Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Söker "komma-igång-tips"
2018-02-21 14:58:44
Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,
Ingen anledning till oro....gubben tänker inte konvertera allt sitt modellflygande till eldrift, men jag funderar på ett litet enkelt projekt som kan bli ett kul komplement.
Något som kan plockas fram någon vindstilla kväll, och flygas....ja i stort sett var som helst, utan att störa någon....eller ta några varv utanför klubbstugan mellan kaffekopparna...

Och då tänker jag på nedanstående oldtimer, en "Spearhead" ( visst är den näpen )



Jag har en något förminskad ritning, som ger en behändig spännvidd på ca 72 cm.
Vingbelastningen kommer kanske att hamna på ca 25g/dm², dvs en flygvikt på ca 225-250 gram eller däromkring.
Det här blir en långsam "vindstilla-maskin".

Och nu behöver novisen litet vägledning:
Kan någon tipsa mig om en lämplig motor (och gärna också någon matchande propeller och fartreglage) som skulle passa ett sådant här projekt...?

Tackar på förhand...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-21 15:45:33
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Med den storleken och vikten borde en "inomhus-motor" fungera bra. Dom brukar väga runt 20--25 g. Sen ett 10A fartreglage. Beroende på vilket KV du väljer på motorn så varierar ju propp-storleken men ett KV runt 1800 på inomhus-motorer brukar resultera i en GWS-Slowfly 8*4,3" tillsammans med en liten 2S-ack runt 300--500 mAh beroende på kärrans vikt och önskad flygtid.
Roger
www.mcregor.se

2018-02-21 17:18:51
RE: Söker "komma-igång-tips"    
pgrts
Skicka mail
Nu är det ju knappast 3D-prestanda så varför inte banta ytterligare 10 gram och köra 6A?
https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2095&p=tiger-motors-at2202-14-5-g-2300-kv
Du borde väl karva till en snygg träpropeller med minimal stigning till en sådan maskin? Jag har sett riktigt fina kolfiberproppar som är nästan ljudlösa men vet inte riktigt vem som säljer.
Är inte problemet med det planet att få tillräckligt med vikt i nosen eller har den bärande stabbe så att Tp kan hållas långt bak.

Jag har en Satyr hängande i taket - lite modernare stuk (1942)
Den bara väntar på lite sol och svaga vindar.
https://www.youtube.com/watch?v=hDdd9R7njR8
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-21 17:47:30
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack för alla tips....allt tas i beaktande och noteras efterhand....

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-02-21 18:04:16 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-21 17:48:46
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Är inte problemet med det planet att få tillräckligt med vikt i nosen


Joo....


Bärande stabbe / TP långt bak må vara ok på en friflygande kärra som är trimmad att flyga med en enda hastighet och förväntas irra omkring och nosa efter termik....MEN, om kärran på något sätt skall STYRAS är det inget kul alls med bakflyttad TP...
.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-21 19:01:01
RE: Söker "komma-igång-tips"    
pgrts
Skicka mail
Lite utmaning - hitta precis rätt varv på motorn och bara någon cm trimflik på rodren.
Fast man kan ju alltid "korrigera" ritningen med en längre nos.
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-21 22:08:58
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Nåja Patrik - en inomhus-setup upplevs inte speciellt rapp utomhus och denna kärra är säkert också lite tyngre så jag skulle nog ändå välja en 20 g-motor - typ Tiger 2204. Speciellt om man kanske behöver några gram extra i nosen. 6A eller 10A fartreglage - tja, ta vad som finns till hands. Både fungerar antagligen. Om TP kan bli ett problem så har man ju motor, fartreglage och ack som man kan välja så de passar TP-behovet.
Roger
www.mcregor.se

2018-02-21 22:40:00
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
I ett riktigt trängt TP-läge, kanske man kan ha servona alldeles bakom motorn, och de andra grejorna nere i "källaren" under motorn...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-21 23:09:15
RE: Söker "komma-igång-tips"    
StefanR
Skicka mail
Dualsky har några elmotorer med inbyggt fartreglage. Jag har en av dem (den minsta) på en inomhusmodell, men jag skulle gissa att den största av dem kan vara lämplig för ditt plan. Det blir behagligt fritt från sladdar med inbyggt fartreglage

Du hittar dem bland annat hos ML Hobby.

2018-02-21 23:30:05
RE: Söker "komma-igång-tips"    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Nåja Patrik - en inomhus-setup upplevs inte speciellt rapp utomhus och denna kärra är säkert också lite tyngre så jag skulle nog ändå välja en ..
Roger

Min känsla är att det kan vara aningen farligt med något som känns "rappt" på en modell av denna typen. Motorn i fråga hade ändå ca 100% dragkraft mot planerad modellvikt fast det går ju att minska med en lite mindre propeller. Jag misstänker att originalet knappast kom upp till 50%. För min del hellre aningen undermotoriserat så att motorn kan gå på 100 % hela tiden och därmed bli lättare att trimma.
Jag har en K-jagare som är extremt känslig för olika fart.
Precis som Bosse skriver så sitter det ett alldeles för stort batteri under motorn för att lite kompensera viktfördelningen.
Servon långt fram med pull-pull trådar hjälper oxå till.
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-22 16:47:35
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Nu har jag en uppsättning passande beg. grejor på ingång, och efter provkörning etc, kan funderingarna gå vidare.
Mottagaren blir troligast en Multiplex RX-5 Light, M-Link.
Servon har jag inte riktigt funderat på än.
I och med att min ritning är en förminskad originalritning, får man också tänka till litet extra när det gäller materialdimensioner m.m. så att man får till den där låga vingbelastningen.....
Innan byggbrädan plockas fram, krävs det som vanligt en hel del hjärngymnastik...


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-22 17:04:12
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Bra, billigt, relativt lätt servo ifrån en trevlig leverantör - http://iabrc.com/index.php?route=product/product&path=63_133&product_id=367
Roger
www.mcregor.se

2018-02-22 17:08:01
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Patrik - sa jag inte "rapp" utan tvärtom - "inte speciellt rapp utomhus"...
Sen brukar de flesta sändare ha en trottelspak...
Roger
www.mcregor.se

2018-02-22 18:03:41
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Motorn på ingång har dessa data.
Jag tror att det blir ganska ok för Spearhead....vad tror ni...?



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-22 19:36:31
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Den blir nog bra - Nippy brukar göra OK motorer.
Roger
www.mcregor.se

2018-02-22 21:21:54
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack för alla tips..!

Och nu har jag ytterligare en fråga, relaterad till detta.
Jag har flera laddare, med olika egenskaper, bl.a. nedanstående Graupnerladdare.

Jag gillar den, eftersom den är bekväm, "novis-säker" och helt automatisk, men jag har hittills bara använt den till 1S-celler.

Men den skall ju även klara upp till 3 och t.o.m. 4 celler....och så saknar den balanseringsuttag...det gör mig tveksam...

Om jag nu skall köra med 2S till Nippy-motorn, kan jag ladda en sådan cell "rakt av" i denna laddare...?....eller är det att ta en onödig risk...?
Jag har ju fler alternativ...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-23 11:43:04
RE: Söker "komma-igång-tips"    
tobbepostis
Skicka mail
Balans laddning är alltid bra

2018-02-23 11:52:46
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Jo, skulle inte rekommendera att ständigt ladda utan balansering.
Roger
www.mcregor.se

2018-02-23 12:13:11
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Ok...ja, så sade min magkänsla också....
Blir till att plocka fram den "bättre" laddaren...inga problem....

Tackar..!

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-02-23 22:48:53
RE: Söker "komma-igång-tips"    
pgrts
Skicka mail
Det är alltid problem om man kan välja.
En sändare till alla modellerna.
En laddare till allting.
Och så är det mycket lättare att kunna ett fåtal saker riktigt bra än att ha många som man inte kan fullt ut. Det är farligt i flera fall om man inte behärskar sina saker. Personligen inser jag att jag har många brister så jag försöker minimera de grejor jag använder.
Ändå har alldeles för många flygplan.
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-24 00:48:17
RE: Söker "komma-igång-tips"    
Thomas
Skicka mail
Hejsan,
Håller absolut med att det bästa är att hålla det så enkelt som möjligt. Olika acc-typer förutsätter en viss nykterhet och skärpa av användaren för att inställningarna på laddaren ska bli rätt. 
Jag balans-laddar också i det närmaste till 100% men det är inte alltför längesedan som man ansåg det vara onödigt, i alla fall vid 2S.
Vid min korta men intensiva inomhuskarriär lödde vi själva ihop ackarna av lösa celler och en av dom bästa laddarna på den tiden som vi använde var Schulze, utan balansmöjlighet. Men som sagt; Har man möjlighet att balansera cellerna så är nog det bäst.

//T.

   
_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2018-02-24 07:40:49
RE: Söker "komma-igång-tips"    
McRegor
Skicka mail
Dagens inomhusflygare balansladdar sina ackar nästan till 100 % - i alla fall hos oss och när ackarna har balanskontakt vilket nästan alla ackar har numera.
Roger
www.mcregor.se

2018-03-11 14:51:10
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Nu har jag testkört motorn, och den varvade ordentligt med en GWS 0843 propeller. Nu hade jag ingen tillgång till varvräknare, men jag uppfattar draget som "riktigt bra".


Men, eftersom den 2S/600mAh-lipo som jag hade tillgång till, sedan länge passerat sitt "bäst-före-datum", blev det roliga ganska kortvarigt mellan laddningarna....

Jag undrar vilken lipo-kapacitet jag skall satsa på...?...vad är vettigt, för att få en rimlig flygtid, utan någon viktmässig "overkill"...? 
Inte för att jag har särskilt bråttom med detta projekt, men det är ju bra att redan tidigt kunna kalkylera med lipons mått och vikt...
Spearhead är ju synnerligen trång, och all installation blir oundvikligen av det knepigare slaget....




--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-11 17:23:37
RE: Söker "komma-igång-tips"    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Nu har jag testkört motorn, och den varvade ordentligt med en GWS 0843 propeller. Nu hade jag ingen tillgång till varvräknare, men jag uppfattar draget som "riktigt bra".

Om du har en android-telefon så funkar appen RC Tachometer ofta ganska bra.

2018-03-13 12:33:31
RE: Söker "komma-igång-tips"    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack för tipset Stefan.
Men jag har en "ångtelefon" som bara går att prata i, och skriva och fota...
(det är självvalt...Internet får snällt stanna hemma när jag går ut...)

Min gamla analoga varvräknare, med roterande gummimuff är litet "too much" för sådana här delikata småmotorer, men jag förutspår att en modern, optisk tacho kommer att dimpa ner i min låda i en snar framtid....

Denna trotjänare fungerar fint fortfarande, men den har sina begränsningar.....



Jag mäter, räknar och planerar "Spearheads" optimala storlek.....
Tänker, att om jag förstorar ritningen så att ca 72 cm spännvidd i stället blir ca 81 cm (en ganska blygsam förstoring), vinner jag >25% vingyta, vilket skulle kunna bli synnerligen gynnsamt för vingbelastningen....
Och formatet blir ju fortfarande behändigt, vilket ju är en av grundtankarna här....
Hmm.....



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-13 12:56:58 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-13 13:14:39 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-13 20:17:07
RE: Söker "komma-igång-tips"    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
]
 
Citat från: StefanR

 
Citat från: bosse_jansson

Nu har jag testkört motorn, och den varvade ordentligt med en GWS 0843 propeller. Nu hade jag ingen tillgång till varvräknare, men jag uppfattar draget som "riktigt bra".


Om du har en android-telefon så funkar appen RC Tachometer ofta ganska bra.


Den där "RC Tachometer", har du testat den?
Är den tillförlitlig??


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-04-16 15:15:46
RE: Söker "komma-igång-tips"    
Freddan_6
Skicka mail
RC Tachometer fungerar med ljud. Den ger bäst resultat med metanol 2-takt, på el tenderad den bli lite förvirrad i alla fall på låga varv. Optisk tachometer ger mer exakta värden.