Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / F5J Modell
2015-02-14 15:36:39
F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Så var det då dags igen för ett nytt bygge. Planen är just nu att rita en bra CAD modell som gör det möjligt att fräsa formar i ett polerbart plastmaterial.

Modellen skall byggas i glas/kolfiber - Skalvingar. Jag har gjort lite tester på att måla direkt i form och det verkar funka riktigt bra.

Tanken är att alla CAD filer och fräsfiler kan delas med den som vill.

Min nya hembyggda fräsmaskin har max fräslängd på 1300mm så detta blir då begränsningen för formstorlek.

Spv 3500mm
"Lösnos" kropp
V-Stabbe
Ser detta vettigt ut?
Är MH32 ett bra profil val?
Skall jag tunna ut vingprofilen mot tippen?
Skall jag skränka vingen?






2015-02-18 16:48:22
RE: F5J Modell    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Inte för att jag är bäst att svara på dessa frågor men.
MH32 är jag inte direkt förtjust i, trög och långsam profil. En modern F5J maskin bör väl vara lätt med en relativt tunn profil?
Jag anser att lite skränkning är av godo på flygegenskaperna både vid kurvning och glid.
Tunnare profil i spetsen vågar jag inte uttala mig om.
Personligen gillar jag v-stabbe så...
Rent spontant kan jag dock tycka att ytan på stabben ser en aning liten ut.

Kul att se dina projekt och håll oss uppdaterade!

Hepp/Johan 

2015-02-18 19:56:20
RE: F5J Modell    
Gee_Bee
Skicka mail
Undvik skränkning, det bara bromsar. Välj instället en profil som har högre topp på CL-alfa kurvan än vad roten har, då kommer spetsen att stalla vid högre anfallsvinklar än roten. Precis som med en skränkt vinge.

Skränkningen är ett otyg på flygplan med stort hastighetsområde. Enklet förklarat så minskar anfallsvinkeln med ökad flygfart eftersom man behöver lägre lyftkraftskoefficeint i högre fart. Man kommer till en punkt då man kan flyga med noll alfa eller med endast någon grad. Om då spetsen är skränkt -2 grader så åker man runt med negativt lyft i spetsen och måste därför ta ut mera lyft i roten. Det blir liksom dubbelt motstånd, nästan som en kråkmix fast i miniatyr.

Jag tror att Drela har skrivit några rader om hur man väljer spetsprofil utan att förlora högfartsprestanda samtidigt som man får snälla lågfartsegenskaper.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-02-18 21:26:26
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Tack för svar. Jo det blev väl lite mer Brottom med detta projekt efter näsdropps flygning i söndags :)  nu saknar min dragonfly vingar efter dum 'landning'

Förslag på alternativa vingprofiler ?

Ska räkna på stabbe/ ving area men tror det är rätt ok redan nu

2015-02-18 22:19:32
RE: F5J Modell    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Maxa Pro 3.5e Specifications
Wing span3.5 m136 in
Wing area73.8 dm21144 sq in
Wing loading24.1 g/dm8.0 oz/sq ftAspect wing airfoil rt01/td19sag/j00/j01/j02/j03

???

2015-02-18 22:22:36
RE: F5J Modell    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Supra Expert Electric Specifications
Wing span3.4 m134 in
Wing area66.7 dm21034 sq in
Wing loading24.2 g/dm7.9 oz/sq ft
Aspect ratio17.3
Wing airfoil AG 40/ AG 41/ AG 42/ AG 43


????

2015-02-18 22:55:14
RE: F5J Modell    
oakman7004
Skicka mail
Använd Dr Drela profiler från Supra så blir det bra. Förmodligen det bästa som är tillgängligt...

SUPRA

/Jonas Ekman

2015-02-19 18:36:30
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Ok, vingprofiler från Supra är nu inritade.

WingArea = 67 dm2
StabbArea = 6.88 dm2

Grundgeometrin inspirerad från Pike Perfect vilket borde vara en ok grund design.

Blir endel CAD jobb framöver för att rita fomar så att fräsen kan startas.
Jag vill även fräsa fästen för jiggar i formarna så att bygget blir enkelt.

Postar med bilder när det finns lite CAD formar ritade..

Funderar lite på om jag även skall rita en balsa vinge... Eller är någon sugen på lite CAD jobb :-)

/R

2015-02-19 20:01:08
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Ritade upp vingarna, så nu kan man se hur det kanske blir...

I 3D pdf kan man rotera Zooma och mäta om man tycker det är roligt... :-)

3D pdf

2015-02-19 21:00:51
RE: F5J Modell    
Mad Mats
Skicka mail
Kul projekt! Lite nyfiken när du säger att du ska fräsa i "någon polerbar plast", har du billigare tips än tex Corian?

2015-02-19 21:18:36
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Hej Mats,

Jo jag hade turen att komma över ett parti med 30mm Corean likande material. Jag har fräst formar tidigare i detta material vilket fungerar väldigt bra.

Funderar på att sätta servon i V-stabbarna och då hittade jag dessa små servon...   
Tunna servon

Alternativet kan ju vara att sätta större servon under vingen, men linkage är tråkigt...

2015-02-21 15:24:36
RE: F5J Modell    
Wikström
Skicka mail
Är själv inte segelflygare men följer gärna en fin byggtråd där allt byggs från grunden.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2015-02-21 17:14:24
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Så blev en stabb form fräst.
I bakkant blir det ett 3mm dike för vacuum samt för att kunna skära väv där profilen slutar.

Ytan efter fräsning blir riktigt bra och jag har grovslipat med 1200 papper !!
En 2mm fullradie fräs med en sidflyttning på 0,2mm ger en vågformig yta med 0,01mm våghöjd !

Känns skönt att slitet med att bygga fräsmaskinen betalar sig i fina ytor och bra precision. Såklart måste CAD modellen ha samma kvalité och ytorna släta och fina ut. Allt är ritat med 0,001mm generell tolerans för att få ytskarvar att bli perfekta.

Nu är det bara resten kvar....





2015-02-21 17:36:20
RE: F5J Modell    
ÅllebergsMFK
Skicka mail
snyggt jobbat, blir spännande att följa....Lycka till...
Ållebergs MFK

www.rcflyg.com
klubben som äger sitt eget fält!

2015-02-22 21:19:12
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Så blev stabbformarna färdigfrästa och även fillets kåpan för kropp/vinge.

Formar för lösnosen är färdiga i CAD och fräsprogram beräknade.





2015-02-25 21:28:01
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Maskinen taktar en form/kväll just nu :-)

Nästa steg får bli vingformarna för att sen fräsa bakkroppen av spillmaterial.
Måste fundera på vilken färg modellen skall ha då det blir gjutning av första delarna till helgen.




/Rikard

2015-03-09 19:54:30
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Lite försenat kom då första kroppsnosen ut ur form. Orange och spegelblank.


2015-03-11 20:54:17
RE: F5J Modell    
Aero_boY
Skicka mail
Underbart snyggt projekt!

Men vart fick du tag på 30mm corian kopian? Har fan letat över hela världen efter något sådant utan framgång förutom i australien och den frakten vart övermäktig.

//Kalle
_____________________________________________
            www.dalandemasar.tk

2015-03-12 06:56:09
RE: F5J Modell    
Mad Mats
Skicka mail
Oj vad snyggt. Ser fram emot fortsättningen.
Fick hem nya tandhjul till min fräs igår, nu ska x och y växlas upp i hastighet.

2015-03-14 16:39:52
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Hej Mats,

Låter spännande med snabbare maskin, dock är som sagt det viktigaste att man kan lita på att fräsen aldrig gör fel... annars måste man ju övervaka hela tiden. Min Z-axel är snabbast och är även "hårdare" ställd i mach för att kunna åka snabbt i X-Y men Z måste ju hänga med om det skall upp och ner någonstans längs vägen. Går XY snabbare kommer Zäta "mjuka ut" Cad modellen, tex i övergångar till ett delningsplan.

2015-03-14 18:46:46
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail

Dagens fräsning fungerade perfekt och ytterligare två formhalvor tillverkade. Nu fattas bara formar till vingar och vingbalkar.



Ränderna från fräsverktyget blir 0,01mm höga, så sliparbetet går fort och enkelt. Tack vare att maskinen rör sig snabbt kan jag ha ett litet sidsteg när jag fräser och ändå få ut formarna på rimlig tid.

/R

2015-03-17 21:44:46
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Ikväll var det våt slipning av formar.... efter lite klurande så provade jag att blanda svart färg i slipvattnet.... Det blev helt plötsligt väldigt enkelt att se var det var fräs märken fanns kvar och när det var färdig slipat !


2015-03-19 11:44:12
RE: F5J Modell    
PederNordlöf
Skicka mail
Imponerande !!!

2015-03-22 18:46:44
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Konstigt att det alltid är lika spännande och nervöst att vänta ett dygn innan första gjutningen kan plockas ur formen... Även bakkroppen var enkel att gjuta i och åtkomligheten var bra..



Imorgon blir det spännande att lägga kroppen på vågen...  :-)

/R

2015-03-22 21:23:06
RE: F5J Modell    
jackack
Skicka mail
Följer detta med spänning, otroligt imponerande, :)


www.AUTOPARTNER.se

2015-03-23 13:01:36
RE: F5J Modell    
Wahlberg
stefan@momentum-mt.se
Kul med svensktillverkade modeller.

En fråga; låter du halvorna härda ut och sen renskär och skarvar med remsa? Eller visar du inte formen ihopsatt bara :-)

/Stefan

2015-03-23 18:06:15
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail



Formarna renskärs och läggs ihop med ohärdad epoxy. Att renskära och remsa efter härdning är väldigt komplicerat jämfört med att göra det när bitarna ligger i form.

Kroppen väger 220gram (Nos+bakdel) vilket får vara ok för ett första test. Styrkemässigt verkar det vara mer än tillräckligt.

Jag hade lite problem vis sprutandet av färgen, men det blir nog enklare om det inte blåser och snöar ute....  Nu blev det lite ringar i färgen på några ställen, men det blir nog bättre nästa gång. Det är ju lite teknik att lacka en hårt vaxad yta.

Nästa steg får bli att gjuta stabben, gjutformarna har snabbkoppling för vacuum.

/R

2015-03-23 18:11:22
RE: F5J Modell    
Proos
Skicka mail
Snyggt som attans!!
Vart får du tag på materialet dom du fräst formarna av?!?!
Med vänlig hälsning,
Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2015-03-29 18:36:30
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail



Så ligger första stabbhalvan i gjutformarna. Första testen blir med 1mm distansmaterial och 40g väv. Ihop läggning i veckan och förhoppningsvis även urformning...

2015-03-29 21:03:21
RE: F5J Modell    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Riktigt snyggt Rikard.

Du föresten, vart får du tag på Corian i den tjockleken?

MVH, Kajaken

2015-03-29 21:11:55
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Plastskivorna trillade jag över av en slump.... har några kvar, men sen får jag leta igen...

2015-03-29 21:56:41
RE: F5J Modell    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Gissar att det är spillbitar från något snickeri eller liknande. Rätt?

2015-05-12 12:34:33
RE: F5J Modell    
PederNordlöf
Skicka mail
Hur går det med byggandet ?

2015-05-12 21:36:32
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Hej Peder,

Jo tack det går rätt bra och helt enligt plan...långsamt :-)
Kropp och stabbe är gjutna så nästa steg blir att fräsa vingformar, vilket kommer.... men blev en liten DLG emellan av någon oförklarlig anledning..

Hoppas fräsa formar på någon semester vecka inom kort...

/Rikard


2016-03-20 10:59:26
RE: F5J Modell    
Richardk
Skicka mail
Intressant projekt detta! Nyfiken på att höra mer om blev någon fortsättning på det och hur det gick/går i så fall!

2016-04-05 21:45:57
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail
Hej Richardk

Jo det är en fortsättning och det kluras på att fräsa formar till vingarna under vår/sommar. Jag har fått lite draghjälp i projektet :-)

Själv har jag fastnat i ett bygge av en 3 meters Extra...

Extra41%

2017-09-30 17:35:46
RE: F5J Modell    
rikard
Skicka mail



Bra byggt Anders :-)  Den flyger ju fint med skalvinge och allt.

/Rikard

2017-10-05 16:08:08
RE: F5J Modell    
AndersP
Skicka mail
Jättefina kropps- och stabbformar, tack för lånet :-). Nu blev det ju bara 3m spännvidd och MH32 eftersom jag skarvade på mina formar till en hangkärra. Inte så mycket F5J längre med 600W motor och 3 celler 4Ah. Men den flyger jättefint. Helklaffad 4-delad bakkant gör det möjligt till högfart/normal/termik-läge samtidigt som effektiv kråkbroms.

Buskul.

2017-10-22 11:50:34
RE: F5J Modell    
AndersP
Skicka mail
Ska tillägga att jag landade på nästan exakt 2 kg flygvikt med en växlad Hacker A30 som väger 200g och ett 4Ah pack som väger ca 350 gram. Gör man en F5J-ifiering av utrustningen och kapar 100g på motor och det onödigt stora reglaget samt 250g på batteripacken så landar den på ca 1650g.

Problemet är att jag inte viktoptimerade bakkroppen och stjärtfjädrarna och tyngdpunkten hamnar då lite för långt bak om man väljer lättare utrustning fram. (ja, acken ligger redan precis bakom motorn). Jag räknar dock med att kunna spara en del vikt baktill om (när) jag bygger en till.