Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Nostalgi kring bilkörningen förr
2018-10-26 21:23:48
Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
Tänker på hur mycke kärvare det var på 1960-talet att köra sin bil i mörker och kyla på vintrarna. Motorerna startades efter att man först dragit ut choke-reglaget på instrumentbrädan. Efterhand som motorn blev varm skulle man succesivt skjuta in reglaget igen. Damer pikades med att de ofta hängde sin handväska på "choken" och sedan glömde proceduren. Resultatet blev kraftig gråvit rök ur avgasröret efter en stunds körning. Var det riktigt kallt gällde också att se till att kylargardinen i motorrummet drogs upp via en smal dragkedja i underkant av instrumentbrädan. Detta för att temperaturen snabbare skulle stiga i kylarvätskan och man kunde få lite värme i kupe'n. Om motortermostaterna fanns, så var de inte speciellt effektiva. Sedan gällde det att hålla ett öga på temperaturmätaren och efterhand fira ner kylargardinen så att motorn inte blev för het. Rasslandet från manövreringen av kedjan minns nog flertalet som körde bil på den tiden. Mörkerkörning krävde att man kunde blända av strålkastarna vid möte via en liten tryck-knapp nere på golvet till vänster vid förarplatsen. Hade man kraftiga skor och lite snö på golvet var det ofta problem hitta den lilla avbländarknappen. Bilarna immade också väldigt lätt igen på den tiden när snö smälte på golvet. Värme och ventilation var klart underutvecklad på många bilmodeller. Att se något genom t.ex. bakrutan blev vanligen problematiskt. Minns att många skaffade små "innanfönster" av genomskinlig plast att montera i bakrutan för bättre sikt.

2018-10-27 12:59:14
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
airfoil
Skicka mail
[quote]Sedan gällde det att hålla ett öga på temperaturmätaren och efterhand fira ner kylargardinen så att motorn inte blev för het. Rasslandet från manövreringen av kedjan minns nog flertalet som körde bil på den tiden./quote]


Det gällde dessutom att inte köra för fort för då trycktes kylargardinen emot kylaren av fartvinden så den fastnade...


Och
"klonket" från avbländningsknappen minns jag med brett leende.

2018-10-28 13:44:39
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
Jag minns så klart min första PV 1957. Den hade knapp i golvet - men hur många fabrikat körde med den typen av omkopplare till lyset?

Efter PVn blev det betydligt modernare bilar för min del. Kanske inte direkt nyare men bilar med annan teknik typ "alaskavärme" med termostat i stället för gardin och med tillräckliga fläktar för att slippa den fina trebladiga elfläkten med gummipropeller som gällde både fram och bak för att hålla PVns rutor någorlunda rena från imma.

Knapp i golvet vet jag en annan bil som hade - fast för att bromsa. Man behövde bara tänka på att föra foten i närheten av knappen så stod bilen stilla. Det var bromsservo väl i klass med dagens allra bästa. Första gången jag skulle bromsa på väg in i garaget så satt jag nästan i ratten trots att farten knappast var mer än ett par km/h.
Flyg lågt nära och sakta

2018-10-28 18:41:15
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Min Morris Minor (min första bil) hade både manuell choke och fotmanövrerad avbländarknapp.
Dessutom hade den en fiffig startknapp, som även den såg ut som ett chokereglage. Plastknoppen var via en bowdenkabel förbunden med den verkliga brytaren, som satt nära startmotorn, och kablarna var därför både korta och tjocka....på så sätt undvek man det irriterande spänningsfall som långa klena startmotorkablar kunde skapa.... fungerade förträffligt..!


Citroen ID 19, som jag ägde ett exemplar av, var som alla vet futuristisk på många sätt.
Men, för att föraren inte skulle känna sig alltför vilsen i den Blixt Gordon-inspirerade förarmiljön, fanns en "old-school" manuell choke.....dessutom fanns även den klassiska kylargardinkedjan med sin knopp, som tryggt dinglade under instrumentbrädan, men den manövrerade förstås inte någon fladdrig gardin, utan en gedigen persienn-liknande konstruktion....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-10-28 21:09:03
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Rolig tråd det här....

Min första bil var en Chevrolet Nova 1974. Den var bara två år gammal när jag köpte den, men den var så att säga "abused". Enda kravet den hade när man körde den i stadstrafik var den försågs med nästan 4 liter bensin per mil (10 km då). Om man körde försiktigt förstås, och om den var "ekonomitrimmad" förstås. Annars ville den ha mer. Hur som

- Fotknapp för hel/halvljus
samt
- Manuell choke.

En liten charmig(?) egenskap den hade var att om motorn inte var någorlunda varm, kom man ingenstans. Inte ens ut från parkeringen.

Chevrolet Nova lär ha varit extra svårsåld i Mexico och spansktalande länder i sydamerika. Nova på Spanska lär betyda "går inte"....


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-10-29 11:57:09
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Nymodigheten med automatchoke blev för mig en ganska skakig och frustrerande upplevelse....
Förutsättningarna var förstås inte de bästa, eftersom bilen ifråga var en VW 1500S, och den hade två (!) förgasare...!

Chokningen sköttes av något slags fjäder av bimetall, som vred chokespjällen vid uppvärmning/avkylning....ingen elektronik här inte...
Och här fanns, som sagt, TVÅ exemplar av denna mekanism....
Problemet var att spjällen till respektive förgasare inte på något sätt kommunicerade med varandra, vilket var helt ok vid helt kall, eller fullt varm motor.
MEN, under sin resa från stängt till öppet, dvs MEDAN motorn värmdes upp, var dessa två spjäll ALLTID i fullständig osynk med varandra..!

Detta innebar: 

1: Ingen tomgång.
Om man, innan motorn var varm, hamnade i t.ex. en korsning, gällde det att gasa ordentligt för att förhindra tjuvstopp.

2: Om man schabblade med gasen och motorn trots allt råkade stanna, fick man snällt vänta tills allt hade kallnat tillräckligt för att båda chokarna skulle återvända till startläge igen...
Väntetiden fördrevs oftast genom att vinka förbi alla bilar som tenderade att ackumuleras bakom en...
Efter en stunds väntan startade motorn snällt igen...

Det här blev ingen positiv erfarenhet, och oj vad jag längtade efter den där trygga gammaldags choke-knoppen på instrumentbrädan...! 




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-10-29 12:29:26
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
McRegor
Skicka mail
Sen har vi detta med vindrute-spolning som ju lösts på lite olika sätt både beträffande själva "drivningen" och manövreringen. Liksom själva torkarna som inte alltid varit elektriska. Det var som sagt mycket mera spännande förr när man skulle köra bil...:)
Roger

www.mcregor.se

2018-10-29 21:14:29
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Liksom själva torkarna som inte alltid varit elektriska.


Här dyker minnen från barndomen upp.....
Min fars gamla PV 444 (1952 års modell med B4B-motor) hade vacuumdrivna vindrutetorkare.
När bilen stod och puttrade på tomgång vid t.ex. ett stopptecken, fäktade torkarna som besatta....och när man sedan gasade iväg gick torkarnas hastighet ner ordentligt, ibland nästan till stillastående, beroende på hur hårt gaspedalen trycktes ner.... 
Those were the days.....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-10-29 21:43:16
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Ett korrigerande tillägg angående min 1974 Chevy Nova.....Den HADE automatchoke när jag tänker efter. I övrigt stämmer det att man kom ingenstans om inte motorn lämnat sitt godkännande först. En MYCKET bra modellflygarbil också. Två breda dörrar samt en "hatch" som s.k. baklucka, baksätet kunde fällas ner. En vinge på upp till två meter var inga problem. Speciellt som passagerarsätet kunde fällas ner (nåja) även det.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-10-29 23:04:59
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn

Min första bil var en Chevrolet Nova 1974.





Ingen vanlig förstabil på den tiden vad jag förstår....häftigt åk, reparatörn


2018-10-30 07:02:18
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Hahaha......joo, nog var det en rejäl bil alltid. Men törstig som bara den. En V8 på 350 kubiktum ber inte snällt om bensin, den skall ha....och här tas inga fångar. Nu var ju bensinen inte direkt dyr just då, men det skulle bli värre. Men jag var mest nöjd med att den så att säga svalde det mesta av modellflygbyggen. Nummerplåten har jag ännu kvar som minne.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-10-31 10:07:22
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Många bilar har det varit genom åren.....
En som är värd att nämna är den Fiat 1100 De Luxe, 1960.....en Fiat "Millecento", som jag en gång hade....

Den kallades "De Luxe" pga sin något "vässade" motor, med tvåportsförgasare, vilket accentuerades av att bilen också var tvåfärgad ( i mitt fall mörkblå och silvergrå), och att den hade finesser som belysning under såväl motorhuv- som baklucka.....

En mindre smart detalj var "knäet" av plattjärn, som låste bakluckan i öppetläge....detta "knä" satt minsann inte diskret vid ena sidan, utan en bra bit ut i bagageutrymmet. Man fick m.a.o. tänka efter var man placerade t.ex. en resväska, så att den inte blev genomborrad av nämnda "knä" när luckan stängdes...

Värmen hade en viss ...hmmm....sydländsk karaktär, men ok, den fick godkänt, inte minst i jämförelse med VW.....

All textad information vid knappar, lampor m.m. var på italienska....

Framdörrarna var av "självmordstyp", dvs gångjärnen satt baktill....

En ovanlig detalj var att framsoffan var hellång, av "USA"-typ, vilket fick förarmiljön att kännas mycket större än den egentligen var.....  Även rattväxeln bidrog till mer rymd kring benen, där framme... 

Handbromsen fungerade genom att en stålbandsklädd läderrem ströps åt kring en "trumma" på kardanaxeln, mitt under bilen.  En förträfflig och väl fungerande konstruktion....

En pigg och trevlig bil med en viss personlighet....
Dock blev det så småningom bekymmer med lättmetalltoppen, som inte riktigt ville "samarbeta" med resten av motorblocket...






.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-01 10:42:08 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-10-31 17:00:14
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
AndWho
Skicka mail
Kul med en helt ovidkommande tråd...
Min första bil var en 1964 VW1500S. Inköpt beg 1968, dvs den hade nästan flytt 5 år. Och var redo för rostrenovering redan då. Det skulle vara idag det...

Kommer ihåg en incident när jag skulle köra från Karlstad till Kristinehamn en mörk natt. Det började låta illa o skramla där bak i motorn, men den gick fortf. Var ju bara att tuffa på tills man var hemma. Visade sej senare när min far o jag rev isär motorn att vevaxeln gått av. Mitt i mellan de två sista vevslängarna vid svänghjulet. Helt otroligt att den gick hela vägen hem.
/A


2018-11-01 09:27:58
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
[quote]Citat från: bosse_jansson
Många bilar har det varit genom åren.....
En som är värd att nämna är Fiat 1100 [quote]

Den bilmodellen känner jag väl igen - speciellt invändigt. Förr på landet användes bilarna vanligen som skyddsrum när det åskade. Våra grannar hade just en sådan gråvit Fiat 1100 som jag tog min tillflykt till under många hemska åsknätter. Visst gick åskan oftare och kraftigare förr?   

2018-11-01 14:11:58
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Kul att minnas sina gamla bilar....
Jag får väl nämna några vänliga ord om min gamla Renault 4L, av 1964 års modell, en bil som jag hade riktigt länge, trots att den var litet "bedagad" redan när jag köpte den.

1964 års modell innebär att den fortfarande var så enkel som marknadsförarna beskrev den när den presenterades. Litet "smala" kofångare, 3-växlad låda, osv....
Motorn var av samma beprövade grundtyp som redan satt i de gamla CV4:orna.

Och, detta var en jättebra vinterbil, som hade en förmåga att ta sig fram där andra misslyckades...vet inte varför, men så var det...och värmen var faktiskt så imponerande bra som broschyrerna påstod....har för mig att de kallade det "Canada-värme"...

Konstruktionsmässigt:  Alla 4 skärmar var skruvade, och därmed bytbara. T.o.m. de främre inre hjulhusen var skruvade till balkarna.
En annan intressant detalj var hjulupphängningarna (torsionsfjädrar), där varje torsionspaket var fäst i ramen med en platta med 4 (eller var det 5?) hål, vilket innebar att man själv kunde välja hur mycket markfrigång man ville ha.... Jag "tuffade till" bilen genom att höja den baktill, till max-läget förstås...!

I hålet i den främre kofångaren sticker man in den medföljande startveven. Med choken något utdragen var motorn väldigt lätt att veva igång, vilket jag praktiserade många gånger, ibland bara för att demostrera för tvivlarna att det faktiskt gick....

Vad jag minns starkt, är den här bilens starka "överlevnadsvilja"....man fick känslan att den var ens vän, som verkligen ansträngde sig för att inte svika...
Trots sina många mil på nacken, tog den mig på två långa resor runt Europa, där både Alperna och Pyrenéerna inkluderades,  plus alla mil på hemmaplan...

Vad som slutligen satte punkt var när en bilist, vid halt väder, inte kunde stanna i en korsning, och rände in i min sida, vilket gjorde den stackars Renaulten obotligt skev.... 

Jamen, vad var dåligt hos den här bilen då....?
Egentligen inte mycket, möjligen frånsett att "Joakim Von Anka-faktorn" förstås inte var så hög....

Frid över dess minne....
   



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-01 14:29:39 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-01 16:10:46
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Kul att minnas sina gamla bilar....
Jag får väl nämna några vänliga ord om min gamla Renault 4L, av 1964 års modell, en bil som jag hade riktigt länge, trots att den var litet "bedagad" redan när jag köpte den.
.. .

Min andra bil var lyxversionen av "apgungan´" - Renault 6 som hade riktiga stoppade stolar. Den hade vi mycket kul med när jag gick i skolan.
En gång när näbbgäddan gick till så hade vi väldigt bråttom till Parapeten för att börja fiska efter skolan.
Uppenbarligen så glömde jag handbromsen och så hoppade bilen ur växel.
Vi hörde lite oljud och fick gå tillbaka och lyfta upp bilen som stod med framhjulen ut över kajkanten.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-02 16:54:00
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Farsans första bil var en FIAT 600 med kidnappardörrar!
När vi åkte på semester med den så låg jag på tvären i baksätet, så liten var jag då.
Dessutom fanns det ett litet förvaringsutrymme bakom baksätet, lagom plats för en smidig femåring.
Farsans nästa bil blev en..... FIAT 1100!
Sicken lyxbil det var, i jämförelse med 600:an!
Därefter kom det en FIAT 1100R till familjen, ÄNNU sportigare än föregångaren.

Sen har jag för mig att farsgubben köpte en Renault 12, den som påminde om en slimmad SAAB 99. Rumänerna köpte det konceptet och byggde Dacia 12 på 80-talet, fortfarande med Renault-delar och dito kaross.
Renault 12:an hade typisk fransk mjuk fjädring, vid en semesterresa till Norge med fyra personer i bilen + packning, så släpade stänkskydden i marken HELA TIDEN. Nååågot enerverande.
Och priset togs när båda de bakre stötdämparna senare lämnade in, värre gung än en amerikanare....


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-02 19:36:32
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
Var det inte tolvan som "styrde" med alla fyra hjulen?
Någon finess så att bilen skulle vara stabilare vid omkörningar.
Jag tog bilkörkort med en R12 som hade gått 50 mil. Fick köra max 70 och det var på motorvägen.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-02 19:49:31
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
Statisk elektricitet och åksjuka var ett problem för många bilåkande på 1960-talet. Jag minns att man skaffade en slags jordledning på bilens underrede. Det var en svart gummirem ca 3cm bred och 30cm lång som skulle släpa i backen. Kanske var det någon metall-wire inbakad i remmen också.

2018-11-02 22:40:52
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
Jag minns att man skaffade en slags jordledning på bilens underrede. Det var en svart gummirem ca 3cm bred och 30cm lång som skulle släpa i backen.


Frågan är om den även avledde onda andar....?

Jag har alltid tvivlat på den där grunkan, och ansett att vi här rör oss i "vetenskapens tassamarker" eller om det rent av var bondfångeri...?

Jag ser dock ödmjukt fram emot om någon kunde presentera belägg för att den verkligen funkade...skulle vara kul att verkligen få veta....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-03 08:46:39
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Tekniskt bondfångeri fungerade utmärkt förr, och gör så ännu idag. Klassikern med stort K tycker jag är "sätt-en-nylonstrumpa-framför-TV'n-så-ser-ni-bilden-i-färg".......den var det ju riktig snits på. Sändes 1 april och allting. Lurendrejeriet bör helst vara sådant att ingen förstår ämnet och inte lösningen heller, då funkar det.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-03 09:48:02
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Bosse,

Tekniskt bondfångeri fungerade utmärkt förr, och gör så ännu idag. Klassikern med stort K tycker jag är "sätt-en-nylonstrumpa-framför-TV'n-så-ser-ni-bilden-i-färg".......den var det ju riktig snits på. Sändes 1 april och allting. Lurendrejeriet bör helst vara sådant att ingen förstår ämnet och inte lösningen heller, då funkar det.




Vilket fick min Far att störta ut ur vardagsrummet. Han klippte sönder en av Mors nylonstrumpor och satte dit den.

-Ser ni nå't? frågade han.
Jag svarade. Ja... en nylonstrumpa.
Gissa om han blev arg?

2018-11-03 13:01:40
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Min storasyster gick på niten, även hon. Nu blev hon inte arg vad jag minns, däremot fick hon sig ett gott skratt.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-03 13:33:14
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
AndWho
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Sändes 1 april och allting.

Såklart, det var ju ett Aprilskämt och inget egentligt bondfångeri eller lurendrejeri.
/A

2018-11-03 13:39:43
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
Växelspakarna i bilarna på 60-talet var ofta av typen rattväxel - så även på min treväxlade SAAB 96 med osynkad 1:a. Tycker att det fungerade bra med växlandet vid ratten. Bland de mera udda växelspakarna hade nog Renault 4, med en "krycka" ut från mitten av instrumentbrädan. Minns även Volvos långa något sviktande golvväxelspak. 

2018-11-03 16:33:53
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
Bland de mera udda växelspakarna hade nog Renault 4, med en "krycka" ut från mitten av instrumentbrädan.

Renault 4L var inte först med den där kryckan...jag har ett ännu tidigare minne av en sådan.

Från en ganska tidig barndom minns jag när min mormors syster ibland hälsade på oss, tillsammans med sin make, smeden. 
Och de hade inget mindre än en Citroen Berliner 11 av förmodligen ganska tidig årsmodell.
En i mina barnaögon stor och nästan vräkig bil, som nätt och jämnt klarade sig mellan syrénhäckarna i vår uppfart....
Dess instrumentbräda var till stor del klädd i en gulvit, elfenbensliknande plast (eller var det celluloid ?), och ur ett hål kom just en sådan här växelkrycka, med en likaledes elfenbensfärgad knopp...!


---------------------------------------------------------------------------
Förresten sade man inte "plast" på den tiden.....denna nymodighet kallades i folkmun "plastik"....man svängde sig redan då med anglicismer.....
---------------------------------------------------------------------------

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-03 21:15:18
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson

Dess instrumentbräda var till stor del klädd i en gulvit, elfenbensliknande plast (eller var det celluloid ?), och ur ett hål kom just en sådan här växelkrycka, med en likaledes elfenbensfärgad knopp...!
---------------------------------------------------------------------------

Förresten sade man inte "plast" på den tiden.....denna nymodighet kallades i folkmun "plastik"....man svängde sig redan då med anglicismer.....

---------------------------------------------------------------------------
.


Konstharts, bakelit, nylon, plastic....det var många spännande material som dök upp i personbilarnas inre runt 1950 in på 1960-talet. Nya färger och roligt format som man måste knacka och känna lite på.
 

2018-11-04 03:07:15
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bem
Skicka mail
Min första bil var en Volvo 142 DL (2 dörrars) 73:a inköpt 1979, samma år jag tog körkort. Den hade runt 10000 mil på mätaren då.
Den var orange och lyste verkligen upp i omgivningen.
4 cyl, 2 förgasare, 4 växlar. Ingen servostyrning vad jag minns för den var bra trögstyrd.

http://www.ointres.se/volvo_140-data.htm

http://www.ointres.se/volvo_140-1973.htm

/Bo

2018-11-07 09:48:23
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Ej att förglömma är det forna söndagsnöjet "picknick vid vägkanten"...
Med nytvättad bil, oljan nogsamt kollad och familjen hopsamlad, puttrade man ut på landsvägen och bara....åkte...och såg landskapet glida förbi, i kanske 60-70 km/h....

Resans höjdpunkt var när det blev dags att svänga in på en lämplig vägkant och plocka fram korgen med termos, mackor i smörpapper m.m....
Det fällbara möblemanget fick ibland plats i bakluckan, men om bilen t.ex. var en Austin A30, var nämnda möbler kanske fastspända på tackräcket...det var dock inget som bekymrade den tidens bilägare, stolt över sin kanske allra första bil...

T.o.m. vägkanterna såg annorlunda ut förr. Innan giftbesprutning gjort floran trist och enahanda, fanns där en helt annan blomsterprakt och växtrikedom än vad vi är vana vid idag, och mängden skräp var inte alls lika påtaglig...

Idag kan man fundera på om det ens finns vägkanter som uppfyller dessa kriterier, och dagens trafikant har nog en annan syn på bilism som nöje, överhuvud taget...
Det är, helt enkelt, andra tider.....




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-07 16:55:27
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
Camping!
Sverige runt, Berlin över helgen, Holland på påsklovet. I snitt 50 mil om dagen i en liten 60-talsbil med tre ungar i baksätet. Tält, kök, kläder och allt man behöver för en vecka. KAK-atlas där varje liten bykyrka var sevärdhet.
Är det konstigt att man nu inte vill varken ligga i tält eller husvagn?
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-07 19:09:03
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Min farmor bodde i en liten by som hette Lillsjödal, en bit utanför Oskarshamn
Mor och far och jag bodde i Eksjö.
Var annan lördag-söndag brukade vi åka dit i fars fina FIAT 1100, men det var ju en hiskeligt lång sträcka på halvdåliga vägar med 'oljegrus' som sprutade längs karossen, ungefär 12 svenska mil. Tog nog säääkert 2 timmar.
Det var så långt på den tiden (och gick så sakta) att vi var tvungna att stanna halvvägs och äta något.
Lagom halvvägs hade mor hittat en liten byvägsslinga där vi inmundigade smörgås med stekt ägg, hamburgerkött eller nåt annat lyxigt pålägg, givetvis på en filt i grässluttningen.
Men...
Det var bara ETT problem.
MYROR!
Inte några heller!
Det kryllade av dom!
Så vi döpte snabbt om vägstumpen där vi rastade till "Myrvägen".

Skulle jag passera på den vägen idag, så skulle jag säkert kunna peka ut den avskyvärda platsen...


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-08 16:21:47
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail

Någon som minns ordet  RUNDSMÖRJNING  ?



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-08 19:18:03
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
airfoil
Skicka mail
Vilka häftiga förstabilar Ni hade!

Det här var min lilla tvålkopp:


Simca 1000 GL. 1000 cc, 60 hk, svansmotor.

2018-11-09 13:56:44
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: airfoil
Det här var min lilla tvålkopp:
Simca 1000 GL. 1000 cc, 60 hk, svansmotor.

Ja, den var fin, och med tidstypiska extraljus (dimljus? kurvljus?) och allt...
En hel del småbilar såg ut så under en period....tänker på Renault R8, Vauxhall Viva och många andra.....

.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-09 14:42:46
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
McRegor
Skicka mail
Hittar just nu ingen bild på min första, egna bil men det var en Mini Mk2 -68. Hade gått drygt 1000 mil när jag köpte den ca: 1 år gammal.
Stjäl en bild på nätet av en likadan bil i samma färg...



Sen satt det ju extraljus och lite annat på min - sånt behövde man ju i den mörka Norrlands-natten...:)
Dom små 10"-hjulen käkade däck och BMC A-motorn gillade likaså olja men den gick fint. Behöll den nog i runt 3 år - sen blev det en lite större bil.
Roger
www.mcregor.se

2018-11-11 13:51:10
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
Hundkojans 10"-hjul lockar fram ett annat minne, men om denna tråd skall handla om bilar, ligger nog detta fordon på gränsen av den definitionen...
Denna "nästan-en-bil" var en HEINKEL KABINE från sent 50-tal, som jag ägde ett tag under 70-talet.
En riktig "bubble car"...!
Köpte den inte av något praktiskt behov, utan av ren nyfikenhet....kunde helt enkelt inte låta bli...

"Kabine"....det namnet var ganska passande....det var en flygplanskabin på tre hjul.

Motorn var en 1-cylindrig 4-taktare på 200 cc och ca 10 hk, och den hade elstart i form av en "Dyna-Start", dvs en generator som också kunde agera startmotor.
Växellådan var 4-växlad och hade backväxel.

Heinkeln var ett...hmmm..."kul" fordon, i alla fall på torra vägar. 
Den gick faktiskt att pressa upp i bortåt 90 knyck, men då var ljudnivån i "kabinen" näst intill outhärdlig....det lilla utrymmet tvingades man ju dela med den ettriga motorn, med bara en tunn plåtvägg emellan. Denna plåtvägg täckte jag med hästtäcken plus ett fårskinn, men det hjälpte bara mariginellt...
Det innebar att "bekväm" landsvägsfart fick hållas kring 60 km/h, dvs om man ville kunna kommunicera med passageraren, eller må bra i allmänhet....och denna begränsning var säkert också bra med tanke på säkerheten...

Ville man transportera något längre föremål, var det bara att fälla tillbaks canvastoppen högst upp, och låta grejorna sticka ut uppåt...

Vintern:  Eftersom hjulgeometrin bildar en - nästan -liksidig triangel, blev en eventuell sladd en alldeles speciell upplevelse....inga små "slängar" här inte, utan rejäla piruetter, ibland flera varv, innan ekipaget behagade stanna...
Och om man hamnade på en snöig väg med två uppkörda hjulspår efter tidigare trafik....gissa...GISSA...var Heinkelns drivhjul hamnade...?
Det fanns faktiskt en "defroster", eller i alla fall något som visade att man tänkt på detta, i form av en slang från fläktkylningen som ledde hela vägen från motorn fram till framdörren, vilken hade en liten "slot"...eller var det två slots...? just under framrutan.  Värmeförlusterna i slangen måste ha varit enorma, och luftflödet var väl inte heller så stort, vilket resulterade i ett litet blygt blås på framrutan...och som det står i kokböckerna, var defrosterluften ungefär "fingerljummen".... 
Nix...vintern var inte Heinkelns rätta element....!

Jag måste nämna att jag hade få, eller inga tekniska problem med det här fordonet...kvaliteten var det definitivt inget fel på... 

Heinkeln var en kul erfarenhet, men jag sörjde den inte när jag så småningom bytte den mot ett tvåhjuligt nöjesfordon... 

-----------------------------------------------------------------------
Bild från "nätet"...min var blå....





.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-11 15:09:48
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
Många av de här bilarna har varit med och testats i Teknikens Värld.
Jag har skannat ett par hundra i höst och är framme vid 1963.
Minst 50 år vill jag nog att tidningarna ska vara för att vara rimligt riskfria att lägga ut - och att de inte fortfarande finns i utgivning.

Det är kul att läsa dessa fantastiska biltester och se vad som hänt.
Gör bilen barnsäker! Undrar hur många av dagens föräldrar som skulle gilla detta? http://modellflygnytt.se/gamla/1963/TVF_1963-1.pdf#page=35

Alla skannade tidningar finns så klarat på http://www.modellflygnytt.se
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-11 17:25:51
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
McRegor
Skicka mail
Bosse - även jag har haft "glädjen" att ratta en Heinkel även om det inte var min utan en kompis som ägde den. Som sagt - inget man egentligen vill köra och vill man ha en veteranare ifrån den tiden så finns det många andra, trevligare bilar att välja bland.
Roger
www.mcregor.se

2018-11-11 18:02:31
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Bosse - även jag har haft "glädjen" att ratta en Heinkel

Se där....ännu en av de modiga...


----------------------------------------------------------------
Man kan fundera på vilket behov de här mini-fordonen fyllde....?
Uppenbarligen fanns det en viss marknad för dem i Västtyskland, där många sådana här märkliga åkdon tillverkades....

Vad sägs t.ex. om denna "Brutsch Mopetta"....?
En fasansfull (men samtidigt ganska underbar) tysk skapelse, som drevs av en fläktkyld 50 cc 3-växlad Sachs (dvs den klassiska "schasmopedmotorn")
Den coola föraren ser i alla fall ganska nöjd ut....




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-12 17:44:03
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
Stig H
Skicka mail
Det finns fler nostalgiker i farten just nu - tidningen Vi Bilägare publicerade i dagarna sin syn på bilkörningens många prövningar på den gamla goda tiden LÄNK

2018-11-13 12:26:12
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Kanske är jag liiiite OT nu, men det handlar ju ändå om bilkörning förr. Slutet på 30-talet alltså.

Jag tänker på gamla filmsnuttar som visar Herr Schickelgruber ståendes i sin Grosser Mercedes Cabriolet av 1937(?) års modell. Det som har fångat mitt intresse är föraren. Han sitter till synes och rattar denna 4-5 ton tunga koloss helt obekymrat. Tänker då på min gamla Volvo 142 (ett arv från min far) av årsmodell 1974. Den var jobbig och tungstyrd den. Schickelgruberbilen var kanske 3-4 ggr tyngre. Hur kan föraren ratta den som den vore en Folkabubbla?

Hade bilen servostyrning? Eller hade den en sorts rattutväxlingsfiness? Ratten som syns på journalfilmer verkar inte onödigt stor. Eller var föraren handplockad för att han hade extra biffiga armar? Var bilen tungstyrd, så tror jag inte föraren fick visa det. Att som exempel ställa sig upp och med tio vita knogar och hårt hopbitna tänder verkligen visa att det är jobbigt....skulle nog inte ha accepterats av Herr Schickelgruber. Så hur gjorde chauffören? Har ingen aning, men några här på forumet kanske vet bättre?

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-13 16:33:32
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
Det där med tungstyrda bilar.
En gång hade jag punktering bak på min PV. Var tvungen att försöka köra upp bilen från tomten till vägen där det var plant så att jag kunde ställa domkraften. Trots att det var bakhjulet så drog bilen åt sidan så att jag inte orkade hålla ratten utan fick backa ett par gånger för att räta upp.
Med nummer två som var en Renault 6 så gick det att köra med punka på ett framhjul (eller bakhjul) utan att det drog i ratten.
En episod var med en Volvobuss med elbroms "Thelma" som satt på kardanen mellan motorn och växellådan. Att växla ner i en kurvig nerförbacke var en upplevelse och precis som Douglas beskriver - stående med vita knogar och hopbitna tänder - då ju motorn stannade av bromsen när man trampade ner kopplingen - ingen motor = ingen servo. Någon har kanske kört i Brösarpsbackarna och känner till vägen.

Kan nog tänka mig att Mercorna, även förr var rätt så bra att köra. 
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-14 22:18:33
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: pgrts

Kan nog tänka mig att Mercorna, även förr var rätt så bra att köra. 



Patrik,

De kanske var helt OK att ratta omkring i...…..men vikten Patrik, vikten. Den skottsäkra mercan som fraktade omkring Herr Träskgrävare, den var bepansrad den. MYCKET väl bepansrad. Även på undersidan för att skydda mot minor. Det syns kanske inte på filmbilderna, men glaset var skottsäkert det med. Och tjockt. En par tre centimeter minst. Träskgrävarmercan torde ha haft en vikt  på 4-5 ton, och det är mycket om det rör sig om en vanlig manuell styrning.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-15 05:20:35
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
pgrts
Skicka mail
The first power steering system on an automobile was apparently installed in 1876 by a man with the surname of Fitts, but little else is known about him.[1] The next power steering system was put on a Columbia 5-ton truck in 1903 where a separate electric motor was used to assist the driver in turning the front wheels.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-15 07:22:20
RE: Nostalgi kring bilkörningen förr    
reparatörn
Skicka mail
Patrik,

Vit flagga, vit flagga...servostyrning är alltså asgammalt. OK. Träskgrävarbilen hade nog det då, bara det bästa dög ju åt Herr Träskgrävare. På det, så verkar ratten vara både stor och bastant, nu när jag undersökt några detaljbilder på nätet. Vrålåket var f.ö. i början av året uppe för försäljning hos någon auktionsfirma i Arizona. Priset kom så pass högt som 7MUSD, ändå blev det ingen deal. För lågt pris tydligen. Mannerheim lär ha fått en liknande bil i födelsedagspresent. Han ville inte ha den, utan den lär ha hamnat hos någon privatperson i Nordamerika. Vidkun Quisling skall ha fått (köpt?) samma typ av merca. När han fick respass efter freden, uppstod frågan om vad man skulle göra med den. Alla försök att sälja den gick inte, inte ens för priset 50NOK- så den skrotades.

Totalt tillverkade Mercedes endast ett begränsat antal av dessa vidunder, men tänk att som ägare av en dylik koloss kunna ta sig till bilprovningen för kontroll. Skulle vilja se kontrollantens min när han knackar i pansarplåten för att se om den håller måttet..... 


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".