Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Off-Topic / hydroforma stål med högtrycksvätt och form
2017-10-22 11:23:30
hydroforma stål med högtrycksvätt och form    
Hördur
Skicka mail
Hallå!
Jag håller på med ett projekt men hittar ingen annanstans att fråga så sånt kan man väl fråga i off-topic? :)

Idén är att ta stålplåt, bocka till ett "rör" (o svetsa ihop kanterna) och "blåsa upp", inuti en form för att skapa det färdiga ram-materialet.
Alternativt hitta en metod att bocka rör utan rörbock för att sedan blåsa upp röret i samma form.

en bra högtrycksvtätt når runt 150 bar, så det finns ju lite tryck mot formen om man säger så..
En del av frågan är ifall detta tryck skulle räcka för hydroformning och vad man kan tänkas kunna använda för godsdimensioner?

Samtidigt kan punkt-trycket (och efterföljande slitage) bli rätt högt vid en eventuell läcka i svets-strängen, vilket ställer sina krav på en trygg och säker form..
Den andra delen av frågan är därför, hur skulle man kunna lösa den med relativt enkla medel?



Men har vi några idéer om material till formen som man med relativt enkla medel kan forma hemma i garaget?

Jag hade tänkt gjuta armerad cement med ingjutna skruv-ankaren (plaströr, mutter och rejäl bricka, tätade med eltejp) längs kanterna, men sedan insåg jag problemet med vatten-evakuering vid läkage..
Tror även att högtrycks-sprayen från ett läkage hade ätit hål i cementen..
------------------<SignaturLinje>----------------------

The author of this post isn't responsible for any injury, disability or dismemberment, death, financial loss, illness, addiction, hereditary disease, or any other undesirable consequence or general misfortune resulting from use of the "information" contained herein.

2017-10-22 11:52:20
RE: hydroforma stål med högtrycksvätt och form    
StefanR
Skicka mail
Jag kan ingenting om metallbearbetning eller metallberäkningar så där kan jag inte komma med några tips alls.

Vad formen beträffar kan kanske "water putty" vara en idé, i alla fall om det inte är fråga om några större volymer. Grundidén är att göra en plugg i valfritt material, bygga en "låda" i trä, fylla den med en gegga av lamineringsepoxy blandat med pulverspackel, stoppa ner pluggen halvvägs i den, och så vidare.

Lamineringsepoxyn har ju ganska högt literpris så om det är stora formar drar priset iväg, men till mindre saker lär det fungera utmärkt. Jag har bara gjort ett blandningstest än så länge, men då blandade jag ihop ungefär en dl gegga och stoppade sedan ner en "plugg" i geggan. "Pluggen" var det som stod närmast vilket råkade vara en blandningskopp till epoxy (nubbeglas i plast) men resultatet var långt över förväntan. "Formen" hade HELT släta kanter och texten i botten på nubbeglaset kan urskiljas i botten på formen.

Mer om metoden går att läsa bl.a. i denna tråd och i denna tråd.

2017-10-22 17:19:02
RE: hydroforma stål med högtrycksvätt och form    
Gee_Bee
Skicka mail
Du kan räkna på detta själv. Stål har en sträckgräns på 400-600MPa, det är godstjockleken som avgör om du kommer att lyckas. Googla på hållfastighetsberäkningar för tunnaväggiga rör. Det är en klassisk skoluppgift så det finns massor av lösningar på nätet.

Tänk dock på att det skall töjas en hel del, så det måste vara ett material med stor brottförlägning. Tror också du måste använda ett material med viss mån av deformationshärdande, annars så kommer all deformations ske i en punkt som blir svagare och svagare när materialet blir tunnare.

Sist så kommer jag med en lite varning. 150Bar är ett bra tryck, om något går snett så blir det en jäkla smäll. Du kan skada dig rejält om något lossnar och far iväg.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-10-23 08:47:24
RE: hydroforma stål med högtrycksvätt och form    
Gasman
Skicka mail
Jag hade en gång i tiden en del med Faurecia i Torsås att göra. De tillverkade avgassystemen till många bilmärken. Företaget finns dock inte kvar längre. Men där körde man hydroformning av vissa delar i avgassystemen. De berättade att vattentrycket låg mellan 1500 - 2000 bar(!) så din högtryckstvätt räcker nog inte till. Formarna var grova, solida stålblock för att orka stå emot krafterna från pressvattnet. En mycket viktig faktor vid hydroformningen var tiden. Körde man på för snabbt i början sprack bara plåtdelen. Vartefter plåten började nå ut till formens ytor ökades trycket tills hela formens utrymme hade fyllts ut.

Det var således ingen helt enkel procedur...

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-10-27 17:03:55
RE: hydroforma stål med högtrycksvätt och form    
StefanR
Skicka mail
Här är en variant på "fattigmans"-hydroformning:
https://www.youtube.com/watch?v=xw5yEMsDxR8