Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Spaningsdivisionen

Blogg skapad av:
Stig H
Skicka mail

2017-11-04 21:17:52  
  

Det blev inget vidare väder för oss väderkräsna nöjesflygare i år heller där jag bor nära vänerkusten – kyligt och blåsigt för det mesta. Annars hade jag laddat med två nya små rc-elkärror som till råga på allt visade sig floppa rejält. ARF eller byggsats – man vill ju tro att prylarna är hyfsat utprovade när man handlar även om priset är lågt. Men icke – och jag vet att flera andra gjort liknande erfarenheter nyligen. Utbudet av både rc-flygplan och drönare är stort och lockande och man kan ju befara att en hel del nytillträdande i modellflyghobbyn går på samma nitar. Det är riktigt illa. 

Att medlemsantalen i landets modellflygklubbar tydligen sjunker just nu har förståss flera orsaker än kvaliten på utbudet av hårdvara. Är det eliten eller breddfolket som krymper ? Själv konstaterar jag att tävlandet om svenskt mästerskap i olika klasser har minskat. Jämfört med för 10 år sedan koras i år ca 25% färre mästare. Då är det ändå ett 30-tal stolta modellflygare som får titulera sig Svensk Mästare – ganska många inom en relativt smal hobby som vår.

Jag beräknar att Hall of Fame-tabellerna kommer att bli uppdaterade med 2017-års namn efter nästkommande nyår.
   http://www.modellflygnytt.se/opublicerat/HallOfFame/index.htm

2015-12-20 16:36:08  


Man kan inte undgå att själv känna lite stolthet över sin hobby när man ser listan över alla de svenska modellflygare som vunnit titeln ”världens bäste modellflygare” genom åren. Det är en talrik skara. 
                                      
1951 Sune Stark                         Friflyg Gummimotor
1952 Arne Blomgren                        Friflyg Gummimotor
1952 Lagseger                        Friflyg Gummimotor
1955 Lagseger                        Friflyg Gummimotor
1956 Lennart Pettersson                Friflyg Gummimotor
1956 Lagseger                        Friflyg Gummimotor 
1960 Rolf Hagel                        F-int Friflyg Förbränningsmotor
1965 Lagseger                        G-int Friflyg Gummimotor
1971 Rolf Hagel                        C2 Friflyg Förbränningsmotor
1971 Lagseger                        C2 Friflyg Förbränningsmotor
1975 Lars-Göran Olofsson                F1C Friflyg Förbränningsmotor
1975 Rune Svenningsson - L Olsson           F3D RC PylonRace
1976 Göran Karlsson - C Gillgren        F3D RC PylonRace
1980 Lars Helmbro                        F4C Stand off RC Skala
1980 Lagseger                        F4C Stand off RC Skala
1982 Lagseger                        F4C Stand off RC Skala
1992 Bror Eimar                        F1B World Cup Friflyg Gummimotor
1993 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
1997 Lagseger                        F3B RC Segelflyg
2000 Lennart Johansson                RC Air Combat WWII WASG
2001 Per Findahl                        F1A Friflyg Segel
2001 Lagseger                        F1B Friflyg Gummimotor
2001 Lagseger                        F3D RC Pylon
2003 Robert Hellgren                        F1A Friflyg Segel
2003 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
2004 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
2005 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
2006 Oscar Cederlöf                        RC Air Combat WWII 1:12 WASG
2007 Per Findahl                        F1A Friflyg Segel
2007 Oskar Findahl                        F1A Junior World Cup
2008 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
2009 Per Findahl                        F1A World Cup Friflyg Segel
2009 Oskar Findahl                        F1A Junior WorldCup Friflyg Segel
2010 Junorlagseger                        F1A Friflyg Segel
2013 Samuel Olofsson                        RC Air Combat WWI 1:8 WASG
2013 Junorlagseger                        F1A Friflyg Segel
2013 Lagseger                        F3K RC Segelflyg
2013 Emil Broberg                        F3D RC Pylon JVM
2015 Emil Broberg                        F3D RC Pylon JVM
2015  Mattias Hammarskiöld                   F3K World Cup RC-Segelflyg
 
Listan är av det generösa slaget och innefattar - utöver klassvinnare i världsmästerskapstävlingar -  även juniorvärldsmästare, lagtävlingsvinnare och världscupvinnare. Att gå segrande ur en serie tävlingar runt om i världen - benämnt World Cup - får anses en prestation väl i nivå med att vinna en mästerskapstävling. Där handlar det inte om att ha lite flyt en viss tävlingsdag. Nyligen fick jag veta att man under ett år kan få göra över 15 internationella tävlingsstarter för att ha chans att vinna en World Cup i F1A. Vårt hobbyflygande här hemma bleknar vid en jämförelse.
I listan förekommer också några få segrare i världsmästerskap av inofficiell karaktär – d.v.s. tävlingar som inte utlysts av Fédération Aéronautique Internationale - men prestationerna blir inte mindre av den anledningen. Konkurrensen på den nivån av tävlande är som regel knivskarp.  
                                                                                                                                                                         
Stor skillnad i utövandet av modellflygsport alltså - sett till våra världsmästares insatser och vad vi vanliga hobbyflygare håller på med. De är verkligen värda att uppmärksammas lite extra. Den som vill kolla lite närmare har numera möjlighet att gå in på webbsidan över gamla modellflygmästare, där bl.a. jag själv jobbat med uppdateringar det senaste året.  http://www.modellflygnytt.se/opublicerat/HallOfFame/index.htm

2015-05-23 20:54:12  
”The heat is on” som Agnetha Fältskog sjunger. Äntligen läge igen även för oss lite småfrusna nöjesflygare. Jag ser fram emot en ny säsong med bra väder 2015.




https://www.youtube.com/watch?v=cIuSH81N-0U

2014-10-20 19:19:27  
Får väl erkänna att min respekt för den elektriska kraftförsörjningen i modellerna hittills inte varit så stor. Att hålla reda på plus och minus har i princip fått räcka, även om jag i grund och botten är ganska på det klara med hur allt fungerar åtminstone i teorin. 

Nu har jag i alla fall bestämt att säkerheten i min lilla flygflottilj ska höjas ett snäpp inför nästa säsong. De kraftfulla LiPo-ackarna har ju ett rykte om sig att i vissa lägen ha luriga egenskaper med ev. antändning och giftig gasutveckling. Bäst att passa sig - vill hellst inte ha en eldsvåda uppflammande i närheten.  

Jag tycker mej ha förstått att LiPo-ackarna kan svälla sig farligt runda i samband med flygning, medan de kan ta eld framförallt i samband med laddning eller en våldsam krasch.  
   
10 vardagsråd för nöjesflygare med LiPo-ackar i modellerna:

1. Ladda med balansering mellan cellerna i acken och med en låg laddström.
2. Ladda utomhus under uppsikt och med acken skyddad i eldfast material. Avvakta ca 30 minuter med att flytta acken efter avslutad laddning.
3. Har du laddare som medger det – ladda bara till 50% om acken ska vinterförvaras.    
4. OM det skulle inträffa en brand i samband med laddning av acken – undvik komma i kontakt med röken.
5. Förvara acken i ett brandsäkert kärl - gärna utomhus.
6. Vid transporter i bil förvaras acken i brandsäker påse eller kärl - inte i din RC-modell.
7. Flyg inte acken tom – ett riktvärde är minst 20 % kvar.
8. Försök att undvika långa uttag av maxeffekt då du flyger. Särskilt viktigt mot slutet av varje flygning. Det är då temperaturen i acken kan stiga för mycket och man riskerar att den skadas och börjar svälla.
9. Kassera acken om den blivit rund och mjuk eller om den deformerats i samband med en krasch. Lämna den till en återvinningsstation.
10. Låt inte barn eller husdjur leka med en LiPo-acke.

2014-10-05 18:59:25  
Åter fick vi en sommarsäsong 2014 med riktigt bra flygväder i vår del av landet. Sällan helt vindstilla de soliga och varma dagarna i närheten av Vänern, men som pensionär har man ju möjlighet att vänta ut de bästa stunderna med något svagare vindar. Frånsett några smärre startincidenter har jag helt sluppit förödande krascher även i år. Ingenting att klaga på alltså, även om det ibland varit rätt hård konkurrens om utrymmet där vi brukar hålla till och RC-flyga. Tar dock inga risker och försöker samsas med övriga aktiviteter på fältet efter bästa förstånd.

Jag har även i år kunnat utöka armadan av flygande farkoster trots visst motstånd med hänsyn till disponibelt utrymme hemmavid. ”Inga fler flygplan” har det sagts – och det har jag hållit. Tricket är att det nya flygetyget är en flygande människa – en ishockeyspelare närmare bestämt !

Om den flyger?  Ja, som en biblisk uppenbarelse när den hovrar mot himlens skyar. Lite elak att få runt i sväng emellanåt, men också rasande snabb rakt fram om man så vill.



2013-11-14 19:32:57  
Det blev ju en lång, finfin sommar i år med många möjligheter att RC-flyga för min del. Men det har varit noga med att ta till vara dagarna med samtidigt relativt vindstilla och vackert väder – och de stunderna är alltid lätt räknade i min del av landet. Flyger man enbart modeller upp till drygt 1 kilo så har ju vinden mycke att säga till om och avgör påtagligt hur avstressande och trivsamma flygpassen blir. Samtidigt är förståss en dos flygning i måttlig vind då och då en utmärkt träning i rc-spakande. Under kortare pass kan det vara rätt roligt. Då är det värre med temperaturen. Har upptäckt att jag inte längre gillar att flyga utomhus om det är under +15 grader. Vägrar frysa det minsta numera - som nöjesflygare ska man allt ha det varmt och gött !

Eftersom det inte blev några kraschade modeller i år heller för min del, är det f.n. stiltje på byggbordet. Ändå flög jag med 8 olika modeller. Det känns inte helt bra eftersom det där med att bygga modellerna ju är det jag tycker bäst om i hobbyn. Till och med en komplicerad reparation, en renovering eller el-konvertering är för det mesta riktigt stimulerande. Några gamla byggsatser ligger undanstoppade där hemma om tillfälle skulle ges, men i nuläget sätter utrymmena stopp. Vi är överens - det får helt enkelt inte bli fler flyg i bostaden nu. Undrar hur man ska kringgå detta ?!    

2012-09-14 21:30:31  
Så här långt har sommaren 2012 liknat den förra året med regn och blåst mest var och varannan dag. Brittisk vädertyp som lär ska bli vanligare framöver enligt meteorologerna. Anledningen är den globala uppvärmningen sägs det. Man har fått kolla noga på vädret och försöka utnyttja luckorna i molnbankarna från trakterna av Nordsjön. Har man som en annan gott om lediga dagar och batterierna laddade så vill man allt RC-flyga lite då och då. Inga krascher noterade i sommar heller, trots ett servoras på höjdrodret till en av mina el-seglare som gjorde den landningen riktigt spännande. Sensmoral: Man ska inte använda billiga eller ålderstigna servon om man har en modell som man gillar.
       

2011-10-09 11:28:08  
Tycker att det varit en ganska blåsig sommar igen - senast minns jag den 2009. Mycke regn har det också kommit och mina flygtimmar har i år blivit ganska få. Det har varit läge för båt även om man önskar svaga vindar även där. Så här i sommar-säsongs elfte timme kunde jag i alla fall fortfarande cruisa omkring  med den eldrivna Bridgen. En klart avstressande sysselsättning.
 

2011-08-15 17:59:44  
Ibland kommer det fram rester och reliker från flydda tiders modellflygande när man städar på vinden eller rotar i någon låda där hemma. En pryl som jag totalt glömt att den fanns dök upp härom dagen. Det var något jag med stort allvar en gång själv tillverkade i skolans träslöjd.



Det är kanske inte alla bland dagens yngre modellflygare som ser vad det är. En vinsch att dra upp friflygande segelmodeller med. Knappt använd, men fullt funktionsduglig än i dag för lättare modeller. Man kan ju fundera vad som händer framöver med en sak som denna. Antikhandeln eller tippen det är frågan. Själv har jag naturligtvis tänkt spara den.

En dag kom en granne över och gav mej en present som jag inte väntat mej. Det var en hemmabyggd modellmotor från 1940-talet som han på något vis fått i sin ägo. Innan han pensionerades jobbade han som hyvlare på en stor mekanisk verkstad och var säkert med på tillverkningen av vissa delar till motorn. Ett fint hantverk och den tidens kanske enda sätt att motorisera modellhobbyn. Jag har för mej att jag sett konstruktionsritningar till salu någonstans. Kanske finns det fler exemplar av liknande motorer som sparats runt om i landet. 


Den här motorn har tidigare troligen kunnat köras. Men i dag saknas tändutrustning och jag ser just nu ingen anledning till att försöka få igång den igen. För mej räcker det gott med att kolla hantverket och begrunda den teknikutveckling som skett på det här området.   .      

2011-05-21 12:05:23  
Vad modellflyget kan göra i dag för att få ännu fler att lockas in i hobbyn med RC-plan är till att börja med sköta annonseringen perfekt i samband med meetings. Att ha kunniga och  trivsamma speakers samt lite underhållande inslag både i luften och på marken tror jag också har en positiv påverkan. Det ska vara lite mer än att enbart kunna se modeller som startar, flyger och landar.

Sannolikt lider dagens modellflyg av effekten av den strävan man haft att förlägga klubbfälten långt bort från tätbebyggda områden med tanke på störningsrisker. Det är i de flesta fall liten chans för den breda allmänheten att spontant hitta till just de ställena där det flygs med RC-modeller. Man måste oftast ha tillgång till bil för att ta sig dit.

Med dagens 2,4-Ghz-teknik och eldrivna modeller är utgångsläget delvis ett annat, vilket gynnar parkflyers och inomhusflygarna. De kan husera ganska ohämmat även centralt i samhällena, vilket säkert ger en PR-effekt som lockar fler till att prova på.

Tillgången på lokala hobbyhandlare är också avgörande för hur inflödet av nya utövare av modellflyg utvecklas. På orter där man har en hobbybutik som har fräsiga modeller till beskådande är det naturligtvis lätt att ryckas med. Dagens utveckling med övergång till mycken näthandel är därför ur PR-synpunkt för hobbyn mindre lyckad. Samtidigt får man komma ihåg att datoranvändningen är omfattande i landet och näthandeln når därmed väldigt många i befolkningen. Att snabbt få en överblick av vad som bjuds inom ett område av modellflyget – och att köpa något - är nu möjligt även om man bor i typisk glesbygd.   

A och O för att knyta nya till en väldigt trivsam fritids-sysselsättning inom radiostyrt modellflyg är ändå det bemötande dagens modellflygare i samband med ett flygpass ger en intresserad. Det gäller att man är lite lagom informativ och uppmuntrande! Här vill jag gärna tro att alla gör ett mycket bra jobb som ambassadörer för RC-flyg.  

Något som stör är en ibland helt onödigt hård ton modellflygare emellan på SMF-forumet. Det är definitivt ingen PR och borde stävjas med tanke på att det ju syns över hela jordklotet – även bland flygintresserade på tröskeln in i RC-hobbyn. Skulle inte bli förvånad om någon blir avskräckt och ser sig om efter något annat. Jag känner själv emellanåt att entusiasmen sjunker när sandlådesanden yr som värst. 

Det skrivs som bekant en hel del inlägg här på SMF-forumet om önskemål och förväntningar på anrika Sveriges Modellflygförbund. Såväl aktiva medlemmar som modellflygare som f.n. står utanför tycks ha synpunkter på hur förbundet fungerar. Jag anser att så långt är det bra att SMF-forumet finns och kan användas för exponering och värdering av diverse ide'er när nu förbundet självt saknar sådan arena. Tydligen är styrelsen inom SMFF också med på noterna, eftersom man officiellt hänvisar sina medlemmar till användning av SMF-forumet. Kanske har man inte tänkt sig att det den vägen skulle kunna dyka upp några för förbundet lätt besvärande krav på förändring av paragrafer och rutiner.

Det är helt klart ett stort antal kända modellflygare som på forumet upprepar ungefär samma önskemål om förändringar när det gäller upprätthållande av aktuell info på SMFF's hemsida, bättre kontakt med förbundsrepresentanter, försäkringsvillkor, tävlingsverksamhetens finansiering, tidningsutgivning, medlemsregistrering och förhållningssätt till andra sammanslutningar av modellflygare. Ganska fundamentala områden för en organisationen och ett förbund således. I den mån synpunkter i inläggen inte tidigare varit kända av SMFF's representanter borde man vara idel öra tycker man.

Men få förslag tycks ha fått positiv respons denna väg. Inte sällan har trådarna istället urartat genom motinlägg med delvis kränkande tillmälen och en förvånansvärt hård ton. Så onödigt bland vuxna modellflygande människor. Man hade förväntat sig ett långt ädlare resonemang i positiv anda för att kanske komma fram till förbättrade rutiner för oss alla. För mej verkar det närmast som om SMF-forumet bevakas av något slags torpeder med uppdrag att mosa de argument som anförs.                        
   

2011-05-02 15:18:52  
Då och då diskuteras intensivt här i forumet kring SMFF-anslutningen, ekonomin och rekryteringen till hobbyn. Angelägna ämnen att hitta nya vinklingar i för somliga samtidigt som andra tycks gilla läget som det är fullt ut. Forumet fungerar tydligen utmärkt som ett slags säkerhetsventil där takhöjden är tillräcklig även för en och annan pajkastningsduell i bakhåll från datorskärmarna. Ingen rök utan eld  heter det visst – och det finns säkert anledning att se självkritiskt på vad man håller på med på förbundsnivån. Under den gångna vintern har jag samlat några intryck från forumdebatterna som jag tycker är väl värda en vidare prövning.   

Mer direkt-info från förbundsstyrelsen till klubbar och enskilda medlemmar genom meddelanden på förbundets egen hemsida

Snabbare uppdatering med aktuell information på förbundets hemsida

Ett webb-forum i anslutning till förbundets hemsida för goda råd,  åsiktsutbyten och kontaktskapande mellan klubbar och medlemmar

Nuvarande redovisningssystem skrotas till förmån för något enklare

Den enskilde medlemmens anslutning till klubben och förbundet ges möjlighet att väljas differentierad efter önskad nyttjandegrad. Även klubbmedlemskap oberoende av förbundsanknytning ska kunna ges.

Försäkringen måste täcka in flygning i egen regi och inte enbart på klubbfälten. Den får heller inte utesluta flygning tillsammans med piloter som har annan likvärdig försäkring

Kostnaderna för elit-flygarnas tävlingsverksamhet borde fullt ut kunna bäras av dem själva

Tidningen Modellflygnytt kunde lätt ges ut även i en digital form för att kunna läsas av alla medlemmar via förbundets hemsida




2011-04-03 12:18:01  
Antar att det numera är många som precis som jag ägnar tid hemma åt att få allehanda avfall till rätt ställe. Med ett finare ord kallas det ”återvinning” och sker under visst hot från myndigheterna. Inspirerad av sorteringen av soporna har jag börjat använda lite av återvinningstänket även inom modellhobbyn. För alla som varit med före ARF-ernas inträde är detta inget konstigt. Man fick ganska ofta på bästa möjliga sätt använda bättre begagnat material som man kom över.

När det gäller foam'ies har det ju länge varit lite småtuff att skaffa det rätta byggmaterialet – bra depron alltså. Bor man inte på någon av de större orterna i landet kan man få åka ganska långt för att handla den varan. Själv är jag främst intresserad av 6 mm-flak, och har här upptäckt en möjlighet att ta till vara gammalt skyltmaterial på väg till sopcontainern. Att hitta gratis material känns ju extra bra om det funkar.

Länge har reklamfirmor producerat skyltar på ett slags foam som kallas kapron.  Skyltarna förses med allehanda budskap tryckt på papper som klistras på båda sidor. Det har varit är en ganska utbredd form av skyltreklam inom såväl privat som offentlig verksamhet. Möjligen har avändningen i dag passerat sitt maximum. I dag är det mycke  s.k. roll-upps av tunna vävmaterial.  Skyltarna förlorar normalt sin aktualitet efter en tid och måste kasseras. Ett vanligt format på de av kapron är 70 x 100 cm. Skulle man kanske kunna använda en sådan begagnad skylt till något i flygväg  –  dax att testa !

Något tyngre är en kapronskiva jämfört med vanlig  6 mm depron i och med pappersbeklädnaden. Men betydligt styvare och stryktåligare.  Är man inte ute efter att till varje pris jaga gram för att hålla modellvikten på lägsta nivå kan man ju försöka dra nytta av de egenskaperna. Foamie-nosen verkar ju vara en svag punkt vid marksyningar och kan säkert må bra av en viss kvalitetshöjning.

Jag har nu byggt en park-jet där delarna till kroppen kommer från en gammal skylt från Arbetsförmedlingen. Den horisontella biten är skarvad mot vanlig depron i vingen ungefär från tyngdpunkten och framåt. Det har än så länge inte blivit några krocktester gjorda, men förhoppningsvis blir kärran nu extra långlivad. Det är en Tom Hellqvist Sukhoi som flygfärdig  väger omkring 450 gram.

2011-01-10 22:40:51  
När jag nyligen presenterade den här tabellen på Off-topic-forumet var det inte riktigt alla som ville tro sina ögon -  men så här ser verkligheten ut just nu när det gäller de vanligaste försäkringarna för modellflygare. Vilket alternativ man väljer kan baseras på olika grunder – huvudsaken är att man har någon form av försäkring om olyckan skulle vara framme.

Alla modellflygplan utgör en viss risk för omgivningen, även om den normalt inte är särskilt stor. Allvarliga olyckor har mej veterligt hittills inte hänt i vårt land. Men jag har verkat som skyddsombud under lång tid och ryser lätt när jag t.ex. ser små barn flyga minihelisar inomhus. Små rotorblad är vassa och ögonskador är svåra att reparera.



Om man enbart modellflyger lite hemmavid kan man säkert klara sig bra med sin vanliga hemförsäkring. Man bör dock kolla upp med sitt bolag om modellflyg ingår i skyddet, eftersom alla bolag tydligen inte har riktigt samma mix. Själv har jag IF med skydd som i tabellen ovan. Normalt ingår inte något skydd för egna personskador i en hemförsäkring, och det är då säkert klokt att komplettera med en sådan. Det kan man om man så vill enkelt göra genom att bli medlem i Svenska RC-flygförbundet RCFF.  Då får man på köpet ett något utökat skydd och även personlig stöttning från förbundet vid en eventuell olycka. Det kan vara lite ovisst att helt själv vara utlämnad till ett försäkringsbolags jurister för bedömning då något hänt. 

Är man intresserad av att vara med i en lokal modellflygklubb och vill uppvisnings-/tävlingsflyga är det normalt Sveriges Modellflygförbund SMFF's försäkring som ska till. Även den försäkringen innebär medlemskap i ett förbund som ska ge stöttning om man råkar illa ut.  

Medlemskap i lokal klubb förutsätter vanligen försäkring via antingen RCFF eller SMFF. Men det finns också klubbar som i modern anda rekryterar  medlemmar oavsett om man väljer att tillhöra förbunden RCFF eller SMFF. Många klubbar tillämpar tydligen i samma anda även s.k. ”öppet fält”. Föredömligt anser jag, då det naturligtvis ska vara möjligt att träffas och utöva hobbyn tillsammans oavsett vilken organisation man är knuten till. Hoppas verkligen att fler klubbar följer efter med en generösare hållningen när det gäller organisationstillhörigheten framöver. Det här är något som måste lösas fullt ut snarast möjligt för modellflygets bästa både internt och utåt.       

   

2010-12-20 19:57:13  
Mitt i den rekordkalla vinter fick man så vara lite extra kreativ och ha roligt med skapandet av tävlingsbidraget till SMF's uppesittarkväll. Heder åt detta initiativ förresten – forumet är ju perfekt för sådana jippon!
Nu fick jag äntligen anledning att förverkliga planerna på att fixa en depronare med runda former. Skissen fans ju i huvudet, så det var bara att köra igång. Att valet av material inte var i linje med tävlingsreglerna blundade jag för. Kanske kunde en nytänkande konstruktion  beveka tävlingsjuryn. Det blev några mysiga byggstunder vid köksbordet, där jag fick lite nya ideer hela tiden. Det måste nog bli åtminstone en Version 2.0 så småningom. 
 

2010-10-18 22:07:38  
Det börjar bli fullt nu i ”hangaren” där hemma – plötsligt inser man att man inte längre kan utöka armadan av modeller med mindre än att någon faller bort. Och krashar genom att flyga dom i backen så att de blir till flisor gör man ju inte längre. Åtminstone tycker jag att det var ganska länge sedan sist nu. Är man sedan som jag mest intresserad av själva byggfasen inom modellflyget blir man till slut också en hängiven reparatör. Nästan inga skador på planet ser för svåra ut att ge sig i kast med. Då blir modellerna extra långlivade och - som sagt - till slut lite för många för den allmänna trevnaden i hemmet. De orörda byggsatser man har liggande löper nog stor risk att bli veteraner.

En känsla man har är att det inte kraschas modellflygplan fullt så frekvent i vårt avlånga land som tidigare. Har inga bevis, men det borde vara så med tanke på att RC-prylarna blivit mycket mer avancerade och bättre på sistone, ett stort inslag av ARF-er med snälla egenskaper och att flygträning via PC-simulatorerna blivit så vanligt. Förmodligen finns i dag 100-tusentals modellplan lagrade runt om i stugorna – vilken kulturhistorisk skatt egentligen...  Det vore bra om modellflyget efterhand kunde skaka av sig lite av den trista stämpeln att förödande krascher är nån'ting som förekommer normalt då och då för samtliga utövare. Det är nog en och annan som dragit sej för att pröva på hobbyn av den orsaken genom åren. 

Kollisioner som den här är definitivt ingen PR när de händer:
http://www.youtube.com/watch?v=QcDKZhBt_Gs

2010-09-20 19:28:39  
Som väl alla märkt är vi framme i septembermånaden efter ett halvår som - tack och lov - bjudit på härligt varmt och soligt väder i hela vårt avlånga land. Jag minns fortfarande med viss fasa fjolårets rekordblöta och blåsiga sommar här i mellan-Sverige. Eftersom jag byggde klart en RC-båt i våras har jag haft bra tillfälle att koncentrera mej rätt mycke på nytillskottet. Men en hel del flyg har det också blivit, och luft-turerna har glädjande nog avlöpt helt utan vurpor och krascher. Bara lite el-kontakt-strul och ett brunnet fartreglage har stört friden. Man får verkligen vara nöjd så långt – och säsongen fortsätter...

En bra erfarenhet har jag gjort. För att bättre kunna ha koll på mina modeller har jag börjat föra en enkel loggbok på ett kalkylark i datorn, där varje flygtillfälles eventuella egenheter noteras. Tycker just nu att det ger en bra överblick och är ett suveränt stöd.för minnet när man som jag inte flyger så väldigt ofta och gärna byter mellan olika modeller.      

Sommartider brukar innebära besök på många auktioner och loppis, som ibland bjuder på oväntade fynd. Tycker ändå att jag i år kanske gjorde det bästa fyndet i de egna gömmorna när jag nyligen hittade en gammal handbok för flygspaning från 2:a världskrigets dagar. Ca 50 olika flygplanstyper beskrivs genom förväntad nationalitet, tekniska grunddata och siluettbilder. Även om de inte flögs lika fort som dagens militärflyg kan det inte ha varit lätt för soldaten att känna igen planen och kunna skilja alla åt. Som liten bläddrade jag flitigt i den här boken, som säkert bidrog till att tidigt fånga mitt intresse för flyget.



Ett bra exempel på att man kunde bygga riktigt vackra krigsmaskiner på den tiden tycker jag det här engelska bombplanet är.
 
   
Det är en Vickers ”Wellesey” - lätt bombplan med 2 mans besättning, 1 fast och 1 rörlig ksp som beväpning, bomblastkapaciteten hemlig, max.hastighet 367 km/tim, marschhastighet 318 km/tim, stigtid 4000 meter på 11,4 minuter och en topphöjd av 10 000 meter. Allt enligt handboken.

2010-07-28 20:57:04  
En regnig helg mellan fotbolls-VM och fri-idrotts-EM fick jag äntligen energin att förverkliga en tanke jag haft ganska länge. Jag ville göra en så'n där el-driven örn-liknande pippi som man sett lite här och var de senaste åren. Verkar vara ett lagom seriöst flygetyg som är roligt att ta till ibland. Men köpa en örn-kärra fix och färdig eller i byggsats ? Nej, det vore en alldeles för liten utmaning. Jag gillar bättre att göra som kok-konstens Kajsa Warg – man tager lite av vad man redan har i skåp och lådor och sätter ihop till något nytt. En pensionerad GWS FunnyPark fick släppa till vingen samt radio-prylar, och mina sparade depronflak-rester kom nu väl till pass – även de krökta bitarna. Efter lite internet-spaning och skissande var ritningen snart klar, och sedan var det bara att skära, limma och måla. Härligt, det går verkligen fort att bygga i depron – och roligt är det.


Flyger kanske inte lika tjusigt som en levande örn, men klart bättre än väntat !


2010-05-22 22:09:51  
Så var sjösättningen lyckligt avklarad av min nya eldrivna kabinbåtsmodell i plywood. Under den senaste vintern har köksbordet ofta fått fungera skeppsvarv. Som stapelbädd inför första flytprovet använde jag badkaret. Jag lovar, det har varit ett riktigt mysigt projekt ! 
   


Att bygga en båt är något som kan rekommenderas vilken inbiten modellflygare som helst. Väldigt stimulerande - speciellt om man som jag väljer att bygga i trä via lösvirke och en ritning. Det tvingar en tänka i nya banor mest hela tiden. Perfekt hjärngymnastik med inslag också av kreativ frihet. T.ex. ställer själva båten och materialen lite andra krav på byggmetoder än man kanske är van vid. När det gäller ytbehandling och slutfinish rubbas förutsättningarna dessutom av nya EU-bestämmelser kring färg. Cellulosalack och flertalet lackfärger innehållande lösningsmedel är på väg ut helt och hållet i färghandeln.

Min båt är inget museiföremål, och har fått en som jag ser det lagomnivå på finishen. Återstår nu att efterhand komplettera den med en del däcksdetaljer och belysningsprylar. Lite bling-bling ska de' allt va'. Och inte behöver man tänka så mycke på vad det ena eller andra väger, som inom flyget.

Men den radioanläggning jag använder i båten är en antikvitet. Sändare, mottagare och servo är från Futaba anno 1975. Fungerar perfekt fortfarande. 

Bland det bästa med en RC-båt – till skillnad mot ett flygplan - är ju att det är ganska svårt att bums krascha sönder den. En båt håller att slita länge på. Ingen stress att köra är det heller, och mysfaktorn är hög. Oftast finns det vatten så det räcker i närheten av där man bor att hålla till på.

2010-04-25 19:15:19  
Säga vad man vill om depronare – speciellt formsköna är ju modellerna normalt inte i tre dimensioner....men absolut snygga former i två. Platt, platt och åter platta ytor, som ibland fasas av något genom slipning, böjs måttligt eller knäcks till i etapper för lite krökta ytor. Allt med samma hållfasthet som knäckebröd. Det krävs ett ganska lätt handlag vid hanteringen, men ett rasande trevligt material är det ju ändå – depronet. Kreativitets-befrämjande i hög grad - inte minst genom att det är förhållandevis billigt och snabbarbetat. Tål att testa på nya skapelser utan att man behöver gruva sig för sitt engagemang i vare sig tid eller pengar. Däremot är det inte alltid så lätt att få tag i tycker jag. Gäller att vara förutseende genom att lägga på sig ett litet lager då tillfälle ges.

Nu finns det ändå möjligheter att om man vill ordna till lite enkelkrökt depron för rundare former. Jag har prövat - i bästa Uri Geller-stil. Faktiskt blir både böj- och tryckhållfastheten i materialet klart bättre än i det platta stadiet tycker jag. Återstår att se vad en nykter man som jag kan ha för nytta av ”kröken”. Det krävs att fantasin kopplas på för fullt när experimentlusten infinner sig. 

Före:                                                                 
Efter:  
   
 

2010-03-31 20:22:16  
Så var vårdagjämningen nådd och sommartid införd. Men än återstår ett ganska tjockt snötäcke att smälta innan det på allvar går att inleda årets flygsäsong utomhus. För egen del är förväntningarna nu på topp efter fjolårets misserabla väderförhållanden i mellansverige. Det måste ju kunna bli åtminstone något bättre i år tycker man.
Har under de senaste veckorna låtit läkarna byta optik i ett öga och har därmed fått en annan syn på det mesta i vår omvärld – fantastiskt. Mycket av modellflygandet hänger ju på att man inte ser alltför dåligt. Som närsynt har man fördelar i byggprocessen och mekandet, men nackdelen att inte våga släppa modellen för långt ifrån sej under flygningen. Man får försöka flyga djärvt, lågt och nära istället - det ger stimulans nog tycker jag. Att se kärran i luften är också det man hela tiden strävar efter. På tur att provflygas står närmast en byggsats-Bellanca Decathlon från i fjol.                                                                             

Lagom till den förestående islossningen räknar jag med att även ha en hemmabyggd eldriven kabinbåt klar för sjösättning. Spänd förväntan råder på mitt förstlingsverk i båtbranschen...          

2010-02-20 20:14:55  
Nu återstår endast 27 dygn till vårdagjämningen
– det är ju otroligt nära förestående när man försöker titta ut över snödrivorna som just nu tornar upp sig utanför köksfönstret.
Men vem vet – blir det bara plusgrader och sol så smälter snö snabbt.


Jag hoppas på en fin vår i år. Sedan väntar många spännande evenemang att ta del av kommande sommar om man är intresserad av modellflyg.

Men det gäller att ha full koll på när meeting och tävlingar går av stapeln. Det är inte alltid så enkelt, om man som jag är hänvisad till vad som skrivs i tidningar och på internet. Skillnaderna i informationen utåt om evenemangen kan vara milsvida – det märkte jag i fjol. Den enda infon jag hittade om en viss tävling i Värmland var på en väl dold internetbaksida hos SMFF. Det hindrade ändå inte en lokal tidningsreporter att skriva ett utförligt reportage från tävlingen... Kanske fick han en personlig inbjudan. Föredömligt utlyst i förhand blev dock den välkända Gränseträffen i Arvika, som fick fin mediabelysning och storpublik.    

2010-01-26 19:59:53  
Vintern har tagit ett fast grepp runt om i hela landet med allt vad det innebär av nöjen i den djupa snön. Även  bastubadare och tåliga RC-piloter trotsar ibland iskylan – men inte jag. Det kommer väl en vår i år också, får vi tro. Bara ca 50 dagar kvar till vårdagjämningen. Nu modellflygs det förståss mer och mer innomhus vintertid. Fantastiskt tjusigt och utmanande med den sortens konstflyg i idrottshallarna. Det passar ju perfekt i det här landets klimat. Visst har förutsättningarna för hobbyn tagit ett skutt framåt i och med depronmodellernas intåg. Betydligt enklare att limma ihop en ”foamie” än att fixa t.ex. microfilmen till klädseln av friflygande inomhus-lättviktare.    

På tur i mina strävanden att blåsa liv i några av mina ca 35 år gamla RC-modeller står nu en 2-meters motorseglare. Det är en speciell känsla att åter få sina gamla ”kompisar” upp i luften. Väldigt nostalgiskt men mest kul naturligtvis.

Där finns det en klar skillnad gentemot  ARF- eller RTF-plan. Har man en gång sågat, filat, slipat och limmat ihop vartenda spant och sprygel själv så blir upplevelsen av själva flygandet garanterat mycke starkare. Tyvärr gäller väl detta om det eventuellt skulle sluta med en krasch också – då blir sorgen tyngre än om man köpt kärran över disk. Men ingen skugga över ARF och RTF. De fabriksbyggda modellerna har öppnat en fin inkörsport till hobbyn för den som inte riktigt har tålamodet eller fallenhet för det ofta tidskrävande slöjdande som måste till annars. De fabriksbyggda modellerna har dessutom oftast en läcker finish som de flesta hemmapulare kan ha svårt att ens komma i närheten av.        

Från en liten ritning i Modellflygnytt årgång 1972 byggde jag denna helbalsamodell med sprygeluppbyggd jedelsky-vinge. Efter en enkel el-konvertering och lite allmän uppfräschning är den nu på gång igen. Det får  bli ganska lugna svängar – de gamla Hobbylim-fogarna kan nog ha blivit  lite sköra efter alla år på vinden.             

2009-12-30 19:42:36  
Skönt med en riktigt snövit jul igen - den första på fem år här i Karlstad. Det gillade tomten skarpt när han kom på besök hos oss. Förr hette det att om man var snäll under året så kunde det vankas julklappar i motsvarande grad. Man kan väl hoppas att det kravet fortfarande ligger med i tomtens bedömning.

I övrigt har december månad bl.a. präglats av att datorn havererat och därmed hindrat mej från all internet-spaning under tre veckor. Helt klart har man blivit beroende av att ha koll på allt möjligt den vägen, och abstinensen kändes stundtals svår !  

Nu bara drygt 80 dagar kvar till vårdagjämningen.

2009-11-22 21:12:00  
Så här års är det naturligt att man summerar årets flygsäsong lite grann. Väderleken har som bekant stor inverkan på vår hobby och man måste hela tiden försöka utnyttja de fina dagarna. Det har varit rätt småtufft i år, men jag har ändå lyckats premiärflyga fem modeller. Man får vara nöjd. Till nästkommande sommar står ytterligare tre modeller på tur för ”maiden” –  kanske kan det  bli ännu fler. Nyvunnen ledigheten skapar goda möjligheter att göra sånt man tycker är roligt. Och än finns det lite plats kvar i ”hangaren”. Men just nu handlar det för min del om att bygga en träbåt för el-drift. Det ska bli en modell-kabinbåt med 60-talssnitt bara - men i alla fall... Man längtar redan till sommaren faktiskt.


2009-10-24 18:41:03  
Återvinning av sugrör.
Jag har ibland tyckt att landningsställens pianotrådsben sett så spinkiga ut i förhållande till fullskalamaskinernas. Då är de modernare aluminium/kevlar/kolfiber-ställen utseendemässigt betydligt mera tilltalande. Pianotråd har alltid varit ett suveränt materialval för ändamålet och väldigt spänstigt i förhållande till tjockleken. Man dubblar dock inte gärna dimensionen i landningsstället bara för att höja skala-looken. Om inte annat skulle det ju bli onödigt mycke tyngre.  

Som vackert-väder-flygare och nybliven pensionär kan man utan samvetskval nöja sig med lite enkla lösningar ibland - det är rätt skönt ! Man tar en runda på McDonalds, BurgerKing eller Max och smaskar i sig några hamburgare med tillbehör. I stället för att där urskiljningslöst dumpa resterna i soptunnan tar man reda på de fin-fina sugrören - röda eller vita. Smyger ner dom i fickan och tar med dom hem.

Väl hemma klipper man upp sugrören på längden, anpassar sedan längden till landningsställets pianotrådsben och kränger det över pianotråden. Säkrar med en liten snutt tape. Det tar garanterat inte en minut alltsammans. Vips har man fått en modell med ett landningsställ mera look-a-like ett riktigt flygplans. Gör en viss skillnad speciellt i luften tycker jag. Naturligtvis kan man också duscha på lite silverfärg eller någon annan kulör om man inte är nöjd med de vita eller röda sugrören.

På köpet har man dessutom blivit mätt och go…!


2009-10-02 21:37:47  
Redan oktober och frosten i antågande...Det ställer lite speciella krav - inte minst på den egna klädseln - om man vill förlänga utomhus-säsongen. Har införskaffat ett slags halv-vantar för att höja åtminstone händernas temperatur några snäpp i kontakten med sändaren. Både myggfritt och termikstilla gör i alla fall vinterhalvåret lite lugnare att flyga i.    

Löjtnant Harriet Lindskog taxar in till basen efter att framgångsrikt ha avvisat främmande flyg som utan anledning förirrat sig in på svenskt territorium. 

2009-09-12 10:10:00  
September....
Sommaren 2009 är nu nästan slut och blev vädermässigt inte alls så där modellflygvänlig som man hoppats på. För den som enbart ägnar sig åt eldrivna farkoster utan minsta gyro-assistans har faktiskt vädret varit ganska misserabelt. Regn och blåst nästan vareviga dag. Under juli månad föll sammanlagt 3 decimeter regn över Karlstad = all-time-high för juli-nederbörd. Man får försöka bita ihop och komma igen lite längre fram när klimatet förhoppningsvis blivit lite vänligare.

Kapten Berglund tillhörande Wermlands Regementes spaningsdivision vid Trossnäs  i gryningen på väg ut på dagens första uppdrag med övervakningen av trupprörelser vid riksgränsen.   



2009-05-17 19:36:05  
En egen blogg kan vara bra att ha. Ibland vill man liksom på ett försynt sätt skriva av sej i något ämne. Lägga ut texten mera ingående än i forumen. Om inte annat blir man då kanske mera klar själv över vad man menar !

Kontakt - start...

Hmm, inte riktigt rätt tid att dra i gång just nu trots allt - man vill ju hellre vara ute och njuta av sommarens alla möjligheter !
Som att tuffa runt i badviken med sin RC-and och kurtisera de levande artfränderna till allmänt nöje....


Fortsätter när höstmörkret börjat tränga sig på utanför köksfönstret...