Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Tyngdpunktsproblem med luftställ..
2014-10-12 13:28:32
Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Hej!
Jag har nyss köpt en BlackHorse Spitfire (2meter), i modellen är det medföljande luftställ. Ett problem som uppstått är att tanken till luftställen sitter ganska långt bak i kroppen. Det är en stor tank (6kg) och jag undrar om jag måste "dremla" ur för att flytta fram tanken, med tanke på att den inte ska bli baktung vid påfyllning.
/ola

2014-10-12 15:35:15
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
StaffanA
Skicka mail
Det skulle överraska mig om lufttanken för ställen
väger mätbart olika tom resp full med luft. Tanken kan omöjligt väga
6kg. Modellens totalvikt är nog dryga 6kg.

2014-10-12 17:50:32
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Nja, tanken i sig själv är ganska lätt, men jag tänker när den ska fyllas upp till 6 kilo...!?

2014-10-12 18:55:06
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
7 kg !!!?
Det var t.o.m mer än jag räknat med.
Det här blir inte bra, orolig för vingbelastningen.

2014-10-12 19:05:29
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
bosse_jansson
Skicka mail
Men, tankens volym kan väl inte vara så stor...?
Om luft vid 6 bar väger 7 kg/m³, och tankens volym (gissar nu) är 1 liter, skulle tankens vikt då öka med 7 gram...!!! 
( 7000/1000 = 7 )

Låter inte så farligt....har jag tänkt fel...?

.


 
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2014-10-12 19:13:08
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Ja, inte vet jag?
Har heller ingen våg så jag kan mäta totalvikt, men när jag pumpar i luft går mätaren till sju.
Och detta plus den beräknade vikten enligt Black Horse hemsida, blir mkt tycker jag!?

2014-10-12 19:28:27
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Ola!

1. Anslut enbart påfyllningsventilen via en slangstump till tanken.
2. Väg dessa tre delar tillsammans utan påfylld luft.
3. Fyll luft till 6-7 kg/cm2 tryck enligt mätaren på din pump.
4. Koppla loss pumpen så att luften blir kvar i tanken.
5. Väg tanken med tryckluft i.

Vilka två vikter får du?
Lars

2014-10-12 19:52:48
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Tack för instruktionerna Lars!
Ska pröva när jag får låna Farsans våg.
Om det blir för tungt, tänkte jag kanske fylla några spryglar med helium!
Alternativt, ha en tank (helium) i kärran så man kan motverka luftställen precis på grammet....

Någon skala-byggare som testat detta?

2014-10-12 20:32:00
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Ask
Skicka mail
Troll?

2014-10-12 20:38:15
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
:-)
Trevlig söndagskväll... (1 kilo bomull etc....

2014-10-13 01:01:23
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
magnus.sundbom
Skicka mail
Om du hade haft en tank på 1m3 så hade det blivit en skillnad på 6-7kg, så det borde bli en tusendel av det tror du verkligen att det kommer att märkas tyngdpunktmässigt? Eller ska du köra med kvicksilver istället för luft?
-------------------------------------------------
Går den inte att hovra är det inget att ha.

2014-10-13 09:08:32
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Ja, kanske det! :-)
Förresten, jag saknar flertalet inlägg som tagits bort (fegisar)... ;-)

2014-10-13 11:33:25
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Gee_Bee
Skicka mail
Luftens denstitet är ca 1,2 kg/m^3.
Om din luftflaska har volyumen 1,5l så väger luften vid en atmosfär (tom flaska)ca 18g.
Om du höjer trycket till 7Bar så blir vikten 7gånger högre dvs ca 126g. Skillnaden i vikt är med andra ord 108g.

Tryck kan inte mätas i enheten kg, tryck är vikt per yta. typ kg/m^2 eller Pa, Bar osv. En avart är att mäta tryck som höjden av en pelare med känd desitet. T.ex är en bar = 760 torr = 760mm hög pelare av kvicksilver.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-10-13 18:02:20
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
magnus.sundbom
Skicka mail
Nja, men Gee-Bee, visst går det 1000 liter på en kubik va? så 1.5 liter luft väger 1.8g och med 7 bar så borde skillnaden bli 10.8g.
Hemma hos mig så delar man 1.2 kg med 1000 Liter och då får man 1.2 gram per liter luft i alla fall.
-------------------------------------------------
Går den inte att hovra är det inget att ha.

2014-10-13 20:45:08
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Lars 41an
Skicka mail
Om att pumpa luft, klippt från BBC News den 29 juli 2010:



Dyk gärna på grunt vatten!
Lars

2014-10-13 21:06:49
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Billingetrollet
Skicka mail
En mycket underhållande tråd som lyser upp höstmörkret. Väntar med spänning på resultatet av vägningen! Skämt å sido tänk på att väga in modellen med hjulen infällda. Minns en vacker Corsair som blev oflygbar när de tunga hjulen fälldes bakåt, den var invägd med hjulen ute.
/Kjell

2014-10-13 21:14:43
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
bosse_jansson
Skicka mail
En sån tråd....
All matematik åtsido, tror jag nog att vi kan vara överens om att viktökningen vid pumpad tank är "försumbar"....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2014-10-13 21:18:59
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Luftens denstitet är ca 1,2 kg/m^3.
Om din luftflaska har volyumen 1,5l så väger luften vid en atmosfär (tom flaska)ca 18g.
Om du höjer trycket till 7Bar så blir vikten 7gånger högre dvs ca 126g. Skillnaden i vikt är med andra ord 108g.


10-potenserna har blivit lite fel i ditt inlägg
1 liter luft väger vid atmosfärstryck och rumstemperatur ca. 1,2 gram. I din beräkning skulle luften i den "tomma" 1,5-litersflaskan väga 1,8 gram och om trycket höjs till 0,7 MPa övertryck (dvs. det tryck som en normal manometer på en kompressor visar) blir luftens vikt 14,4 gram. Viktökningen blir 14,4-1,8=12,6 gram.

2014-10-13 22:33:45
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Gee_Bee
Skicka mail
Lägger mig platt och erkänner decimalfelet. Men jag står fast besluten om att kg inte än en enhet som beskriver tryck...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-10-13 22:39:43
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
bosse_jansson
Skicka mail
Precis, Gee_Bee, Kilo ÄR ett tyngdmått, och inget annat. 

Kg/cm² är ju den "tyngd" som utövas på just 1cm², dvs ETT SÄTT ATT BESKRIVA TRYCK.



"7 kg tryck" betyder således INTE att ett kärl innehåller 7 kg luft.....och det var väl här diskussionen började.....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2014-10-14 00:35:12
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Michael
Skicka mail
Lite petigt och i tangents riktning, men om rätt ska vara rätt:

Kilogram (kg) är den vedertagna enheten för storheten MASSA, dvs. det som i dagligt tal kallas vikt. På ett föremål med massan 1 kg utövar jorden vid jordytans nivå en gravitiationskraft på 9,81 Newton (N) dvs. det som vi benämner föremålets TYNGD.

Tryck är per definition KRAFT per AREA-enhet vilket innebär att enheten för tryck blir Newton per kvadratmeter (N/m2). Denna enhet har fått namnet Pascal (Pa). Ofta används även enheten bar, där 1 bar = 100 kPa.

Även om det i dagligt tal är så att många använder bastardenheterna "kg/cm2" eller enbart "kg" för att ange tryck så bör man undvika detta eftersom det dels är principiellt fel och dels för att undvika exempelvis sådan missförstånd som gav upphov till denna tråd.


2014-10-14 06:27:23
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
McRegor
Skicka mail
Fast egentligen så räcker det ju att tänka lite över rimligheten - för att en lufttank till ställen plötsligt skulle väga 6 kg "fylld" känns ju inte speciellt rimligt i sammanhanget. Sen går det säkert att räkna ut på tiondels grammet när men det är knappast nödvändigt i detta fallet. Bosse skrev i ett inlägga att viktökningen var "försumbar" och det känns väl som en rätt och rimlig slutsats.
Roger
www.mcregor.se

2014-10-14 08:49:52
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
StaffanA
Skicka mail
Ungefär som mitt svar härovan då mao, det ursprungliga svaret på frågan..

"Det skulle överraska mig om lufttanken för ställen väger mätbart olika tom resp full med luft "

...men det vart en rolig serie fysiklektioner !

2014-10-14 09:28:48
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
McRegor
Skicka mail
Exakt, Staffan !
Roger
www.mcregor.se

2014-10-14 09:37:33
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Kempff
Skicka mail
Oj, vad ni skriver...
Själv slutade jag vid kommentaren "Troll?". ;-)

2014-10-15 04:57:30
RE: Tyngdpunktsproblem med luftställ..    
Nyroth
nyroth@hotmail.com
LÄste just att Grapefruktjuice motverkar viktuppgång, föreslår att du bygger om systemet till vätska och på så sätt kan få ned vikten genom att fylla tanke med .. just det, Grapefruktjuice, helst ekologisk men det är ju en smaksak ;-)

Mvh,
Niklas