
        Kay krut.

2018-11-01 09:01:30
RE: Volta !    
airfoil
Skicka mail
Säkert en helt underbar modell att flyga. Gert hade en hel del smarta ideer om elflyg.
Jag byggde och flög Newman, min första riktigt välseglande elseglare. Den var designad för Speed 600, och när det hamnade en Plettenberg på 400 watt så var det liksom lite FÖR mycket motor. Men jädrar vad den steg!

Tänkte skaffa ritning och bygga Volta också men det blev tyvärr aldrig av.

2018-11-01 09:47:33
RE: Volta !    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: airfoil
Säkert en helt underbar modell att flyga...

Njae, Jag byggde och flög en Volta 7 när det begav sig och den flög väl "sådär"

@ Tombo: Den hade 7 celler NiCd, därav namnet. Min motor var en Graupner 1722 som jag tror var en Mabuchi 550 med Graupners dekal på.

2018-11-01 17:56:36
RE: Volta !    
McRegor
Skicka mail
Utan att känna till just denna modell så tror jag ändå att vi genom våra "nostalgiska känslor" ofta tror att många äldre kärror också är utmärkta flygplan. Dock är min egna högst personliga åsikt att modernare konstruktioner ofta är betydligt mycket bättre flygare än våra gamla "nostalgiker". Sen kan det ändå vara kul att bygga nån modell man sett i sin ungdom men jag skulle inte förvänta mig att sådana kärror är lika välflygande som många av våra nyare konstruktioner.
Bara mina tankar hälsar
Roger
www.mcregor.se

2018-11-01 19:10:55
RE: Volta !    
pgrts
Skicka mail
De första elplanen var väldigt lätt byggda för att kunna flyga något så när med de motorer och batterier som fanns tillgängliga. Det var ju inte enbart motorn utan även RC-utrustningen som vägde jämfört med dagens. Ett mini eller microservo "kostade guld". Jag har hört kommentarer att det var tämligen sköra plan och väldigt långt från det vi är vana vid i dag.
Trots det så var det många som ville vara tidiga med eldrift och Gert Zaar var en av Sveriges ikoner när det gäller elflyg.
En intressant artikel om elflyg kan man läsa i MFN 1981-3
http://modellflygnytt.se/gamla/1981/Modellflygnytt_1981-3.pdf#page=10
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-01 19:51:38
RE: Volta !    
McRegor
Skicka mail
Jo, nog var det lättviktsbyggen alltid. Minns bl a min Acro Rat, konstruerad av klubbkompisen Kristian Berggren, som hade väldigt tunna balsalister i den uppbyggda kroppen. Tålde nästan inte att ta i ens och man försökte verkligen att få kompisarna att INTE ta i kärran för då blev det nästan garanterat brott på nån list.
Drevs av växlad 280/300-motor (grön Robbe-växel vill jag minnas) och initialt med 8 st Sanyo AR500 vilka sedermera byttes till NiMh med större kapacitet. Så småningom blev det även borstlöst och LiPo i kärran men det är en annan historia...
Roger
www.mcregor.se

2018-11-02 16:41:09
RE: Volta !    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Jag byggde oxå en Volta på den tiden det begav sig.
Vad jag kommer ihåg så fick jag den aldrig till att flyga med någon större ackuratess.
Alldeles för tung, och alldeles för klen motoruppsättning....


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-02 17:52:42
RE: Volta !    
Pontus Claesson
Skicka mail
Inspirerad av Volta 7 byggde jag en F3A liknande variant med liknande dimensioner.
Tror det var 1983. Byggde eget elektroniskt fartreglage med MOSFET trissor (BUZ71) beställda från England till det hutlösa priset 110:-/styck. (4 parallellt skulle räcka men de brann upp som popcorn...)
Senare fick jag tag i de bättre BUZ11 till lägre pris.
Kärran flög som allt annat på den tiden, dvs mest fullgas gällde. Precis som på metanolmodellerna.
Hade modeller och teknik varit så dyrt och dåligt idag som det var då så hade det nog inte funnits nån återväxt alls i vår hobby.
Kan notera att effekterna på elmotorerna jag haft har gått från ca 150 W till nu 15000 W. Hyfsad utveckling på 25 år! (15 kW har jag haft i 10 år nu, mycket mer är inte relevant då det blir för stora plan...)

2018-11-03 10:03:41
RE: Volta !    
airfoil
Skicka mail
Nog var det drivlinan som var begränsningen på den tiden. Newman som jag refererade till steg i ca 20-25 graders vinkel med ferritmotorn när den var fräsch. När jag skrotade den för att ersätta med Plettisen HP290/20/8 steg den knappt alls och motorn gick inte att ta i, magneterna var nog helt slut.

Med Plettenberg och 7st Sanyo 1200 mAh NiCd-ackar blev Newman ca 2 hg tyngre men steg nästan lodrätt. Minns att jag i min ensamhet stod och gapskrattade på fältet.

Men det blev som det blev. Den ultralätta konstruktionen tålde inte denna tyska urkraft. Vinge och stabbe behölls, och det blev en egendesignad och scratchbyggd kropp.

Nog om Newman, med de fina grejor vi har idag borde Gert Zaars konstruktioner flyga bra, möjligen med lite extra förstärkning här och var. För de var i grunden välflygande modeller med för tunga drivlinor.

Vi får se hur en gammal konstruktion flyger med fräscha grejor, jag har en Hurricane i klädkammaren, designad för NiCd och Speed 600, det är mitt nästa vinterknåp. Outrunner och LiPo blir det förstås.

Så bygg en Volta, det blir kul! 

2018-11-03 12:05:48
RE: Volta !    
Cox
Skicka mail
Med standard radio och den tidens el så vägde den tydligen kring 1kg, det borde ju gå bra att halvera det med moderna prylar. :)

/Kör så det ryker!

2018-11-03 20:13:01
RE: Volta !    
pernstig
Skicka mail
Min Volta 7 vägde 1,0 kg vilket ger en kubisk vinglast på 14,3 g/dm3. Av de 77 modeller som jag har haft är det den med 3:e högsta kubiska vinglasten endast slagen av två moderna EDF jetmodeller!

2018-11-04 22:39:24
RE: Volta !    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Utan att känna till just denna modell så tror jag ändå att vi genom våra "nostalgiska känslor" ofta tror att många äldre kärror också är utmärkta flygplan. Dock är min egna högst personliga åsikt att modernare konstruktioner ofta är betydligt mycket bättre flygare än våra gamla "nostalgiker". Sen kan det ändå vara kul att bygga nån modell man sett i sin ungdom men jag skulle inte förvänta mig att sådana kärror är lika välflygande som många av våra nyare konstruktioner.
Bara mina tankar hälsar
Roger


Ofta sant men inte alltid.
Hur många RE seglare finns det att köpa idag som tar termik och håller sig uppe lika länge som en Blue Phoenix och är i samma prisklass?  Inte många skulle jag tippa!

Tror det var en kille som hette Leif Ericsson som ritade den och han visste vad han gjorde.  Men visst skulle den vara ännu bättre med en modernare vingprofil som penetrerar vinden bättre det kan jag erkänna.

Jag hittade en RE Seglare (ARF) hos TopModel och blev lite sugen att köpa en "bara för att".
DORA 1,92m ARF


/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC