Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Byggtråd: "Courtesan"
2009-04-10 15:13:50
Byggtråd:  "Courtesan"    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,
Nu är det dags att krypa ut ur vinteridet, och den här gången tänker jag gotta mig åt litet traditionellt modellbygge.

Courtesan ritades av Vic Smeed ca 1953, och är en av hans många charmiga små friflygkärror som publicerades i Aeromodeller under "the golden years".
Många av Smeeds modeller karaktäriseras av sitt "gulliga" eller småfånigt karikatyrliknande utseende, som får en att tänka på Wallace & Grommit och liknande...svårt att motstå...

Courtesan har en spännvidd på 95 cm, och är traditionellt uppbyggd i alla avseenden. Jag tänker mig 2-kanalsstyrning och någon lämplig liten diesel i nosen. 
Temat är "enkelhet" den här gången...något att snabbt få med sig ut och ha kul med, och som inte fyller hela bilen...





Med hjälp av Paint kunde jag rensa upp ritningen och färglägga den här skissen.


Högteknologiskt eller...?...de enklaste redskapen blir ofta mest använda...


Slicat bågfilsblad - en favvis...


Laser...?...nej, här blir det "kallskuret" från plywoodmall.


För att bespara er "ååh inte en vinge till", har jag redan gjort den nästan klar. Just nu väger den 50 gram, men en hel del till skall slipas bort.


Fortsättning följer.....



.





--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-04-10 18:08:38
RE: Byggtråd:      
adrian
farbroradde@hotmail.com
Supergullig!

Fins det möjlighet att få tag på en ritning tro?

//Adde


2009-04-10 20:01:34
RE: Byggtråd:      
Cox
Skicka mail
Goa grejor, ser perfekt ut för en PAW 55 RC!

/Kör så det ryker!

2009-04-11 00:20:21
RE: Byggtråd:      
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
So charming, ol´chap!
Keep us updated...


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2009-04-11 21:42:04
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Fortsatte idag med puts av vingen (viktminskning), och limmade in några webbar (viktökning), så just nu väger den fortfarande 50-52 gram.
Putsningen fortsätter...

Ett måste på en kärra med gummibandsfastsatt vinge: Litet hårt trä längst bak vid vingcentrum, annars har man snart några fula jack i balsan efter gummibanden. En Magnum-pinne fick bli råmaterial.


Stabben i vardande....funderar på hur höjdrodret skall konstrueras....


To be continued...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-04-13 16:51:26
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Ja det här blir litet av en "anti-byggtråd", befriad från det mesta i fråga om hi-tech och flotta verktyg....för närvarande berövad min bygg-yta, är jag förvisad till köksbordet - vilket inte alls är så dumt när allt kommer omkring, med ens nära och kära omkring sig. Kan faktiskt rekommenderas, ur social synpunkt.
Det gäller förstås bara att städa ordentligt efter passen, när man ställt undan den "lagom stora" byggbrädan, och det är matdags...

Nu har det blivit en stabbe.
15 gram just nu, och mycket puts återstår.
Höjdrodren är litet "snällt" dimensionerade, men ca 20% av stabbytan är ganska ok, tycker jag.
 




.

*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-13 16:51:56 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-04-13 19:01:13
RE: Byggtråd:      
OS Max
Skicka mail
Roligt med en hederlig hantverksbyggtråd, mer bilder önskas.

MVH
________________________________________________________________________________

/Stellan

"Återfallssmodellflygare"

2009-04-19 17:38:04
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Hej !
Så har några steg till tagits. Allt "nåla på byggbrädan" är klart.

Vingen har fått webbning, ungefär "halvvägs" ut mot spetsen.
Jag pallade upp den oklädda vingen ungefär vid lyftcentrum, och vågade hänga nästan 4 kg i centrum - utan att det knakade - det betyder ca 10G (om flygvikten inte blir för hög), så den borde hålla....

Varje gång konstaterar man samma sak: Sandpappret är ens bästa vän, när det gäller att hålla vikten nere.
Att bygga med balsa är att slipa slipa slipa...
Tur att vädret blir varmare, så att man kan förlägga allt dammande utomhus....

Min strävan är en lätt modell, men samtidigt rimligt hållbar (svår balansgång), och jag försöker att hålla mig till konstruktörens strukturella uppbyggnad, så att resultatet ser ut som en "Courtesan" och inte som något helt annat.

Jag har till största delen använt vanligt vitlim, något uttunnat, och har alltid en bit vått hushållspapper inom räckhåll för att tvätta bort överskottslim.
Vid lamineringar och andra detaljer där det blir mycket slipning, har jag använt helt vanligt Karlssons Klister (en underskattad produkt).



En fena har det blivit...här helt oslipad, och då väger den 4 gram. Sidorodret är förberett, bara att skära ur.
Jag lämnade ett överskott av material nedtill, för att senare kunna passa in fenan ordentligt.



Kroppssidorna: Den undre "longerongen" var litet knepig att böja (5x5 mm). Kröken under "magen" ser kanske inte så märkvärdig ut, men spänningen blev väldigt stor, så "kallböjning" kunde det inte bli. Den ena böjde jag med hjälp av en ammoniak-inbaddning. Pga protester från både två- och fyrbenta anhöriga böjde jag dock den andra med hetvatten.

De förstärkande inläggen är 1,5 mm balsaflak. Den avslutande snutten längst bak är ett avsteg från ritningen, men jag tyckte att inläggen fick en snyggare avslutning på det viset, och precis där brukar klädseln tryckas in vid ivriga handlunsningar....

Min vana trogen har jag lagt in fönsterramar, så att rutorna limmas från insidan. Har aldrig riktigt gillat de där "utanpåliggande" plastsjoken, och försöker undvika dem när jag kan. Jag behöll dock fönstrens skarpa hörn - ett karaktärsdrag hos Courtesan som jag inte ville fuska med. I nuvarande skick väger kroppssidorna 30 gram tillsammans.



104 gram hittills för 2 kroppssidor, vinge, stabbe och fena, stillar min oro för tillfället - men jag är medveten om hur vikten kan dra iväg mot slutet...



Nu har jag tillverkat laminat, som skall bli 2 spant.
Ett lager 0,4 mm plywood på var sida om ett 3mm balsaflak....jisses vad starkt och lätt det blir....

Snart måste jag bestämma mig för vilken motor som skall få den äran. Det återstår litet testkörningar innan beslutet kan tas...hmmm.....


To be continued....






*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-19 17:51:52 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-04-19 21:35:55
RE: Byggtråd:      
Sjuntorparn
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
.... Den ena böjde jag med hjälp av en ammoniak-inbaddning. Pga protester från både två- och fyrbenta anhöriga böjde jag dock den andra med hetvatten.



Nu blev jag nyfiken Bosse, eller rättare sagt det var jag redan när du startade råden men det där med "ammoniak-inbaddning" det kan inte jag och då blir jag genast nyfiken och frågar. Hetvatten har jag koll på och begriper men vad är det som är "tricket" med ammoniak, har det någon kul effekt ihop med själva balsan?

med vänliga undringar Grefen af Sjuntorp


*** Redigerat av Sjuntorparn klockan 2009-04-19 21:36:20 ***
--------------------------------------------
mvh Abbe i det natursköna Sjuntorp

"Jag kan inte flyga, jag är rädd"

2009-04-20 00:19:41
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Att låta balsan suga i sig ammoniak, gör den klart mer böjlig och medgörlig. Det är ett gammalt trick, kanske mest använt för att kunna böja flak runt "omöjliga" former. Då är det riktigt effektivt.

I mitt fall (5x5 mm list) fungerade det hyfsat, men hetvatten och ånga är inte heller att förakta.

Vad som rent tekniskt händer i balsan när ammoniak tillsätts, har jag faktiskt ingen aning om...kanske någon annan kan förklara.   





.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-04-20 15:26:01
RE: Byggtråd:      
leifklasson
leif_klasson@hotmail.com
Jag har också kört med ammoniak, fast utomhus... :-) Enklast var att köra ner ammoniak och lister i en 1,5L PETflaska (dock ej förvara ammoniak där, det litar jag inte på...), låt ligga 15-30 minuter, skölj av dem i vatten. Sedan blev det delar till min 1 meters Cub. Mycket enkelt, fungerade bättre än varmvatten.



/Leif

2009-04-25 16:35:44
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Hej !
Fortsätter tråden med litet bilder:

Här har det blivit några spant och servofästen, laminerade i balsa + 0,4 mm plywood. "F3" är i 3 mm balsa.
Servot på bilden är ett 6-grams Hitec HS-50. 2 sådana kommer att användas.
Landstället skall sys och limmas till "F2" innan kroppen kan monteras. Naturligtvis är det helg, och jag har inte rätt pianotråd hemma...  


Fast en "torrmontering" av kroppen kan man ju inte låta bli...



Så här kan man laminera vingspetsar i balsa, så att fogarna överlappar och låser. I det här fallet är det stabben, och laminatet består av 2 skikt av 1,5 mm balsa. Vingspetsarna fick ett laminat av 2 x 2,5 mm balsa.
1. Rita upp hur du vill fördela bitarna.


2. Lägg ut första skiktet enligt det uppritade.


3. Limma på nästa skikt så att skarvarna överlappas. (här bör man använda ett lim som är "slipvänligt", dvs inte trälim. Jag använde vanligt Karlssons Klister.


4. Och här har vi färdiga ämnen till vingspetsar.



Så här gjorde jag servofästena. (1,5 mm balsa + 0,4 mm plywood)
1. För att de pyttesmå skruvarna skall få något att greppa i, fällde jag in bitar av 1,5 mm plywood i balsaflaket.



2. Limmas



3. Här använde jag uttunnat trälim. Limmas flödigt på samtliga limytor, och får stå och dra en stund.



4. Överflödigt lim avlägsnas, och paketet sätts ihop.



5. Sätts i press över natt.


6. Resultatet: Ett par urstarka servofästen, som knappt väger något alls...



Innan kroppen monteras, måste som sagt landstället monteras, och hål för motorbockar sågas i F1 och F2.
Snart har jag bestämt vilken motor som skall användas, och pianotråd anskaffats, och då kan bygget gå vidare. Till dess får jag väl fortsätta finliret med sandpappret...

Det här med vikten blir nog en rysare mot slutet....

När man skratchbygger från en gammal ritning, skall man aldrig ta något för givet. Särskilt i det här fallet, då ritningen är en "kopia på kopia på kopia", och där någon "vänlig själ" försökt "förtydliga" saker med penna...

Att kopiera detaljer direkt på balsan är meningslöst...det stämmer helt enkelt inte....för att inte förlora material och tid, är nödvändigt att kolla noga och rita om där det behövs, så att bitarna passar ihop.

To be continued... 







*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-25 16:38:03 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-25 16:48:50 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-25 16:51:32 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-04-25 17:01:57 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-05-01 20:29:58
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Tempot har varit litet "sisådär" några dagar nu, men här har det mekats litet med landstället.



Nål och tråd ! Om man vill spara vikt och inte krångla till konstruktionen, är detta en suverän metod, på litet mindre modeller.
Förr användes "björntråd". Jag vet inte vad den här tråden heter, men det är något liknande. Jättestark, och den absorberar lim.
Några extra varv i de fyra hörnen för säkerhets skull.



Viktvarning här! Detta är ett av de få ställen som epoxy kommer att användas, och det är bäst att maskera, så att inte hela spantet blir ingeggat av det tunga eländet...
Tråden dränks även in från spantets baksida, på samma sätt.



...och så här blev det...




Snart kommer det här bygget in i en (bildmässigt) intressantare fas....vi ses snart igen...




.


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-05-01 21:15:22 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-05-01 21:22:42 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-05-02 01:40:32
RE: Byggtråd:      
adrian
farbroradde@hotmail.com
kanonsnyggt!

Hämtade ritningen i dag, blev sugen på att skala ner och konvertera för kolsyremotor.
tack så mycket :)

//Adde


2009-05-21 14:08:03
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Hej !
Bygget har stått stilla ett litet tag.
Motor måste väljas, så att urtagen i spanten F1 & F2 hamnar rätt, innan kroppen kan sättas ihop.

Jag hade från början siktat in mig på min "old faithful" M.E. Heron 1cc diesel, men först måste den testas, efter en lång dvala. Man vet ju aldrig...

Och igår blev det äntligen av.
Soppa blandades till:
40% lacknafta
35% eter
25% ricinolja 

Skruvade på en Master Airscrew 7x4 och plockade fram 2 tankar (Tack Adde!) för att testa gångtiden på respektive.

Och 50-åringen smällde igång direkt, och gick som en klocka...

Motorn är ganska okänslig för nålinställning, och lätt att justera på alla sätt, men den blev nästan litet för "livlig" med 7x4-proppen, så en 8x4 trä blir nog det optimala och mest flexibla för "Courtesan".
Den lilla tanken (ca 8cc) gav aningen kort gångtid, men den större (ca 11-12cc) gav ca 6 minuter motortid (och möjligen litet till med 8x4 prop), och det känns ganska lagom. Landningar är ju också kul....och 6 minuter är i flygsammanhang "mer än det låter" så att säga.

Så nu är motorvalet klart, och bygget kan fortsätta.




M.E.Heron  ...anodiseringen är borta, men värdigheten finns kvar...


Den klassiska loggan


Kaxig lokalpatriotism: "Made In Isle Of Man"  ...lååångt från Kina....


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2009-08-02 12:44:30
RE: Byggtråd:      
adrian
farbroradde@hotmail.com
Hej!

Har bygget stannat av?
Packade upp en flyttkartong i går och hittade ritningen, man blir ju klart sugen må jag säga :D

//Adde


2009-08-04 10:51:50
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: adrian
Hej! Har bygget stannat av?//Adde


Hej Adde (och alla andra) !
Ibland kommer det som somliga kallar "livet" och tränger sig på....jag har inte haft någon byggro på hela sommaren, men se upp...så småningom kommer fortsättningen..!




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2009-08-04 10:52:11 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-03-17 15:16:43
RE: Byggtråd:      
niclasrcflyg
Skicka mail
ja det var ju ett tag sedan , men jag måste fråga vad hände ?, är bygget klart ? ,så nyfiken ;)

2011-03-17 23:20:30
RE: Byggtråd:      
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Ja, vad skall jag säga...?...projektet har legat i ide rätt så länge nu...

Det har varit litet krisigt på mitt jobb de senaste ca 1,5 åren, och det har glufsat i sig en oproportionerligt stor del av min tid och kraft...allt annat har fått gå litet på sparlåga under tiden...tyvärr...

I fjol hann jag dock med att bygga/flyga litet gummimotor och en del annat, så det fick agera "säkerhetsventil"...

Men nu håller jag på att återerövra min "egentid" (att sånt skall behövas..), och Courtesanen har faktiskt kommit fram "på bänken" igen.

Byggtråden kommer att fortsätta precis där den avstannade, så "stay tuned" !




.


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-03-17 23:28:07 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-03-18 00:39:56
RE: Byggtråd:      
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Häpp! ÄNNU en godbit, från pålitlig flygadel (Hr fabrikörn Jansson)! MYCKET ljuvlig dam som ska få lyfta på kjolarna när det är dags. Laddar salutkanonen inför jungfruturen!

Tommi

2017-06-30 19:20:54
RE: Byggtråd:  "Courtesan"    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Vill bara meddela att detta bygge ingalunda har dött.....snarare har det varit försatt i en törnrosasömn.
Men nu har det äntligen börjat hända saker igen.
Har jobbat med tankutrymme och motorfäste, och jag har också brottats med fönsterramar, som skall möjliggöra montering av fönstren från insidan (blir snyggt om det nu lyckas).
Mer om detta senare.

Dagens brottningsmatch har dock handlat om att få kroppen rak....vad händer med ett par kroppssidor som legat omonterade i åratal...?....jo, i brist på uppmärksamhet börjar de leva sitt eget liv...
Ena sidan var tämligen spikrak, medan den andra hade börja spänna/svänga i sidled.
Antingen pga att jag vänt listerna fel under bygget, eller så har det "bara hänt" pga lång väntan....
Hur åstadkomma en rak kropp av detta ?
Det fick bli en kraftfull jigg, som med tvång håller sidorna i position medan bakkroppen slutförs, och tills tvärbitarna limmats på plats.
Nu får allt torka ordentligt.

Vi får hoppas att det lyckas.
När allt var klart, strök jag longerongerna med ammoniak, för att förhoppningsvis få litet lignin att mjukna, och lätta på spänningarna.

Den gulbrunaktiga tonen på listerna beror på att de fortfarande är blöta av ammoniaken...vi får se om det försvinner....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2017-07-17 23:50:13
RE: Byggtråd:  "Courtesan"    
Casper7
Skicka mail
Keep it up!Senaste inlägget var 2011 innan detta, haha! Jag började precis läsa tråden och kände att det var skönt att jag inte behövde vänta 6 år på nästa inlägg ;)