Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2018
2018-03-01 11:26:19
Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2018    
Petrik
Skicka mail
Nu börjar tävlingssäsongen! För nu öppnar 2018-års upplaga av Elsegelutmaningen – den vänliga tävlingen där alla kan vara med.

Äntligen är det Mars och ESU start men hu vilket skitväder jag har här. -10 grader, snö och blåst!
Det är första gången sedan jag började med ESU som det varit minusgrader och snö tror jag vid ESU start tror jag.

Jag hoppas att köra min första ESU omgång mellan Fredag till Söndag men det beror ju lite på vädret.  Som det ser ut nu där jag bor verkar Lördagen bäst. Ingen sol men VIND (byvind) ca 2(6) och ca -4grader.
Jag har tyvärr inte lärt mig flyga så bra med handskar på tyvärr. Känner inte att jag  har samma kontroll. Men 8min utan handskar skall jag väl klara.

Det stora snacket denna vinter har väl varit de nya reglerna om flyghöjd.  Skall bli intressant att se/höra hur det blir med detta när det är klart för man vill ju gärna kunna ta lite skaplig höjd även i fortsättningen.

Jag önskar alla lycka till med årets ESU tävling och ser fram emot många nya tävlande.

Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

Priserna är modesta: ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv, så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en distanstävling som denna. Och just det faktum är att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar i livspusslet.

Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
Jag har i två säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd.


Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort


För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.




1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Så, häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

Välkomna till ESU 2018 önskar Micael Petrik!
*** Redigerat av Petrik klockan 2018-04-12 15:37:29 ***
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-01 19:02:26
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
StefanR
Skicka mail
Sådär! Nu är årets ESU-premiär avklarad!

Jag är sportlovsledig så jag packade in mina två co-pilots i bilen tillsammans med Fröken Satori och åkte ut till fältet strax efter lunch. Vädret var ganska soligt med mindre än 50% molnighet, men de små blåsor som bildades blåste snabbt sönder i den byiga och turbulenta vinden. Enligt prognosen var vinden bara 4-7 m/s, men på dubbla trädtoppshöjden var vinden definitivt starkare än så. Tidvis backade Satorin även med normalklaff, med termikklaff backade den nästan hela tiden.

Jag tyckte att det lossnade lite småblåsor ovanför skogsdungen som ligger i lovart om fältet, men det kan lika gärna ha varit min egen inbillning (eller snarare önskedrömmar) som spelade mig ett spratt. Jag har ännu inte kollat höjdloggen, så jag vet inte säkert. Hur som helst så kryssade jag mest över dungen, men jag tror att jag förlorade mer på de kurvor jag gjorde än jag tjänade på dem.

Min nya motor verkar inte trivas särskilt bra med kylan (eller så är det batterierna som inte gör det) för stiget var väldigt dåligt under ESU-omgångarna och det blev (onödigt) långa motortider. Fast sett från den positiva sidan: det lär inte vara någon omöjlighet att förbättra dagens resultat...

Resultatet blev så här:
Flygning 1 5:30 0:26 5,5m  = 330  -26  +15 = 319 poäng
Flygning 2 6:35 0:27 >10m  = 395  -27  +0  = 368 poäng
Flygning 3 6:46 0:29 4,5m  = 406  -29  +18 = 395 poäng
Totalt:  1082 poäng

Det blir nog inte månadens bästa resultat, men det är åtminstone det första!  

Plan: Elkonverterad Satori F3J, totalvikt gissningsvis ca 2350g.
Motor: Tenshock EDF EZ1520 med Reisenauer 5:1
Propeller: Aeronaut CAM Carbon 15x10
ESC: ZTW Gecko 65A
Batteri: GensAce Tattu 3S1300 75C


2018-03-02 21:13:35
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Hurra! 2018-års första resultat för mig och skall man vara petig så är det nog det första ESU resultatet på många år för min del. Men historia är dåtid, nu blickar vi framåt. Minst ett resultat per månad är min ambition.

Dagens flygningar var mest tänkt som funktionskontrollflygning och för att trimma in flygplanet. Med en ny Setup, ny sändare och en kärran som inte varit i luften på 2-3 år kan man knappast vänta sig toppenresultat. Men det blev tre starter så jag postar det som ett tidigt ESU-resultat för mars.

Start ett (lila) var huvudsakligen för att trimma in kärran. Det behövdes ganska mycket upptrim för att få en långsam flygfart, konstigt eftersom kärran troligtvis är lite baktung. 3min7s - 15s motortid => 182p
Två (rött), trimmen var nu hygglig, fick lite termik (eller annat stig), hade ingen timer igång så jag hade inte en aning om flygtiden när jag landade. Appropå baktungt, dippen i barrogrammet vid 2min var när kärran klipte och spann ett halvt varv. 7min26s - 20s motortid => 426p
Sista flygningen (grön) nu var det för kallt, stiget fanns där men hjärnan lyssnade med på de kalla fingarna än termiken. 4min25s - 21s motortid => 244p

Totalt: 852p, inte månadens bästa det heller. Men årets andra ESU resultat knep jag :) Landningspoängen hoppar jag denna gång. Hade inget måttband med mig men det spelade nog ingen roll, landade lite överallt utom nära märket.

Jag är iallfall nöjd med kärran, den nya setupen som är 75g lättare gav det stig jag hoppades på. Tempen var -6C så vid normal sommartemp tror jag accarna levererar mera effekt.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-03 12:26:22
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
Min första ESU omgång för året startade i strålande sol och vind på ca 1 - 2 m/s.  Därav valde jag mitt lättaste plan, en Topmodel Astra på 2,15m och flygvikt 660g.
Hittade väldigt lite termik så några 8 minuters flygningar var det inte tal om.
Som vanligt har jag lite svårt med avståndsbedömningen så jag blev besviken redan vid första landningen på 6,8m.
Tyvärr började molnen sedan komma in och vinden tilltog vilket inte är till den lätta Astrans fördel och då särskilt inte i landningarna vilket syns på resultaten.
MEN DET VAR JÄKLIGT KUL ATT VARA IGÅNG MED ESU IGEN!
Här är mina resultat.



/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-03 13:15:31
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
StefanR
Skicka mail
Vilken underbar förmiddag!

Jag och min klubbkompis Ulf kom ut till fältet vid 10-tiden. Då var det soligt, helt vindstilla och -10C. Under förmiddagen drog molnen in, vinden ökade något (kanske 2 m/s) och temperaturen rörde sig sakta upp till -4C.

Termiken var väldigt svag, så det var tidvis svårt att avgöra ifall man flög på rätt ställe eller inte, men den fanns där. Jag tror inte att jag lyckades stiga någon gång, men tidvis kunde jag kurva sakta i flera minuter utan att tappa nämnvärt med höjd. Sjunkområden fanns det dock gott om, likaså en del turbulens, vilket Ulf upptäckte när han fick ett par otrevliga tippstallar på låg höjd.

Ulf och jag har (nästan) samma drivlina och både upplevde stighastigheten som väldigt låg. Vi är fortsatt osäkra på om det är växellådan eller batterierna som är den svaga länken i kedjan, men jag tror att mina stigtider tidvis var nedåt 5m/s (har inte kollat loggarna ännu så jag är inte säker).

Jag fick i alla fall till tre ESU-flygningar idag och putsade lite på mitt månadsresultat. Landningarna gick dock inget vidare, så det finns potential för mer putsande.

8:01  0:24 >10m  =  479  -24  +0  =455
6:56  0:32 >10m  =  416  -32  +0  =384
7:46  0:24 3,8m  =  466  -24 +21  =463
Totalt: 1302 poäng


Jag tycker det är jätteroligt att vi redan är tre personer i årets tävling! Det är en sporre att komma ut mer!

Förresten, på bilden ser ni en blå sittdyna av samma typ som liggunderlag. Det gör en väldig skillnad för temperaturen på tårna att stå på en sån istället för att stå i snön. Bara ett litet tips...

2018-03-03 13:34:33
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Vilken underbar förmiddag!

Jag och min klubbkompis Ulf kom ut till fältet vid 10-tiden....

Jag tycker det är jätteroligt att vi redan är tre personer i årets tävling! Det är en sporre att komma ut mer!...



Det är en höjdpunkt och starten på våren (även om det är -10 & snö) när ESU kommer igång.
Såg att det var en bil till och en seglare till på ditt foto. Vill inte kompisen vara med i ESU?
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-03 17:14:38
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
UlfHedlund
Skicka mail
Jodå, Stefans klubbkompis Ulf vill också rapportera ett resultat. För övrigt det första jag överhuvud taget rapporterat i någon som helst tävling med elseglare, har aldrig tävlat förut. Det gick hyfsat bra tycker jag för att vara första gången inkl andra flygdagen med min nyligen elkonverterade Shadow. Jag klantade till det lite väl mycket och tappade en minut eller så flygtid i andra flygningen, som dessutom startades med klent batteri. Riktiga rookiemisstag :)

1) 7:11, >10m, 31s = 431+0-31 = 400
2) 6:02, 3,5m, 35s = 362+21-35 = 348
3) 8:02, 4,5m, 27s = 478+18-27 = 469
Totalt: 1217 poäng

NAN models Shadow (v1), elkonverterat
Reisenauer växellåda 5:1 med Tenshock EDF 3770kv motor
GM 15x8 prop
Tattu 3S 1300 mAh 75C batteri
YEP 65A ESC
FrSky X8R mottagare
AUW 2290g
*** Redigerat av UlfHedlund klockan 2018-03-04 10:59:50 ***
*** Redigerat av UlfHedlund klockan 2018-03-04 11:02:27 ***
*** Redigerat av UlfHedlund klockan 2018-03-04 11:07:08 ***
*** Redigerat av UlfHedlund klockan 2018-03-04 11:15:27 ***

2018-03-03 21:30:52
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
Liten fråga!
Hur skall vi göra i fortsättningen med det gula resultat "arket"?
Skall vi vänta till månadens slut som vi gjort tidigare år eller skall jag lägga in det gula resultat "arket" i slutet på mitt första inlägg och uppdatera där vartefter resultaten kommer in?

Sen skall ni komma ihåg regel 8.
8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

Modellarkivstuket funkar enkelt och bra att länka till tycker jag personligen.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-04 20:26:22
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
En variat är att göra ett Google spreadsheet som alla kan lägga i sina egna resultat i.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-04 22:55:34
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
En variat är att göra ett Google spreadsheet som alla kan lägga i sina egna resultat i.


Men går det att visa ett Google ark här på vettigt sätt?
Trodde bara det var bilder och länkar man kunde lägga in.
Kanske blir mer bökigt för alla att göra det.  Man måste ju ändå gå igenom och kolla eventuella felräkningar.
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-04 23:29:13
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
StefanR
Skicka mail
Jag tycker det är trevligt när alla gör inlägg i en tråd för att redovisa resultaten, det uppmuntrar till att skriva lite längre berättelser om vädret och flygningen.

Därför föreslår jag att vi tills vidare fortsätter på samma sätt som hittills, med inlägg i tråden och en sammanställning på slutet av varje månadstråd.

När nya forumet är uppe kan vi se vilka tekniska hjälpmedel som finns i den plattformen, kanske finns något som underlättar eller framhäver resultatredovisningen.

2018-03-05 08:38:22
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
 
Citat från: Gee_Bee
En variat är att göra ett Google spreadsheet som alla kan lägga i sina egna resultat i.


Men går det att visa ett Google ark här på vettigt sätt?
Trodde bara det var bilder och länkar man kunde lägga in.
Kanske blir mer bökigt för alla att göra det.  Man måste ju ändå gå igenom och kolla eventuella felräkningar.
/Petrik


Poängen med ett Google-ark är att det blir självräknande, dvs risken för felräknignar minskar. Kan försöka göra ett under dagen och visa hur det kan se ut.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-05 14:18:14
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Här är ett utkast på ett google ark där deltagare anger:
- Vem som flög
- Vad man flög med
- Motortyp
- Klaff eller ej
- Flygtid, motortid och landnignsavstånd före resp start.

Arket räknar ut poängen och summan för varje omgång.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FHvQE1rMoGg27tqbtGUAMhW6Z98s64aahj7tvLaHmro/edit?usp=sharing

Det är bara ett utkast, därför har jag visat alla uträkningssteg, i en slutgilltig variant så kan jag dölja en hel del så att det inte blir så brett.
Alla kan titta i dokumentet
Alla som har dator eller Google Sheets på telefonen kan lägga in och editera resultat dokumentet
Jag har låst beräkningsformulären, så det går inte att manipulera beräkningarna.
Det är lite strul med formateringen, framförallt för flygtiderna.
Summering av hela året månad för månad är ej klart.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-05 23:23:51
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: Petrik
 
Citat från: Gee_Bee
En variat är att göra ett Google spreadsheet som alla kan lägga i sina egna resultat i.


Men går det att visa ett Google ark här på vettigt sätt?
Trodde bara det var bilder och länkar man kunde lägga in.
Kanske blir mer bökigt för alla att göra det.  Man måste ju ändå gå igenom och kolla eventuella felräkningar.
/Petrik


Poängen med ett Google-ark är att det blir självräknande, dvs risken för felräknignar minskar. Kan försöka göra ett under dagen och visa hur det kan se ut.


Arket går ju att få till (har ett enkelt nu men detta var mer utvecklat kanske) utan det är mera hur det skall visas i tråden jag tänkte på.
Om ni ville ha det i första inlägget och jag ändrar vartefter resultaten kommer in eller om det skall vara i en slut tråd.
Håller kanske med Stefan att det är trevligt med inläggen och att inte riktigt se förrän i slutet hur det ligger till med placeringar.
Det är ju även det här med inläggen som gör ESU trevligt.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-03-06 07:48:45
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Gee_Bee
Skicka mail
Fast jag skulle nog uppskatta att första inlägget hålls relativt kort och att resultatet finns där så att man slipper skrolla ned 20 inlägg för att se vad som hänt. Vill man läsa om medtävlandes bravader så är det ju bara att börja läsa ifrån början och nedåt.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-03-11 15:08:40
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
StefanR
Skicka mail
Vilken underbar dag!

Totalt vindstilla på fältet, någon plusgrad, och en liten, liten solglimt!

Den lilla solglimt som kom räckte dock till för att värma upp skogsdungarna som släppte ifrån sig värme ganska lång stund efteråt. Kanske bidrog de strålar som faktiskt trängde igenom molnen till att hålla dungarna lite varmare än omgivningen, för det fanns faktiskt svaga, svaga lyft nästan hela dagen. Fast att tala om "lyft" är egentligen lite överdrivet, en korrektare benämning är "svagt bärande" för det gick att hålla sig på ungefär samma höjd flera minuter i sträck, men jag lyckades aldrig stiga så mycket att jag kunde se någon höjdvinst (det ska bli intressant att tanka ur Altisen för att se hur det egentligen gick).

Jag körde i alla fall en elsegelutmaning och lyckades putsa lite till på mitt månadsresultat:
Flygning 1:  7:58, 21 sekunder motor, landning 0,8 meter
Flygning 2:  8:01, 18 sekunder motor, landning 1,02 meter
Flygning 3:  6:59, 21 sekunder motor, landning 0,82 meter

Poäng
478 -21 +30 =487
479 -18 +27 =488
419 -21 +30 =428
Totalt: 1403 poäng

Lite försmädligt att landa så precis utanför 1-metersgränsen i flygning två, men å andra sidan så tog vingspetsen i marken under landning tre och snurrade in nosen närmare än vad den annars hade kommit, så jag hade nog lite tur i alla fall.

Edit 1:
Plan: Elkonverterad Satori F3J från Aer-o-tec, totalvikt 2366g.
Motor: Tenshock EDF EZ1520 med Reisenauer 5:1
Propeller: Aeronaut CAM Carbon 15x10
ESC: ZTW Gecko 65A
Batteri: GensAce Tattu 3S1300 75C



Edit 2: Jag glömde ju lägga in en bild från idag. Jag passade på att lufta tre olika plan, Satori, Graphite, och Klapperstorch. De flög så fint allihop att jag stod med ett brett leende i ansiktet en stor del av tiden. Som sagt, en riktigt bra dag!

För övrigt är både Klapperstorch:en och Graphite:n till salu ifall någon skulle råka vara intresserad.

2018-03-28 11:37:22
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Stefan A
Skicka mail
27/3
Underbar eftermiddag. Blåsorna hittade planet.

7,58 min    0,9m    18s
7,57 min    1,6m    17s
8,02 min    1,8      21s

478 + 30 - 18 =  490
477 + 27 - 17 =  487
478 + 27 - 21 =  484
              = 1461

Grafas Maxi flögs det med.

Stefan A

2018-03-28 22:11:39
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
Kanon fint flygväder efter jobbet idag med sol och max 2m/s. Vid första starten trodde jag inte det fanns någon termik och jag var nere på halva starthöjden efter bara ett par minuter men oj vilken blåsa jag kom in i helt plötsligt.
Enormt stig och samma i de efterföljande starterna.  Fick slå full kråkbroms alla tre gångerna för att ta mig ur stiget innan min 650 gram lätta Top Model Astra försvann ur sikte.  Tunn vinge och smal pinnig kropp är svår att se på avstånd. Jag bättrade på mina tider lite mot förra flygningen men har fortfarande svårt för landningarna.



/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-04-02 20:46:03
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - mars 2018    
Petrik
Skicka mail
Då var första månaden av ESU 2018 avklarad.
Några väldigt fina dagar i Mars gav fina resultat och vi är redan sex stycken tappra som har lämnat in ESU resultat.
Mars månads vinnar blev StefanA somsatte tonen direkt med sina 1461 poäng och månadens medel var 1254 Poäng.

Så här ser ställningen ut efter avslutad Mars omgång.



Vi gratulerar StefanA till månadsvinsten och ett diplom kommer i mailen (om jag har din mail).
Tyvärr har jag inget svar från SMFF ang sponsring av vinster så vi får se hur det blir med detta.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC