Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc
2016-01-23 14:59:19
Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Hej,

Jag tänkte gå över till LiFe accar för mottagare. Förra året hade jag problem med ett mer eller mindre nytt Panasonic NimH acc på 2000mAh som tvärdog efter bara varit igång på marken medans jag körde motorn, så jag litar inte på dem längre.
LiFe har ju högre spänning men servorna i kärran ska klara 6V så det bör väl fungera. Annars vad ska man välja för BEC? Det står ju alltid angivet att de är för Lipo så förväntar de sig en 2S lipo blir det ju lite låg spänning och det kanske inte alla gillar.
Jag tittade på denna t.ex med inbyggd spänningsvisning, vilket inte är dumt.
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/bec-regulatorer/hobbywing-ubec-8a-15a-burst.html

På kärran idag sitter det en spänningslestapel för 4.8V eller 6V Nimh. Den lär väl inte visa rätt om jag kopplar in en LiFe rakt på eller genom en BEC så är väl smidigt att ha en BEC som visar det?

Mottagaren kanske inte gillar om man kopplar en LiFe rakt på heller? (en Corona FASST kompatibel)


2016-01-23 20:25:33
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Michael
Skicka mail
Det du beskriver låter som ett kontakt- eller kabelproblem och har knappast med batterikemin att göra. Det är extremt sällsynt att ett NimH-batteri dör utan förvarning.

2016-01-23 22:01:32
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Gasman
Skicka mail
Håller med Micke! Felet ligger inte i batterikemin utan någonstans i strömkretsen fram till mottagare/servon.

Själv har jag för länge sedan råkat ut för konstigheter när motorn gick (inte annars). Det visade sig att on/off-knappen inte riktigt höll måttet när motorn gick och planet vibrerade. Kontakten glappade internt när motorn gick. Lyckligtvis var detta på 35Mhz-tiden när elektroniken inte behövde boota om så kärran gick att rädda (en del grejer var faktiskt bättre före digitaliserandet). Jag har också varit med om att ett NiMH-pack plötsligt dog. Lyckligtvis vid laddning, vilket visade sig bero på att en av lödfanorna inne i batteripacket hade lossnat i sin punktsvets. Efter detta har jag alltid lött ihop mina cellpaket själv av lösa celler.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2016-01-24 00:44:49
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Nej det tvärdog inte utan spänningen gick ner "normalt". Dock på bara nån halvtimme på ett nyladdat 2000mah acc och bara mottagaren varit igång. Jag mätte spänningen så det är accen som är kass. hade cyclat den några ggr innan men hjälpte inte.

2016-01-24 10:10:08
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Michael
Skicka mail
Har du prövat att långsmladda acken, dvs ladda med C/10 (200mA för ett 2000 mAh batteri) under 15 timmar?
Många laddare har svårt att detektera laddningsstatus på NimH-batterier och "peakar" långt innan batteriet är fulladdat. Hur många mAh tar batteriet emot innan din laddare bryter?

Pröva att långsmladda och ladda därefter ut batteriet för att bestämma kapaciteten

2016-01-24 12:55:21
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Nej har laddar med 1amp o laddaren säger ju det går in runt 2000mah. Nu har jag inte rört accen sen i sommras så den kanske är ännu mer död. Känns inte som man litar på den så LiFe verkar bättre.

2016-01-24 20:46:47
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Frågan om man går över till LiFe istället är ju om jag behöver en BEC eller om servon (Futaba 3305/3010 & Graupner C508) kommer klara den högre spänningen.

2016-01-24 22:13:59
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
hbi
hans@birgander.se
Vet inte om jag kan hålla med Michael där, att det är extremt omvanligt att NiMH accar bara tvärdör.
Jag har själv ett bekräftat och ett förmodat på mina senaste 5 år.
Båda högkvalitets-accar.
Den första är 100% säkert att en av cellerna tvärdog.
Hade provflugit min Ceres F3B dagen innan, laddade normalt med samma laddare som vanlig, samma laddström. Nästa dag, på tävling, så säger killen som ska kasta kärran i starten, mendan vi förbereder oss: "ska klaffarna så sådär?".
Jag hade kommit åt bromsspaken, och när jag sköt fram den så gick servona lååångsamt, för att sedan helt dö. Mätning bekräftade att en av cellerna dött.
Samma kärra i fjol, detta är två år sedan första händelsen, och ALLA cellerna byttes ut, har fungerat bra sedan dess.
På F3B tävling, nyladdade accar som vanligt, första starten, går fint, går ut i banan och börjar min första distans för dagen. Andra vändningen börjar jag svänga, och sedan låser sig rodren, inget hjälper och från 200m går kärran i störtspiral rakt ner.
Här kan jag inte vara 100% säker, men det finns egentligen bara två alternativ: 1: mottagaren tappar kontakten. - 2. cell som dött i accen.
Vad gäller 1: så anser jag det vara det minst troliga, jag har flugit kärran i exakt denna konfiguration i 4-5 år, och aldrig haft något radioproblem. Hade det varit skymd antenn så skulle jag återfått kontakten på något sätt under spiralen, men icke (hade dragit full broms). Och jag tror inte på strömförsörjningen heller. Accen matar mottagaren genom samtliga vingservons + och -, så det är bra redundans, har ingen strömbrytare heller, och kontakten är tämligen trög att dra i och ur.
Nej, det mest troliga även här är en kass cell, jag vill nog hävda med 90% sannolikhet.

Så, jodå, NiHM celler kan dö helt oförhappandes.

Jag planerar också att gå över till NiMH, och dessutom bygga in en liten reserv fall det skiter sig.
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2016-01-24 22:55:29
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Jag har en voltmätare (enkel led stapel med ljudsignal) på planet så det var inte att det bara dog pga glapp o liknande utan jag märkte det när varnaren började pipa och jag testa flera gånger att starta om och den mätte ju samma värde och varnade att spänningen var låg, helst om jag rörde några servon. Då sjunk det direkt.

2016-01-25 13:01:17
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Cox
Skicka mail
Jag upplever att NiMh är färskvara och jag har endast fått ut ett par år ur mina, sedan blir de sämre med tiden.

Jag provat lite med LiFe och eftersom jag inte har den modernaste radion och servona så har det blivit lite olika varianter av spännignstabilisatorer ned till 5V. Det mesta verkar funka men att spänningsreglera ifrån drygt 6V ned till 5V verkar vara lite litet, och spänningen blir inte riktigt lika stabil som med ett fräscht NiMh batteri.

Man kan också sätta en eller ett par dioder (Si) i framåt riktningen, deras spänningsfall beror lite på strömmen men det ligger väl kring ca 0.7V.

Totalvikten tycker jag blir ungefär det samma som med NiMh batterier, men man tjänar ju lite på att kunna snabb-ladda. Livslängden vet jag ingenting om ännu...


/Kör så det ryker!

2016-01-25 13:57:32
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Freddan_6
Skicka mail
Jag har gått över till 2S LiPo + 5V BEC i stället för LiFe. Då får jag säkrare spänningskonvertering (8,4-7,4V ner till 5V). Jag har inte upplevt några problem med detta. En 1800mAh 2S LiPo räcker mer än en dags flygning, i alla fall med mina kaffepauser. Fungerar några timmar även från underhållsladdad (3,85V/cell). Vikt 125 gram (batter) + 10 gram (BEC). Jag råkade nämligen ha över en 40C ack. Man kan använda lägsta laddingsöverföring man hittar, 2C skulle räcka för mig, till en vanlig kärra för .60 motor räcker 4A.

2016-01-25 21:08:11
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Gasman
Skicka mail
Det hela låter mycket märkligt i mina öron. Jag har kört både NiCd och senare NiMH i många, många år och aldrig upplevt det du beskriver. Utom på riktigt gamla ackar, vill säga. Men då har kapaciteten gradvis minskat, så det har inte kommit som en plötslig överraskning.

Inför varje säsong brukar jag göra ett enkelt test på mina NiMH-ackar genom att ladda fullt med en laddström 0,1C och därefter ladda ur dem med en ström C till cellspänningen är 1,0V. Sedan noterar jag kapaciteten på acken. Så gott som undantagslöst ökar kapaciteten något det första året för att sedan minska långsamt och efter 5-6 år är man nere på ca 80% av angiven kapacitet. Då går acken i holken. Gör det även på LiPo:s fast då både laddar och urladdar jag med en ström C och kör ned till 3,7V/cell. En enkel metod för att hålla pejl på sina strömkällor.

När mina kottar var små och hade många, många batteridrivna leksaker, inhandlade jag en drös AA-celler av NiMH-typ. Det var billigt skit från Klas i sjön, Ö&B, Jula mfl ställen. Ungarna körde tills grejerna stannade varefter de lade ackarna i en burk för laddning och plockade nyladdade ur kylskåpet (helsike vad pengar man sparade). Trots att cellerna misshandlades å det grövsta höll de i många år. Kan inte dra mig till minnes att någon enda cell tvärdog i förtid.

Att NiMH ibland kan fusk-peaka och få en del laddare att indikera fullt är dock inte så ovanligt. Speciellt om acken är rejält urdragen. Då är lågströmladdning under lång tid en kur. Annars har jag läst någonstans att man inte ska hålla på att småfjösa när man laddar utan kräma på rätt rejält. Gärna så att de blir lite ljumna på slutet.

Men kan det vara så att utvecklingen mot celler med låg självurladdning har förändrat något?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2016-01-28 23:27:16
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Jag tittade lite på NiMH accen idag. Jag har inte rört den sen den krångla sist så värdena är väl inte helt rätt, men iallafall.
Testade först att ladda med 1Amp och fick då i 695mAh. Laddade sedan ur den och fick ur 2000mAh jämt, så jag hade ju inte dragit ut särskillt mycket ström från den. Ändå så faller spänningen direkt när man börjar belasta den.

2016-01-29 07:42:00
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Cox
Skicka mail
1 A är ju lite för hög laddström, borde ligga kring 200mA istället.
Förstår inte vad du menar med att spänningen sjönk snabbt men att du ändå fick ut 2000mAh...

Så här ser urladdningen typiskt ut beroende på ström uttag;



/Kör så det ryker!

2016-01-29 11:22:43
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
hbi
hans@birgander.se
Varför skulle 1A laddström vara för hög Cox?
Visst, om accen inte var konstruerad för snabbladdning så, men finns det ens sådana NiMH idag?
Jag tog för skoj skull och kollade på Panaconics hemsida. Nu vet jag ju inte exakt vilken cell som Zamuel har i accen, men om man tar den enklaste - BK200A, Standard Type NiMH 2000mAH, så har den en standard laddström på 200mA i 16 timmar, och en max snabbladdningström på 1700mA i 1,4 timmar.
Så 1A är ju inte mer än 60% av max laddström. Det kan man väl inte anse vara för hög?
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2016-01-29 19:49:02
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Cox
Skicka mail
Okej, borde kanske varit lite utförligare...
1A blir ju en snabbladdning med potentiella problem med fals-peak, och obalanserade celler etc. Så det bör man bara använda i nödfall. Ny batterier måste först "aktiveras" med en lång långsam laddning på 0.1C, balanseringen av cellerna görs också med en lång laddning på 0.1C.

Om bara 1A har använts så får man dåliga och obalanserade celler...

/Kör så det ryker!

2016-01-29 22:48:43
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Jag testar att ladda med 0.1Amp för att se om det kan göra nån skillnad. Det som hände som sagt var att även om den hade många Ah så sjönk spänningen fort vid belastning. Jag hade bara kärran ståendes på marken ca en halvtimme när jag körde motorn och även när jag inte körde den. Rörde inte mer än throttle servot då och sen att mottagaren var igång. Men inget som drog mycket ström alltså. Sedan märkte jag på spänningsvarnaren att den var låg och den började pipa. När jag startade om så visade den först hög spänning, men rörde jag på spakarna så det blev belasning så sjönk mätaren i botten.

2016-01-30 10:11:41
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Cox
Skicka mail
Det kan vara en obalanserad cell. Om man bara snabbladdar så får man ingen balansering eftersom cellerna ligger i serie och det inte finns någon balanseringskontakt. Vid långsamladdning länge så blir alla celler fulladdade tillslut. De celler som först blir fulladdade tar inte skada av den låga strömmen.



/Kör så det ryker!

2016-01-30 19:55:25
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Emil
Skicka mail
Hej!

Jag är nyfiken på om det finns ett svar på trådskaparens ursprungliga fråga: Tål mottagare och servon som enligt spec skall klara 6 volts nimh ett 2 cells LiFe?

Jag har hittills inte vågat, utan kör med en BEC och drar den från 6.6v till 6v.

Någon som har kunskap och/eller erfarenhet i ämnet?


2016-02-01 10:56:49
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Emil
Hej!

Jag är nyfiken på om det finns ett svar på trådskaparens ursprungliga fråga: Tål mottagare och servon som enligt spec skall klara 6 volts nimh ett 2 cells LiFe?

Jag har hittills inte vågat, utan kör med en BEC och drar den från 6.6v till 6v.

Någon som har kunskap och/eller erfarenhet i ämnet?



Jag tror du ska satsa på HV-servon och HV-mottagare om du tänker göra så. Jag vet att billiga servon brinner bra vid för hög spänning, t.ex. hobbyking. Men även dyra märken som Futaba och Hitec blir heta av för högs spänning.

Ett exempel: Hitec HS81 blir heta av 2S LiPo men ej av 2S LiFe eller 5S NiMH, Det finns servon som tål 2S LiPo; t.ex. Dymond. Jag skulle aldrig ge för hög spänning till mina dyra mottagare.

Edit - Såg att du skriver BEC. Vilken BEC klarar sig med 0,6V spänningsfall? Det är bättre med effektdiod för att dra ner 0.6V.

De servo som ska tåla 5S NiMH bör tåla 7,5V då ett helt fräsht och nyladdad NiMH har 1,5V/cell, även om det snabbt sjunker till 1.3V/cell.

2016-02-01 17:23:42
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Michael
Skicka mail
Det går inte att ge ett generellt svar. Oftast är det med servon som den största osäkerheten finns. Många mottagare har en inbyggd spänningsregulator för den egna funktionen och klarar då ofta ganska höga spänningar. Jag har ett antal JR PCM-mottagare från 90-talet och framåt samt numera även ett antal Graupner HoTT 2.4 Ghz-mottagare. Alla dessa använder jag utan problem med 2s LiFePo4.
Med detta sagt så är det dock fortfarande så att flertalet av mina förbränningsmotordrivna modeller är försedda med 5s NimH-batterier. De har under alla är fungerat utan mankemang och har dessutom visat sig extremt stryktåliga.



2016-02-01 22:50:15
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Jag har haft 2000mAh accen på laddning nu ett tag med 0.1Amp laddström. Förutom avbrott när jag inte varit hemma och inte velat ha laddaren igång då så har jag nu fått in 3023mAh i den. Låter konstigt på en 2000mAh acc? Självurladdningen kan ju inte vara så hög att den bara tar emot när man ligger på 0.1 Amp. Eller finns det nån annan förklaring?

2016-02-01 23:46:46
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Michael
Skicka mail
Uppenbarligen fungerar din laddare inte bra med NimH-batterier. Det gör för övrigt nästan ingen laddare om du försöker långsamladda med peak-avkänning. Vid så låga strömmar som 0,1 A blir det helt enkelt ingen mätbar 'peak'.

För att få en uppfattning om ditt batteris kondition:
Vilken spänning håller det nyladdade batteriet då det vilat en timme efter laddningen?

Vad blir spänningen om du laddar ur med 1 A och läser av spänningen var 10 minut medan urladdningen pågår?

Bryt urladdningen då du nått 1 V/cell. Hur många mAh har du då fått ut?

2016-02-02 23:39:07
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Spänningen efter att laddat med 0.1Amp och nu legat ca 12h sen dess var på 6.88V

Jag laddade ur accen till 5V och då sa den att jag fått ut 1604mAh. Mätte jag på accen när den var olastad visade den då 6.16V

Jag laddade med 1A och då fick jag i 1826mAh och mätte upp 7.42V direkt efteråt. Efter ca 1h visade den 7.08V

2016-02-03 18:06:49
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Emil
Skicka mail
 
Citat från: Freddan_6
 
Citat från: Emil
Hej!

Jag är nyfiken på om det finns ett svar på trådskaparens ursprungliga fråga: Tål mottagare och servon som enligt spec skall klara 6 volts nimh ett 2 cells LiFe?

Jag har hittills inte vågat, utan kör med en BEC och drar den från 6.6v till 6v.

Någon som har kunskap och/eller erfarenhet i ämnet?



Jag tror du ska satsa på HV-servon och HV-mottagare om du tänker göra så. Jag vet att billiga servon brinner bra vid för hög spänning, t.ex. hobbyking. Men även dyra märken som Futaba och Hitec blir heta av för högs spänning.

Ett exempel: Hitec HS81 blir heta av 2S LiPo men ej av 2S LiFe eller 5S NiMH, Det finns servon som tål 2S LiPo; t.ex. Dymond. Jag skulle aldrig ge för hög spänning till mina dyra mottagare.

Edit - Såg att du skriver BEC. Vilken BEC klarar sig med 0,6V spänningsfall? Det är bättre med effektdiod för att dra ner 0.6V.

De servo som ska tåla 5S NiMH bör tåla 7,5V då ett helt fräsht och nyladdad NiMH har 1,5V/cell, även om det snabbt sjunker till 1.3V/cell.




Tack för svar!
Jag kör med Futaba 3003, 3010, 3305 mfl. Alla enligt spec gjorda för 4.8-6 volt. Mottagare jag använder är Futaba 617 också gjord för 4.8-6 volt. Utifrån det så borde det alltså fungera?

Gällande BEC, så har jag inte tänkt så långt att det skulle kunna vara ett problem att bara ta ner spänningen 0.6 volt. Förra säsongen så använde jag LiFe  med BEC i två kärror utan problem, de två sorter jag använt är:
BEC 1
BEC 2

Bör jag tänka om och använda en diod istället? Om så är fallet är jag tacksam för tips på lämplig diod.




2016-02-03 21:00:27
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: zamuel_a
Spänningen efter att laddat med 0.1Amp och nu legat ca 12h sen dess var pt kassera acken å 6.88V

Jag laddade ur accen till 5V och då sa den att jag fått ut 1604mAh. Mätte jag på accen när den var olastad visade den då 6.16V

Jag laddade med 1A och då fick jag i 1826mAh och mätte upp 7.42V direkt efteråt. Efter ca 1h visade den 7.08V

Det verkar inte vara något fel på acken om du kan plocka ut 1600 mAh innan spänningen minskat till 5 V. Däremot är den "sliten" eftersom kapaciteten minskat med 20%. Är den inte använd väldigt mycket är den troliga orsaken överladdning. Jag skulle nog välja att skrota acken och skaffa en ny.

2016-02-03 21:42:48
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Nej den är inte använd mycket. Köpte den förra året. Gjorde ett par upp och urladdningar innan jag testade den i kärran och fick problemet. Den laddas med en "riktig" laddare så den bör inte bli överladdad tycker jag.

2016-02-04 09:26:37
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Freddan_6
Skicka mail
Många NiMH tål värme rätt dåligt. Om man långsamladdar med 0,05C blir värmeutvecklingen i en fullladdad cell så liten att det inte skadar acken. Om man överladdar med 50% blir man säker på att hela paketet är fullt. T.ex. med 100mA laddström och 2000mAh ack blir laddtiden 2000/100*1,5=30h. Värmeutvecklingen är så liten att det inte skadar batteriet så mycket att alltid ligga på laddning.

Jag har upptäckt att lite snabbare laddning med 0,1C också går bra OM JAG AVBRYTER NÄR DET ÄR FULLT. Att ha batteriet alltid i laddaren på 0,1C förstör batteriet. Laddtid blir rimligare 2000/200*1,5=15h. Redan efter 10h känns batteriet OK spänningsmässigt, och det är då jag brukar ta ur det ur laddaren.

Men om man alltid snabbladdar med 1C slits den bästa cellen då den utvecklar värme efter att den peakat. Om laddaren inte upptäcker detta så skadar man batteriet. Även om det är rätt nytt. Om man för det mesta långsamladdar men snabbladdar ibland så är paketet bra balanserat från början och värmeutvecklingen blir liten. Om man snabbladdar alltid blir paketet mindre och mindre balanserat och man kan förstöra paketet om man inte detekterar peak korrekt.

Om laddaren upptäcker att första cellen peakat och avbryter, så får man i mindre kapacitet än man borde och acken verkar ha liten kapacitet. Prova att långsamladda en gång för att balansera och sen cykla och mät kapaciteten.

Om du i så fall får i mer kapacitet så bör du följa mitt råd.

Jag tycker själv att detta pyssel med batterierna är mer krävande och framför allt långsammare än jag vill så jag har gått över till 100% lipo. Både i sändare och mottagare.
I mottagare har jag lipo + BEC. I sändare LiPo rakt av.
Laddning tar då 1,5 timme i värsta fall.

2016-02-15 20:11:03
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
zamuel_a
Skicka mail
Jag har ett likadant batteri i en annan kärra som jag inte märkte några problem med förra året. Jag ladda ur det nu till 5V och sen ladda med 1A. Laddaren sa den fick i 1670mAh.
Det är Panasonic 2000mAh accar.
Är det när spänningen gått ner till 5V som den bör dragit ur 2000mAh eller igentligen lägre spänning? Båda accarna kan ju inte gärna (iofs köpta samtidigt så man vet ju inte) vara kass.

2016-02-21 08:39:17
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
flygrc
Skicka mail
Jag löser samma problem med denna. Ingen risk för glappande strömbrytare och samma spänning hela tiden+ att om ett batteri går åt h-e så matar det andra.
Emcotec
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2016-02-21 12:17:42
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
StaffanA
Skicka mail
För modellflygare med ngt mer modest hobbybudget rekommenderas

http://airmedia.se/bygg-din-egen-tva-till-ett-batterikrets/


2016-02-25 17:16:20
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
rc9
Skicka mail
"Jag kör med Futaba 3003, 3010, 3305 mfl. Alla enligt spec gjorda för 4.8-6 volt. Mottagare jag använder är Futaba 617 också gjord för 4.8-6 volt. Utifrån det så borde det alltså fungera?"

Med undantag för 3003 servo som jag inte äger något så har jag kört resterande komponenter på 2s LiFe i ett antal år utan problem. Ingen kommer kunna säga att det är rätt eller fel, det är i slutänden upp till dig om du vill ladda 30h eller chansa på Life.

2016-02-25 17:39:04
RE: Lite frågor om att gå över till LiFe mottagar acc    
Emil
Skicka mail
Stort tack för svaret! Det känns bättre att prova när det redan är någon som har provat med lyckat resultat :-)