Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Kylvattentransport
2018-09-21 17:34:52
Kylvattentransport    
bosse_jansson
Skicka mail
Nu tänker jag svära i kyrkan, och prata om båtar...!

I en annan tråd nämndes ordet "sifon", vilket väckte en fundering som jag ältat ett tag, dock utan att ha testat det i praktiken  (än...).

Kylvattnet i förbränningsmotordrivna modellbåtar har ju "alltid" trycksatts via en vinklad nippel omedelbart bakom propellern.  Detta är ju "gammal kunskap".

Min fundering är om man skulle kunna installera något slags sifon i avgasröret (något slags venturi), som suger fram kylvattnet, och skickar ut det tillsammans med avgaserna....?
Se skissen nedan.

Förutom det rena nöjet att experimentera, kan jag också se några möjliga fördelar:
1: Möjligheten att använda en centrifugalkoppling (från t.ex. en bil) så att propellern kan frikopplas / kopplas in medan motorn är igång, med bibehållen vattencirkulation, och 2: Kanske får man som "bonus" en viss ljuddämpande effekt.  

Har detta testats någon gång....?....någon som vet...?...synpunkter...?







.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-09-21 19:32:12
RE: Kylvattentransport    
Gee_Bee
Skicka mail
Det du spånar om är venturieffekt, om du placerar trycknippeln på rätt ställe(där avgaserna har högst hastighet) så borde det fungera. Räkna inte med något fantastiskt flöde, men det kanske inte heller behövs.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-09-21 19:52:06
RE: Kylvattentransport    
McRegor
Skicka mail
...eller en liten pump - kanske eldriven ?
Roger
www.mcregor.se

2018-09-21 20:09:16
RE: Kylvattentransport    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Räkna inte med något fantastiskt flöde, men det kanske inte heller behövs.

Jag har en känsla av att ett lågt/blygsamt flöde skulle vara bra. En hög arbetstemperatur, utan att vattnet fördenskull kokar, mår motorn sannolikt bara bra av....
-------------------------------------------------------------------------------


 
Citat från: McRegor
...eller en liten pump - kanske eldriven ?
Roger

Ett sånt fusk...!......då sätts ju inte den här idén på prov...!  Och visst vore det trevligt om man kan använda de naturkrafter som redan finns där serverade, helt utan rörliga delar....
------------------------------------------------------------------------------



Det som ursprungligen väckte de här tankarna hos mig, var när jag för många år sedan monterade en trycknippel på alldeles fel ställe vid ett piparrangemang. Nippeln satte jag precis framör pipan, pga att jag tyckte att den placeringen var "elegant och enkel".  Det resulterade i en helt omvänd funktion, där bränsle sögs från tanken i stället.... 
En lärorik tabbe...!

Så dök idén upp....kanske kan man utnyttja detta till något praktiskt....?



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-09-21 20:55:01
RE: Kylvattentransport    
airfoil
Skicka mail
Det där kommer att fungera. Jag fixade spånrengöring i kuggfräsmaskiner på 1980-talet m.h.a. sugpistoler. Dom ledde tryckluften bakåt genom en slang och sög med sig spånorna som låg inuti maskinen.

2018-09-21 21:45:18
RE: Kylvattentransport    
pgrts
Skicka mail
På kemlab hade vi något sådant på vattenkranen i vasken.
När vi drog på lite vatten så sög det som bara den i slangen.
Det finns färdiga sugar att köpa till tryckluftpistoler.
Säkert hittar du skisser och beräkningar på nätet om du googlar.

Precis som någon skrev så har jag sett ett tryckuttag på en dämpare som snabbt sög ihop tanken i stället för att göra övertryck.
Flyg lågt nära och sakta

2018-09-22 11:38:18
RE: Kylvattentransport    
Gasman
Skicka mail
Visst skulle det fungera! Se bara till att utforma det hela som ett lavalmunstycke så får du bra effekt.

Munstucken

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-09-22 11:55:31
RE: Kylvattentransport    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Se bara till att utforma det hela som ett lavalmunstycke så får du bra effekt.

Just precis...!....exakt så har jag sett det hela för min inre syn. 
Men man får nog räkna med litet trixande med placering m.m. innan det funkar optimalt.  Nu handlar det bara om att få det att bli av....har ju inget båtprojekt hitom horisonten......men jag ÄR synnerligen nyfiken...!



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-09-22 21:07:59
RE: Kylvattentransport    
Gasman
Skicka mail
Sedan tror jag inte att man ska hänga upp sig så mycket på om man får tillräckligt flöde eller inte. Huvudsaken på att man får fram ett vattenflöde i vätskeform. Om det kokar av eller inte har mindre roll. Så länge det FINNS vatten där kommer aldrig temperaturen att gå över 100°C eftersom det går åt så in i bomben mycket värme för att förånga vattnet.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-09-23 11:28:46
RE: Kylvattentransport    
reparatörn
Skicka mail
Måste bara ta tillfället i akt nu för att dela med mig av min oändliga (nåja) visdom angående vattenkylning. Som bas för all denna kunskap har jag en artikel i Scale RC Modeler (Amerikansk förstås, trycks inte längre) från april 1978. Där beskrivs hur man vattenkyler en motor som sitter inkapslad i en motorkåpa till en P-47. Huvudingredienserna var en Robart bränslepump, en egentillverkad vattenkylare bestående av en "tank" med genomgående mässingrör, och en vattenkyld cylindertopp för motorn. "Tanken" var inte så stor, 55-65 cc eller så. Kylarvätskan var en blandning 90/10 av kylarglykol och vatten.

Författaren var nästan lyrisk över sitt koncept, men påpekade att man måste vara minutiöst noggrann med att löda ihop "tanken". Fel där=skuren motor.

Bosse är alltså inte helt fel ute med sitt resonemang. Det går att vattenkyla utan den traditionella nippeln, det blir besvärligt.....men "doable".

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-09-23 13:44:39
RE: Kylvattentransport    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, med en schysst Robartpump slår man hela världen med häpnad...
Djupt nere i mitt långtidsminne tror jag mig ha läst den där amerikanska artikeln också...det var dock ett slutet kylsystem.

Vad som attraherar mig i "venturi-metoden" är främst utmaningen i att - kanske - kunna åstadkomma en fungerande kylning helt utan rörliga delar. 
Själva principen borde gå att testa och trimma in med en vanlig luftkyld motor, genom att helt enkelt koppla ett avgasrör med venturi och sugslang, och se hur hög vattenpelare som undertrycket orkar suga upp, beroende på placering och venturins diameter....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-09-23 14:25:50
RE: Kylvattentransport    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Än lider Du inte av Alzheimers, så mycket är då säkert. Ja, det var ett slutet system. Att få till det rätt var nog inte så lätt. Att förhindra läckage var säkert ännu svårare...….men som sagt "doable".

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-09-23 17:53:19
RE: Kylvattentransport    
StaffanA
Skicka mail



Hela artikeln som "reparatörn" refererar till finns

HÄR i pdf-format


*** Redigerat av StaffanA klockan 2018-09-23 18:58:46 ***
*** Redigerat av StaffanA klockan 2018-09-23 19:10:04 ***

2018-09-23 20:26:12
RE: Kylvattentransport    
reparatörn
Skicka mail
Staffan,

You rule!! Precis den artikeln var det. Kan tillägga att trots att jag då bodde i Nordamerikatt så såg jag aldrig någon som hade byggt en sådan här anordning. Den var nog liiiiiiiite för svårbyggd för de flesta.



Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-09-23 21:11:04
RE: Kylvattentransport    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, visst var det den artikeln...!
Vad jag inte kom ihåg var att det ju är en "tvärtom-kylare".....här silar ju luften genom vad som normalt är "cellerna" och vätskan omkring dem....
Synnerligen o-ortodoxt, på min ära....!
--------------------------------
...sådär lagom vintage...