Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Hur lita på en ack?
2018-06-30 20:26:17
Hur lita på en ack?    
kasoe
Skicka mail

Annonsör
Som periodare har jag några gånger drabbats av en fundering, hur kan man göra för att lita på en ack? Spänningen finns men kanske den laddade lite lustigt... Kan man lita på kapaciteten som matats in och som ses i laddarens fönster?

Det som verkligen gjorde mig fundersam är att jag nyligen köpte en begagnad kärra med en NiCd-ack som jag har laddat och laddat ur med lite underligt resultat... Om jag laddade ur med 2 A (en 2000 mAh ack) så fick jag inte ur något alls, några få mA. Men om jag laddade ur med 1 A fick jag ur nästan en full ampere, kunde ladda upp igen med nästan samma mängd.

På modellens spänningsövervakningsindikator ligger den "i topp" och sviktar inte en tum om man rör på servona...

Låter väl som man kan flyga med den?

Men återigen, har ni några knep för att få upp förtroendet för en ack som legat, som ni fått i en modell eller kanske tom nyligen köpt (vem vet hur länge den legat hos handlaren? och under vilka förhållanden?)

Jag brukar köra upp/ur-laddning några gånger tills jag ser att jag kan dra ur ungefär lika mycket som jag kan trycka i, och helst i närheten av märkt kapacitet. Sen använder jag acken några gånger och håller koll på spänningsmätaren (som jag har i alla mina modeller) innan jag börjar känna mig helt bekväm med att använda den...

Notera nu att jag snackar bränslemodeller, i El-kärror så får man lära sig på annat sätt men jag antar det finns liknande oro där...?

Så, någon som har bra tips? Eller bara vill dela hur ni gör för att få förtroende för era ackar?

Undrar,
Anders Ö

/Anders Ö
------------------------------------
Slutade flyga för jag inte gillade metanolmotorer - Började flyga igen och det visade sig att jag gillar metanolmotorer... Har dock något el också...

2018-06-30 21:06:19
RE: Hur lita på en ack?    
Gasman
Skicka mail
Jag brukar inför en ny säsong alltid motionera mina NiMH-/NiCD-celler några gånger och sedan ladda ur dem med en ström motsvarande kapaciteten (2000mAh=>2A osv) ned till spänningen 1,0v/cell. Därefter skriver jag in siffrorna på en bit maskeringstejp och jämför med fjolårets. Det ger en bra bild av statusen på ackarna.
LiPo-cellerna gör jag inget speciellt med utan håller löpande koll på hur varma de är efter en körning och hur stor skillnad det är på cellspänningen vid laddning.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-07-01 06:31:11
RE: Hur lita på en ack?    
reparatörn
Skicka mail
Anders,

Vet inte om jag läser rätt, men Du kan alltså urladda med 1A under en timme? Eller acken kan lämna 1A vid någon form av urladdning?

Är det 1A under en timme, har acken 50% kapacitet och är att betrakta som skrot. Att spänningen vid urladdning på 2A "säckar ihop", tyder även det på att acken är finito. Det är den inre resistansen som spökar, och den stiger ju sämre acken blir.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-07-01 08:48:40
RE: Hur lita på en ack?    
pgrts
Skicka mail
Jag brukar lita på övervakaren i planet.
Det får inte blinka nedåt från Max när man viftar med alla servon.
Och så långsamladdar jag med 0.1 c i minst 20 timmar så att cellerna blir jämna.
Nya billigare laddare verkar ha svårt för peakdetektering och stänger tidigt har jag fått för mig.
Flyg lågt nära och sakta

2018-07-01 09:04:01
RE: Hur lita på en ack?    
N17NL
Skicka mail
Gamla NiCd celler är ganska tåliga och kan gå att motionera igång med många i och urladdningar till skillnad från andra batterityper då kemin har en minneseffekt. Jag tycker du ska fortsätta motionerar dem och se om inre resistansen minskar och de vaknar till liv även vid högre strömmar.

/ Ingemar

2018-07-02 11:33:53
RE: Hur lita på en ack?    
kasoe
Skicka mail

Annonsör
Samma för mig, litar på övervakaren. Kanske man ska se över lite av servona, den svajar när man "rör runt" rodren...

Ska fortsätta motionera och se om jag kan få igång acken. Minns inte tiden den klarade 1A, men det var "den rätt brea stund"...

/Anders

/Anders Ö
------------------------------------
Slutade flyga för jag inte gillade metanolmotorer - Började flyga igen och det visade sig att jag gillar metanolmotorer... Har dock något el också...

2018-07-02 11:59:01
RE: Hur lita på en ack?    
McRegor
Skicka mail
"Svajar" acken lite när du rör servona så kanske det trots allt är läge att ersätta den med en ny och frisk ack. Det är trots allt en relativt låg kostnad istället för att chansa.
Roger
www.mcregor.se

2018-07-02 13:00:37
RE: Hur lita på en ack?    
kasoe
Skicka mail

Annonsör
Haken är att det var en ny ack redan... ;)

Lite därifrån min fundering kom. Den "dåliga acken" klarar provet men den nya gjorde det inte... Båda är motionerade men prestandan på NiCd är ändå bättre än på den helt nya "Instant"...

Det kan hänga på olika Ri men man tycker de nya borde vara bättre...?

Har en liten uppdatering på testet, om "högsta lampan lyser" och det svajar lite när jag "vevar" men sen återgår till "högsta" så är det OK...
Sällan man vevar på alla roder när man flyger... som jag flyger... ;)

/Anders

/Anders Ö
------------------------------------
Slutade flyga för jag inte gillade metanolmotorer - Började flyga igen och det visade sig att jag gillar metanolmotorer... Har dock något el också...

2018-07-02 13:54:41
RE: Hur lita på en ack?    
reparatörn
Skicka mail
Anders,

Det finns ännu en faktor som kan strula till det. Kan verka långsökt, men tro mig när jag säger att det finns. Jag pratar om rippel på ackens DC-spänning. De FLESTA mottagare har inbyggda filter för att vid behov filtrera bort ripplet, men om Rx filtrerar dåligt kan ju ripplet vara en förklaring. Rx behöver en relativt "ren" DC-spänning för att slippa "nervösa" servon.

Rippel, om du undrar, är "knöligheter" som finns lagrade på DC-spänningen, och de har sitt ursprung i acken.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-07-02 17:43:51
RE: Hur lita på en ack?    
N17NL
Skicka mail
Jag har nästan helt gått över till LiFe där det är 6V servon då jag upplever spänningen som stabilare från dem. Jag har faktiskt en gång drabbats av att det kan bli avbrott i NiMh.

/ Ingemar

2018-07-03 08:26:22
RE: Hur lita på en ack?    
kasoe
Skicka mail

Annonsör
En AC-ack?!? :D Det är en Futaba mottagare, litar på kvaliteten där men allt kan alltid hända... Ska kolla på det...

LiFe... Har jag nog någon liggande någonstans... Det är en HV mottagare, men servona är nog av äldre snitt. Ett låter lite illa så jag kan ha lösningen där, kan vara läge att byta bara för sakens skull där...

Tackar så långt, många bra tips och framför allt så känner jag att mina egna åtgärder är helt OK, jag bör kunna bygga förtroende på mina ackar även utan att utsätta mig för stora risker innan jag är där. En del bra tips att förbättra dök också upp... Bra! Tack! :)

/Anders Ö
------------------------------------
Slutade flyga för jag inte gillade metanolmotorer - Började flyga igen och det visade sig att jag gillar metanolmotorer... Har dock något el också...

2018-07-03 10:57:06
RE: Hur lita på en ack?    
reparatörn
Skicka mail
Anders,

Jag var nog liiiiiite oklar när det gäller rippel. Det rör sig om ganska små spänningsvariationer, och kan vara svåra att detektera. Möjligen är de lättare att "se" om Du kollar direkt på mottagaren via oscilloskop. Kruxet är Din Futaba Rx- som om den är relativt ny- har uteslutande SMT på kortet. SMT=svårt att komma åt. Enklast är nog att pröva med olika ackar, och se vem som fungerar bäst.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-07-03 13:17:12
RE: Hur lita på en ack?    
McRegor
Skicka mail
Om nu "likströms-rippel" skulle vara ett faktiskt problem så kan man tycka att detta borde vara ännu mera vanligt för oss elflygare som oftast använder nån form av BEC för att ta ner spänningen till de vanliga 5 V. Har dock aldrig upplevt nåt som jag skulle kunna relatera till ett sådant problem under mina snart 20 år som elflygare.
Roger
www.mcregor.se

2018-07-03 13:47:09
RE: Hur lita på en ack?    
reparatörn
Skicka mail
Rogwr,

BEC har nog filtrering bra nog. Problemet KAN dyka upp när du förser Rx med "guff" direkt från en ack. Hade ett tag problem med olika ackar, men med samma Tx/Rx. Lösningen blev helt enkelt att använda den "snälla" acken. Men jag tror det här är ovanligt.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-07-03 17:26:02
RE: Hur lita på en ack?    
Cox
Skicka mail
NiMh inkopplad direkt på mottagaren tycker ger en mera stabil spänning än tex en LiFe med BEC, då fladdrar det mycket mera på spänningsvakten när man rör på servona.

Om det inte är stabilt med NiMh så skulle jag nog misstänka strömbrytaren tex.

När NiMh blir "gamla" så brukar de fortfarande kunna leverera mycket ström men de dör "för tidigt" och har en mycket större självurladdning, det är iaf min erfarenhet.

/Kör så det ryker!