Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Vinterknåp: Tiger Moth
2016-01-07 19:38:47
Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Det verkar som om det var ett tag sedan vi hade en byggtråd på en balsa/plywoodmodell.

Okej, här kommer en (nu har man tagit F*N i båten så det är bäst att bygga utav attan)

Ritningen kom som mittenritning i Modellflygnytt nr 6-1992 och 1-1993. Har Ni inte den kan Ni se den om Ni letar på nätet efter de gamla MfN-numren. När min gamla Richthofenröda Josefin började krackelera av ålder började jag planera för en ny röd dubbeldäckare och Tiger-Mothen är väl en fin ersättare?

Nu blir det ingen F4C-modell, utan lite närskala. Kroppen byggs av 2st 3mm balsaflak med spant.

Idag betraktas som första byggdagen, alla spant är utsågade och kroppssidorna utskurna.
Fena, sidroder, stabbe och höjdroder ska enl ritningen vara 5mm balsaflak, men jag har byggt dom av lister, dels för skalautseendet och dels för att det blir lättare, Josefin fick jag bygga om därvid p.g.a. bakvikt.

En annan ändring som jag kommer att visa i bild är att plankningen av vingarnas översida skippas, och en kort sprygel mellan de hellånga limmas in för att förhöja utseendet. Mer om det senare. Dags att börja. Bilder kommer.

2016-01-07 20:36:27
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
ekisthomas
Skicka mail
Hej!
Det här ser vi fram emot,har tänkt bygga en veron Tiger Moth i vinter,
Kanske kan få en spark i baken nu😃
Mvh Thomas

2016-01-07 20:36:34
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
Stig H
Skicka mail
Med lite detaljer från denna ritning/byggbeskrivning kan skala-looken ökas på ytterligare några snäpp.

2016-01-08 01:32:02
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
jocke1963
Skicka mail
Trevligt! En favvokärra, kommer följa detta.

2016-01-10 23:11:27
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
sommrsol
Skicka mail
Det handlar om David Boddington´s Tiger Moth. Det var en petnoga kompis, som flera gånger betonade att övervingen och undervingen INte har samma  "pil"-form. Nåväl, jag fick tillåtelse att publicera den i Mfn och jag tror jag har en ritning kvar, om det är nån som vill ha kopior. De blir dock i A4-bitar att limma ihop, men i alla fall …  Kostar bara portot runt 2-3 x 7:-!
Sture Tingwall • sting@adept.se.

2016-01-11 19:05:12
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Håll råjt Fålks!
Här kommer 1:a uppdateringen. Kroppen byggs som en låda med rundade spant upptill och öppen undertill.

Jag börjar med att rita upp ena sidan på 3mm balsaflak. Sedan lägger jag det exakt uppepå det andra flaket, nålar fast dom på byggbrädan och skär ut efter linjerna så noga jag kan.
Överkanten på sidorna är rak, så jag lägger upp sidorna mot varandra spegelvänt, och ritar in spantens läge med filtpenna.



Nästa steg är förstärkningar, i normalfall brukar et var 0,8 mm plywood på insidan men jag litar på Boddington och limmar 3mm balsa enligt ritningen (bild 1 nedre högra hörnet –syns kanske inte så tydligt).

När allt torkat, jag använder oftast vattenfast vitlim, tar jag loss sidorna och lägger dom emot varann igen, noga passade. En liten limsträng i fram- resp. bakänden håller ihop dom medan jag finputsar sidorna till exakt lika form.

Snitt med rakblad och sidorna är loss, nu börjar det roliga!



Här är spanten F2, F4, F7 och F9 limmade och säkrade med 90 graders vinklar. F7 limmade jag med cyano, de övriga vitlim.

"Fly low and not so fast my boy!" said the caring Mother....

*** Redigerat av airfoil klockan 2016-11-24 16:59:21 ***

2016-01-23 10:01:35
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Bygget gick lite grand i stå när jag upptäckte att jag hade för lite 0.4mm plywood.

Jag beställde mer hos Hobbyträ, men inget händer där, trots försök att kontakta firman. Nu har jag hittat en som har på lager så att bygget kan fortsätta. Under tiden har jag slipat till några spryglar, det är inalles 42 st varav 39 st är identiska. Dubbeldäckare.....



Nåväl, med stabbe och ena nålade ser den ut så här. Börjar likna nå't faktiskt.

2016-01-23 11:48:07
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
Cox
Skicka mail
Det ser fint ut!

Hur stor är den och vad blir det för motor?



/Kör så det ryker!

2016-02-01 19:24:56
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
En dryg vecka sedan senast. Spännvidd 118 cm, alltså i ca skala 1:7,5 Vikten - jag gissar att det handlar om ca 1300 gram, kanske lite mer, jag tokjagar inte grammen. Motor blir troligen denna:

En Dymond 3536 (på bilden monterad i Piper Cuben som alltså är våldsamt övermotoriserad, men det var snabbaste sättet att få upp den efter ett motorhaveri - magneterna flög som risgryn mot ett brudpar..)

Alternativt en 2-takts glödstiftare, har en OS25 FP som ligger och skräpar
Alternativ 3 är att göra som Klemm 25:an den konverterar jag mellan el och glödstiftare på ca 15 minuter.. Nog om det.

I väntan på plywooden till kroppen började jag med vingarna, d.v.s. sprygeltillverkning: (Paketet kom idag)


Sprygelblocket ihopskruvat före skärande bearbetning.


Efter ett antal timmars slipande, och en timme dammsuga och våttorka i köket.



36 st spryglar i 2,5mm balsa, identiska inom ca 0,1 mm. Jag gör oftast så här när jag fixar spryglar. 2st 3mm plywoodspryglar med 3mm hål i och sedan gängstänger igenom allt. Muttrarna drar jag ganska hårt så det inte glider. Bra verktyg: plan slipklots, nålfilar, rakblad eller en riktigt vass kniv. Spåren för vingbalk passas exakt mot balken medan jag slipar/filar.

Gängstängerna är för övrigt de som jag använder vid motormontering i trånga elseglarnosar. Trär dom genom motorspantet och gängar in i motorn när den ligger fritt synlig. Sedan bara dra alltihop, hålla i, ta bort den ena, i med skruv och dra åt och sedan ur med den andra och dit med nästa skruv. Klockrent.

2016-02-03 10:26:42
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
MFT
Skicka mail

Annonsör
Trevlig modell detta! Byggde den för många år sedan och tävlade på Barkarby med den 1994. I går lyckade jag hitta ett videoklipp. KLICKA HÄR FÖR MODELLFLYGNOSTALGI!

Flög den från början med en OS 25 FP (2 - takt) Byttes senare till en OS40 4-takt. Lite för mycket, egentligen. En 30:a 4-takt hade vart mer lagom.

Jag hade gjort skevroder på den från början. David Boddington gillade enkla modeller, så den var ursprungligen designad för endast 3 kanaler (sid/höjd/motor)

Efter några flygningar på sjön strax innan Skaladagarna så svällde skevrodren så mycket att de i princip fastnade. Så det blev nog en av få modeller de året med endast 3 kanalers styrning i tävlingen :-) Fungerar utmärkt på just Tiger Moth tack vare den bakåtsvepta övervingen.

Den lilla Dart Kitten som syns i början av klippet var också ett ritningsbygge ur RCM&E eller någon annan blaska. Flögs med 1cc G-Mark. Verkar inte finnas kvar någon video på den... Håll koll på Youtubekanalen så kommer mer Barkarbynostalgi inom kort!

Landa vackert!
/JOHAN
www.mft.nu

2016-02-08 20:15:53
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Hej Johan, kul att få se Tiggien flygande! Lustigt nog har jag en OS 25FP liggande. Har dock inte bestämt mej för den eller elmotor ännu.
Skevroder? Jo, det ska det bli på mitt exemplar.

Nu en uppdatering:

Första skaladetaljen. Det blev inte perfekt men jag bygger ingen F4C-modell. Panelen googlade jag fram under "Tiger Moth Instrument Panel". Lite fiffel i Photoshop element och utskrift på papper så var det klart. Passade på att måla olivgrönt i sittbrunnarna. Det här är ju enklare innan 0.4mm plywooden är pålimmad.

Några reflexioner på kroppen så här långt:
Spant F3 måste vara för stort ritat, jag fick slipa konturen ganska mycket.
Hålen för rödbokstavarna blev det lite knas med. Det blev ca 6° nedåtlut, så det fick jag justera tills det slutade på 2-3°. Men jag kan vara skyldig till det.

Några förstärkningar som inte finns på ritningen:

5x5 balsalister i hörnen. Framför spant F2 (till höger) kommer 3mm plywoodtrianglar som limmas mot rödbokstavarna och 5x5 furulister i hörnen.


Egentligen en onödig del, men jag limmade 5x5 mm balsalist bakom spantet. På framsidan ska limmas fästen för vingen, men risken är överhängande att jag knäcker spantet i underkanten. OBS! det svarta är inte nå't trasigt, det är ett streck som markerar mitten.


Samma orsak här, en fumlig byggare ska inte få knäcka de här två spanten heller, så jag limmade in en balsabit mellan dom.


Har nog skrivit det förut, men längsgående listen upptill sitter där av samma orsak som biten på förra bilden. Dessutom kan det bli lättare att få till plywooden på översidan.

Ha det bäst allahopa så länge!

2016-02-10 21:29:40
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
REP
Skicka mail
Fint bygge.
Funderar på att bygga enligt den ritningen och spara Pilot satsen. Tyvärr räcker inte tiden till.



2016-02-21 19:31:43
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Nu har det hänt lite mer. Ny motor till Piper Cuben kom i veckan så det blev bråttom att byta där införr meetinget. Men det blev ju så blåsigt att min illblåa lilla sak skulle ha hamnat i Fagersta nå'nstans...

Nåväl väl hemma, frusen började knåpet med att få in en Dymond AL3536 i Tiggien.

Resultatet syns här. Motor och noskloss på plats och nu börjar knåpet med att få till en snygg lucka för LiPo:n. Den kommer att bli på undersidan.


Jag fick till det så att det kommer att gå att ta bort motorn underifrån, så att det behövs ingen lucka upptill eller hel kåpa som dras bort framåt.


Närbild framifrån. Motorfästet av 3mm plywood blev inte perfekt men det ska in en ring av hård balsa med urtag för skruvarna. Och så formslipning av det hela.

I nästa uppdatering får vi se hur jag löste luckans konstruktion. Tror jag..

2016-02-24 13:18:06
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
Olle_W
Skicka mail
Hej!
Hur gör du med kylningen till motorn? bör det inte vara några uttag i plywoodskivan för detta?
Så här gjorde jag på en kobra (mitt första elplan...)


Hålen är alltså borrade där motorns framplatta INTE ligger an. kylluften går direkt in i motorns lindning. Det funkade bra i alla fall.
Nu vet jag inte hur kritiskt det är med kylning på elmotorer överhuvdtaget..
/OW

2016-02-24 18:20:01
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
Stig H
Skicka mail
Håller med Olle. Motor och fartreglage bör nog luftas lite för att må bra i längden.

2016-02-27 08:49:27
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
uppdatering utan bilder ....

Med all respekt - senast jag hade att göra med varm motor var när magneterna tappade suget i min gamla Graupner Speed 600. Dom rovor jag har nu blir knappt handvarma trots total inbyggnad utan kylhål. Blir inget problem. Men Tiggien kommer att få skalariktiga luftintag och utsläpp.

Nu i veckan uppträdde mitt byggsyndrom igen. Det där när jag kollar på bygget och börjar undra: Hmm, kan detta göras bättre? Nu gäller det motorinstallationen. Som bilderna visar ska den monteras bakifrån, men det går att bygga om så att man sätter motorn på en plywoodplatta och sedan skjuter in den framifrån och skruvar i ett motorspant. Fram med PC:n och CAD-programmet och kolla hur det kommer att bli... eller "Pappskalle! Fortsätt bygg för sjutton! Du ska flyga den inte rita den!"

2016-03-07 19:41:58
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail

Alla idéer om CAD-ritat motormontage övergavs när jag hittade en al.plåt i förrådet.
Här är det grovt ihopsatt. Överhuven ligger lös ovanpå än så länge. Sidoplåtarna är skruvade i furulister. Nu ska det filas och försänkas här och där så passningen blir åtminstone hyfsad. Avrundning av nosklotsen och batteriluckan på undersidan återstår.

Här syns lufutsläppsglipan tydligt.

Snart vingdags....

2016-03-20 17:56:13
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Det drar ut på tiden det här, mest beroende på ett konsultuppdrag som segar.

Men kroppen är i stort sett byggd, saknar bara batteriluckan, vingbaldakinen, servoinstallationen och klädsel samt piloten och vindrutorna.

Så jag har alltså börjat med vingarna:
Bottenlister och spryglar först. Sedan de utlovade "mellanspryglarna"

Jag skar till ämnen i 2,5mm balsa. Mallspryglarna och M3-skruv+mutter blev en fixtur. Sedan in med ämnena i fixturen, lite jobb med skalpell och slippapper så gick det som en dans. Bara lite gradning efteråt.


Vänster övervinge på G.



Och här sitter mellansprygeln. Av någon anledning blev de för korta, trots att jag använde samma mallar.
Det fixar jag med snabblim och tunna balsa bitar

2016-08-16 19:06:37
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Vinterknåpet blev sommarpyssel. Har kommit så långt nu att alla stora delarna är klara för lite finslipning:



Vingfästen är klara, ungefärlig placering av servon och batteri är utvärderat.



Vid bygget av baldakinen hade jag god hjälp av Lego. Balsabitarna är till för att få baldakinen rätt i höjdled.


Här ses servoutrymmet och de små fina skruvöglorna jag hittade i pryllådan. De är till för vingstöttor och "flying and landing wires" - vad det nu kallas på svenska....
Dom kommer jag att göra av 0,5 mm pianotråd.

2016-08-16 20:37:55
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Har jag förresten visat det här tricket? Två st M3 gängstänger som jag trär igenom hålen i motorspantet, sedan gängar in i motorn. Drar ut dom, tar bort ena stången medan jag håller i och drar åt 1:a skruven. Sedan skruv nr 2....

2016-08-17 20:06:24
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
CalleR
Skicka mail
Hej!
Jag har blivit inspirerad av detta bygge och laddat hem ritningen för bygga en Tiger Moth. Det är första gången jag bygger direkt från ritning och några frågor dyker naturligtvis upp.
Hur skall landstället fästas för att möjliggöra demontering av undre vingen?
Hur är det tänkt att vingstöttorna skall fästas? De lär ju inte sitta fast bara med de pianotrådar som visas på ritningen. Hur tänker du använda de skruvar man ser på bilden?
Misstänker också att v-formförstärkningarna på ritningen bytt plats då det verkar som om de för den övre vingen har större vinkel än de undre, om man tittar på bilder av flygplanet verkar övervingen ha mindre vinkel än undervingen, är jag helt fel ute eller?

Tacksam för svar,
/Calle

2016-08-18 13:55:54
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Hej!
Kul att inspirera!

Det är ju ritat en furubit som man gör spår för landstället i. Jag har valt att limma ihop flera lister så det blir ett spår. Exakt hur jag kommer att göra landstället löstagbart är inte klart, men en tanke jag har är en aluminiumplåtbit under och 2st M3 insexskruvar och inslagsmuttrar. Jag har alltid antingen M3 insex eller M4 försänkt insex, då de har samma nyckelvidd, 2.5mm (behövs bara ett verktyg då.
Främre fästet där Boddington vill linda och limma med epoxy, där böjer jag till en ögla för M3-skruv och inslagsmutter. Alternativt en kabelsko som jag löder ihop med staget

Vingstöttorna blir troligen av plast, så'n där som man sätter i över- och underkant på posters, har bra profil! I ändarna vinkalde pianotrådar - lika som stötstångsändar man gör själv av pianotråd. Kommer nog en bild på hur alltihop är tänkt. Vingstagen av 0.5 mm pianotråd med ögla i änden som jag trär på stöttan. Vid kroppen troligen små skarvhylsor för el med skruv på tvären.

Dessutom har jag nu övergett aluplåtarna på sidorna i nosen. De blir ersatta med limmade 0.4mm plywoodbitar. Finns ingen anledning att ha öppningsbart där och dessutom kom de nedre skruvarna otäckt nära batteripacken.

V-form och pilform har jag aldrig funderat över, har helt enkelt bara byggt efter ritning. Möjligen har Boddington gjort någon modifiering för att förenkla flygegenskaperna, den är ju från början ritad utan skevroder, då brukar det krävas större V-form

2016-08-31 02:19:01
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
Jan Ågren
Skicka mail
Hej!
Jag Bygger också på en Tiger Moth, men har inte kommit lika långt som airfoil.
Vingarna har olika V-form på orginalet

2016-09-04 12:10:28
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Kul att fler bygger Tiggien!


För min del är bygget nu framme vid ihopsättning och kontroll/justering av V-form, anfallsvinklar, grovtest av var T.P. är i nuläget.

Det börjar bli dags att bestämma läget på mottagare, servon och hur linkaget ska dras. Helt klart är att det blir roderlinor till sidrodret - vad annars...?

Har också gjort en uppskattning av flygvikten:

Modell nästintill träfärdig ca 570 gram, tillkommer klädsel ca 120 (= Oracover röd), Landställ med hjul ca 120 gr. Drivlina och radio samt linkage och några skaladetaljer, bl.a. en pilot gör att det troligen hamnar omkring 1500 gram d.v.s målvikten.

2016-09-29 19:16:51
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Hej svejs!
Dags för en uppdatering.
Nu är vingstöttor och staglinor fixade:

Infästningarna syns bra här:

I stöttornas ändar 1,5 mm vinklade pianotrådar som helt enkelt träs igenom hålen i M4-skruvarna. Ett besök hos fiskeaffären resulterade i några lekande och fjäderringar. Ringarna knöt jag med 0,35 mm fiskelina och trädde på trådvinklarna.
I andra änden en vanlig link med M2-hylsa, bockade till öglor av pianotråd. Trädde på lekande och lödde ihop.

Tanken är att när jag monterat vingarna ska jag trä i trådändarna på stöttorna, sätta i dom i vingarna och sedan gänga på M2-hylsorna på respektive link tills det är lagom spänt.

Nu är jag inte helt nöjd med hur det blev, vill nog ha lite grövre (=mer synlig lina) och så blev linkarrangemanget kanske lite väl klumpigt. Men det fungerar.

Nästa - baldakinen:

Stagen i mitten blev 0.8mm pianotråd. Dessutom är det två byglar av 1,5mm piano. De är limmade med epoxy mot furulisterna och dessutom lindade med sytråd. Allt ´ska ju vara mattsvart så det kommer att se bra ut på lite avstånd. Ritningen visar en bygel fram men efter ett missöde satte jag dit både fram och bak.

2016-11-10 16:32:58
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
"Allow me to introduce to You:

Emilio

Här provsittande Tiggien. När han väl är installerad i sittbrunnen ska han få armar och en vit sjal också. Glasögonen hittades i en pryllåda häromdagen.
Det var så här han var klädd den där gråkulna dagen han kom nerdimpande i Ludvika. Brun huva och grå overall.



Här är fena och stabilisator precis ihoplimmade. Det tog lååång tid innan jag beställde Oracover, men nu är den hemma. Övervingen är också klädd, skevrodren ursågade och finslipade. Nu kommer ett roligt moment; att koppla rodren till servona. Det blir linor till sidrodret - har jag sagt det? Servona och mottagaren sitter på plats i kroppen, skevservona och deras stötstänger klara. En och en halv månad till Nyårsflyget. Målet är att Tiggien ska vara med och fira då.

2016-11-10 18:00:14
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
McRegor
Skicka mail
Nu har du lovat att vi skall få se Tiggien på Nyårsafton så nu finns ingen återvändo, Janne...:)
Roger
www.mcregor.se

2016-11-12 18:19:39
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
lelleb
Skicka mail
Det var väl Emilio som drog upp segelplan på Väsmans is i början av 60-talet? Den Tiger Mothen var silverfärgad med röd motorkåpa.

2016-11-12 23:53:21
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
McRegor
Skicka mail
Mitt minne efter att ha sett kärran och träffat Emilio på Johannisbergs-fältet i Västerås ett antal gånger under 70-talet är att den såg ut som i denna tråds första post - röd alltså.
Roger

www.mcregor.se

2016-11-13 01:03:31
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: lelleb
Det var väl Emilio som drog upp segelplan på Väsmans is i början av 60-talet? Den Tiger Mothen var silverfärgad med röd motorkåpa.


Aaaaah! Menar Du det?!!!
Hur många gånger jag sprang omkring på Wäsman och kollade på Kranichen och Babyfalkarna kan jag inte minnas. Minns också Tiger Mothen. När jag bestämde mej för att bygga den här modellen hade jag bestämt att skapa en modell av just Ludvika FLygklubs Moth, men hade svårt att hitta dokumentation, så det blev SE-COO. Tänk att det råkar vara samma fpl!

Sedermera bytte väl flygklubben till en Auster som bogserare har jag för mej. Och när jag flög Bergfalke drog man med Piper Colt.

2016-11-13 13:59:11
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
lelleb
Skicka mail
Hittade det här på nätet om SE-COO
http://lae.blogg.se/2015/january/om-emilio-och-dubbel-olle-2.html
Lennart

2016-11-24 16:53:47
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Lägesrapport:
Allt klätt med Oracover, utom undersidan där främre landställsbygel ska fästas. Roderlinor dragna, servon och mottagare, fartreglage på plats.




(Här sitter Emilio och drömmer om kommande flygningar)
Främre vindrutemall i 1.5mm balsa syns under övervingen. Rundningen undertill är inte riktigt lika för bakre rutan så den filas till senare.

Nu ska det hela finbalanseras m.h.a ackpaketet, sedan kan jag limma färdig kroppen och fixa batteriluckan. Och jag ska slipa mer rundad nos och ta upp kylhålen, baldakinen limmas och .... tja - inte så mycket mer egentligen..

Jo, tanken på övervingen. Den ska vara svart och uppbyggd lite över vingprofilen. Vet inte om jag missat nå't på ritningen där. Motorkåporna ska vara svarta.

SE-COO ska förstås sättas på plus lite annat. Det blir Solarfilm. Jag ska testa att skapa en bild i Photoshoppen med bokstäverna baklänges, sedan tejpa solarfilm med baksidan upp på ett vanligt papper och skriva ut på min Canon Pixma 4850. Borde vunka och så är det bara att klippa.
Har gjort ett experiment med att fukta solarfilm med aceton på limytan och sedan sätta det på oracover och det gick hyfsat bra, alternativet är ju klädseljärnet på svagast möjliga värme

Om nu någon protesterar mot den Master Airscrew 8x4" som syns på 1:a bilden kan jag upplysa att den är enbart dekor för bilderna. Har Elproppar liggande som "bara" ska brotschas upp till Ø8mm

Edit: Med bokstäverna baklänges menar jag såklart spegelvända....

2016-11-25 09:42:10
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: airfoil

Sedermera bytte väl flygklubben till en Auster som bogserare har jag för mej. Och när jag flög Bergfalke drog man med Piper Colt.


Denna Piper Colt blev med tiden förebild för en viss Peter Lazarz, då han byggde en modell av den att tävla med på Barkarby. Senare donerade han denna modell till Ludvika Segelflygklubb (eller om det nu var Ludvika Flygklubb?). Hur som, modellen är upphängd i taket till Ludvika Segelflygklubbs Klubblokal. Jag räknar med att få se den igen 3/12, då alla klubbarna samlas där för att äta julbord.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2016-11-25 09:42:35
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: airfoil

Sedermera bytte väl flygklubben till en Auster som bogserare har jag för mej. Och när jag flög Bergfalke drog man med Piper Colt.


Denna Piper Colt blev med tiden förebild för en viss Peter Lazarz, då han byggde en modell av den att tävla med på Barkarby. Senare donerade han denna modell till Ludvika Segelflygklubb (eller om det nu var Ludvika Flygklubb?). Hur som, modellen är upphängd i taket till Ludvika Segelflygklubbs Klubblokal. Jag räknar med att få se den igen 3/12, då alla klubbarna samlas där för att äta julbord.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2016-12-08 10:05:09
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
Kort uppdatering utan bilder:

Linor till sidroder nu inkopplade efter mycket fippel. De är av 0,6 mm plastad tafswire från fiskeaffären. Känns som att det blev bra.

Höjdrodret blev med Kavans plaströr.

Skevrodren styrs med kort pianotråd mellan oket och roderhornen. Alla roderhor är hemgjorda i plywood. Stötstängerna ska egentligen vara på vingens undersida men jag upplever det som mer skyddat att ha dom ovanför vingen och så blev det.

Vindrutorna: Först en pappmodell, blev jobbig att skära till passform i underkant, så jag gjorde om i 1.5mm balsa. Med den till hjälp åkte jag ut till klubbstugan och frös som attan (+2° inne) och sågade till i polykarbonat på bandsågen. Nu är de ihoplimmade och ska sättas på kroppen så snart jag inte behöver vända och snurra på den mer under bygget

Batterilucka är klar och fixerad, hela nosen nu slipad och ska bara målas svart.

Det närmar sig.....

2016-12-23 18:59:58
RE: Vinterknåp: Tiger Moth  Nu är det klart.    
airfoil
Skicka mail


Nu är han klar: Dubbel-Olle. Hänger just nu på hedersplats i vardagsrunstaket.
Frun och jag skålade nyss i skumpa för lycka och välgång i kuften.

Well - nåja, jag ska ta reda på varför skevservona surrar som attan. Ett litet KSAK-märke ska till på fenan, sporren ska målas i grå nyans.
Några smådetaljer ska också målas i svart resp. rött så att de inte syns så mycket. Emilio ska sättas på plats (!)

Men flygklart ska det väl vara. När jag fått dit en hyfsad propeller i stället för den lilla halvt värdelösa Master 8X6 som fick vara bildkomplement...

Det tog nästan ett år.

God Jul alla!

2016-12-24 17:48:16
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
crashtestdummys
Skicka mail
Ett år av förväntningar som den lille pojken till slut fick lön för.
En fin liten kärra det där.

2017-02-11 09:05:31
RE: Vinterknåp: Tiger Moth    
airfoil
Skicka mail
G'day,
Idag följer Tiggie med ut till flygfältet. Fryser jag inte för mycket blir det premiärflyg....

2017-02-11 15:14:28
RE: Vinterknåp: Tiger Moth -Nu är den flugen    
airfoil
Skicka mail


Så är då äntligen premiären avklarad. Mulet, ca 3 minus och en svag nordostvind på ca 2 m/s.

Den ville stiga nästan lodrätt, så jag måste hålla massivt dykroder först, Keny hjälpte till med trimmen på sändaren. Svängverkan var inte heller nå't att jubla över, men jag kunde landa hyfsat ändå trots att den stod på näsan direkt.

Se'n vidtog en del trimmande, mittläget på höjdroder neråt, större skevroderutslag och valbar mix med sidroder och skevroder.

Nästa start betydligt trevligare men ännu lite mer dyktrim krävdes. Nu svängde den mycket bättre också.

Liksom med Piper Cuben kan man säga att sidrodret finns där av en anledning. Man ska använda det.

Lyckad premiär alltså!